کد خبر: ۹۶۷۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۶ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 08
شفاآنلاین:جامعه>سلامت>دوران «پسابرجام» در حوزه سلامت، با حضور نمایندگان کشورهای اروپایی و آسیایی برای همکاری با وزارت بهداشت در ایران، کلید خورد.
به گزارش شفاآنلاین : تحریم های ناجوانمردانه علیه کشورمان باعث شده بود تا حوزه سلامت نیز تحت تاثیر این تحریم ها قرار بگیرد و مشکلاتی در مسیر تامین اقلام دارویی و تجهیزات و ملزومات پزشکی مورد نیاز بیماران به وجود بیاید. با این وجود، تلاش های محققین، دانشمندان و دست اندرکاران حوزه پزشکی و دارویی، باعث شد تا بتوانیم در مسیر خودکفایی تامین نیازهای دارویی و پزشکی گام برداریم. اما، برای رقابت و صادرات محصولات داخلی، لازم بود که فضای تحریم شکسته شود.

حالا در دوران «پسابرجام»، شاهد حضور نمایندگان شرکت های معتبر بین المللی از کشورهای اروپایی و آسیایی در ایران هستیم که تمایل دارند در حوزه سلامت کشورمان سرمایه گذاری و همکاری کنند.

آنطور که از شواهد و قرائن بر می آید، بعد از لغو تحریم ها و آغاز دوران پسابرجام، تاکنون سفرا و نمایندگانی از کشورهای اروپایی و آسیایی، دیدارهایی با وزیر و معاونان وزارت بهداشت داشته اند. ضمن اینکه، بازدیدهایی نیز از صنایع دارویی کشورمان داشته و تا مرحله عقد قرارداد و شروع همکاری گام برداشته اند.

دکتر ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت  به حضور شرکت کره ای سامسونگ در تهران و ساخت بیمارستانی به ارزش سرمایه گذاری ۵ میلیارد دلار اشاره کرد و گفت: قرار است این بیمارستان با سهم ۸۵ درصدی سامسونگ و مشارکت ۱۵ درصدی ما در مدت ۱.۵ سال احداث شود.

وی همچنین از مشارکت ایتالیایی ها برای ساخت ۲ بیمارستان در کشورمان خبر داد و افزود: حوزه سلامت کشور به سرمایه گذاری بخش خصوصی نیاز دارد.

ملاقات و مذاکره نمایندگان شرکت های ژاپنی با مدیران سازمان غذا و دارو، در راستای همکاری و مشارکت در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، قرارداد دارویی میان ایران و فرانسه در سفر اخیر رئیس جمهوری کشورمان به این کشور اروپایی، حضور شرکت های اروپایی در ایران و امضای قرارداد با وزارت بهداشت و...، تنها مواردی از آغاز دوران پسابرجام در حوزه سلامت است.

در همین حال، دکتر اکبر عبدالهی اصل مدیرکل نظارت بر دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو، اظهارداشت: سازمان غذا و دارو هرگز نمی خواهد ایران به محل فروش محصولات شرکت های خارجی تبدیل شود و صنایع داروسازی باید فضای ایجاد شده در پسابرجام را به سود خود مصادره نموده و کیفیت محصولات خود را بیش از پیش ارتقاء دهند.

وی با بیان اینکه دولت در برابر داروی وارداتی پایداری خوبی از خود نشان داده است، گفت: شایسته ترین تدبیری که شرکت های تولیدی داخلی می توانند به خرج دهند این است که فضای ایجاد شده در پسا برجام را به سود خود مصادره نموده و کیفیت محصولات شان را بیش از پیش ارتقاء دهند.

دستاوردهای سفر رئیس جمهوری به ایتالیا و فرانسه

در سفر رئیس جمهوری کشورمان به ایتالیا و فرانسه، وزیر بهداشت به همراه تعدادی از معاونان این وزارتخانه نیز حضور داشتند. در همین راستا، ملاقات ها و قراردادهایی نیز منعقد شد که دکتر محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت در این باره توضیحاتی داده است.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه به شدت با کمبود تخت بیمارستانی در کشور مواجه هستیم، گفت: براساس قراردادی که با اتحادیه بیمارستان‌سازان ایتالیا انجام شده، قرار است ساخت دو بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی و یک بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی را در ایران متعهد شوند.

وی افزود: ما برای توسعه بیمارستان‌ها در کشور هم به سرمایه‌گذاری خارجی و هم به استفاده از دانش فنی آنها نیازمندیم.

آقاجانی زمینه دوم همکاری ایران با کشورهای ایتالیا و فرانسه را در حوزه آمبولانس هوایی عنوان کرد و گفت: در این زمینه با دو شرکت اروپایی مذاکراتی را انجام داده‌ایم. به این صورت که دو شرکت اروپایی برای تجهیز ناوگان اورژانس هوایی به بالگردهای پیشرفته امدادی اقدام کنند. البته دراین زمینه از چند ماه گذشته مذاکراتی در جریان بود که در این سفر با دو کمپانی ایتالیا و فرانسه در این زمینه صحبت و بنا شد که از طریق وزارت راه و وزارت بهداشت این موضوعات پیگیری شود.

معاون درمان وزارت بهداشت، به بازدید وزیر بهداشت از بیمارستان تخصصی سوختگی در پاریس اشاره کرد و افزود: به دنبال این بازدید بنا شد تبادل علمی بین این مرکز و مراکز دانشگاهی کشورمان در زمینه دانش و مهارت درمان‌های نوین سوختگی انجام شود، تا بتوانیم از تجارب آنها برای تجهیز بخش‌های سوختگی استفاده کنیم.

همچنین وزیر بهداشت با عنوان این مطلب که در یک برنامه ۱۰ ساله باید ۱۰۰ هزار تخت بیمارستانی به ظرفیت موجود کشور افزوده شود، گفت: برای ساخت این تعداد تخت بیمارستانی مورد نیاز با کشور کره در مرحله عقد قرارداد و با کشور ژاپن و چین در حال مذاکره هستیم و امیدواریم بتوانیم با کشور ایتالیا نیز در این زمینه به تفاهم برسیم.

دکتر سید حسن هاشمی اظهار داشت: این امکان وجود دارد که شرکت های سرمایه گذار، ساخت، تجهیز و بهره برداری را انجام دهند و یا اینکه ساخت و تأمین مالی را آنها به عهده داشته باشند و بازگشت سرمایه از طریق خرید خدمتی باشد که ما انجام می دهیم و دولت ایران در این زمینه تضمین های لازم را می دهد.

به نظر می رسد، وزارت بهداشت با توجه به نیازهایی که در حوزه سلامت کشور وجود دارد، زودتر از سایر وزارتخانه ها، گام های عملی را در راستای آغاز دوران پسابرجام برداشته می خواهد در مشارکت با سرمایه گذاران خارجی و داخلی، جایگاه حوزه سلامت را ارتقاء دهد.مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: