کد خبر: ۹۶۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 08
شفا آنلاین>اجتماعی>مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال با اشاره به اینکه ۴۰ درصد ولادت ها مربوط به زنان بالای ۳۰ سال است، گفت: میانگین سن مادران در ولادتهای ثبت شده ۲۸.۳ سال است.
به گزارش شفا آنلاین،علی اکبر محزون در مورد افزایش سن ازدواج گفت: سن ازدواج مدتی است که افزایش یافته است به طوری که در ۹ماهه امسال میانگین سن ازدواج ۲۸.۴ سال برای مردان و ۲۳.۷ سال برای زنان بوده است؛ این در حالی است که در سال گذشته سن ازدواج مردان ۲۸.۱ و زنان ۲۳.۵ بوده است.

وی با اشاره به اینکه هر ساله سن ازدواج زنان و مردان چند دهم افزایش می‌یابد، گفت: بیشترین سن ازدواج ثبت شده برای مردان، ۲۵ تا ۲۹ سال و برای زنان ۲۰ تا ۲۴ سال بوده است که ۳۶.۸ درصد کل ازدواج‌های مردان و ۳۰ درصد کل ازدواج‌های زنان را به خود اختصاص داده است.

به گفته محزون، این آمار در حالیست که تا سال ۹۱ بیشترین گروه سنی مردان بین ۲۰ تا ۲۴ سال بوده است و برای زنان نیز تا سال ۸۵، ۱۵ تا ۱۹ سال بوده و پس از آن تغییر کرده است.

وی همچنین به روند فرزندآوری مادران بالای ۳۰ سال اشاره کرد و گفت: تا قبل از سال ۸۸، کمتر از ۳۰ درصد ولادت‌های هر سال مربوط به مادران بالای ۳۰ سال بوده که در ۹ ماهه امسال ۴۰ درصد ولادت‌ها مربوط به زنان بالای ۳۰ سال شده و این نشان‌دهنده افزایش تأخیر فرزندآوری است.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال تصریح کرد: همچنین بیشترین گروه سنی مادران در ولادت ها به میزان ۳۱.۴ درصد مربوط به مادران گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال است که این سن تا سال ۸۷ مربوط به گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال بوده و این نشان دهنده این است که پیک سنی فرزندآوری نیز در حال بالا رفتن است.

به گفته محزون، در نقاط شهری از سال ۸۴ بیشتر ولادت ها مربوط به گروه سنی مادران ۲۰ تا ۲۴ سال بوده و این در حالی است که در نقاط روستایی از سال ۹۱ این سن افزایش یافته است.

وی به شاخص دیگر یعنی میانگین سن مادران در ولادت‌های ثبت شده اشاره کرد و گفت: در ۹ ماهه امسال در کل کشور، میانگین سنی مادران در ولادت‌های ثبت شده ۲۸.۳ سال بوده است که در نقاط شهری این میانگین سنی ۲۸.۶ و در نقاط روستایی ۲۷.۶ بوده است.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال به استان‌هایی که بیشترین میانگین سن مادران در ولادت ها را دارند، اشاره کرد و افزود: استانهای تهران با ۲۹.۶ سال، اصفهان با ۲۹.۱ سال و فارس با ۲۸.۹ سال بیشترین سن را به خود اختصاص داده‌اند، در حالی که استان‌های سیستان و بلوچستان، گلستان و اردبیل به ترتیب با ۲۴.۷ سال، ۲۷.۴ سال و ۲۷.۶ سال دارای کمترین میانگین سن مادران در ولادت ها بوده است.

محزون اظهار داشت: برای اولین بار سن پدران را در ولادت‌های ثبت شده استخراج کرده‌ایم به طوری که پدران ۳۰ تا ۳۴ سال بیشترین تعداد ولادت‌ها را داشته‌اند و در ۹ ماهه امسال ۳۲.۵ درصد از کل ولادت‌ها به پدران ۳۰ تا ۳۴ سال اختصاص داده شده است.مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: