کد خبر: ۹۶۶۰۶
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 09
شفا آنلاین>سلامت>در هنگام تجویز داروهای مایع، مردم اغلب از قاشق‌های آشپزخانه برای محاسبه دوز داروی مصرفی خود استفاده می‌کنند اما ایراد این کار چیست؟
به گزارش  شفا آنلاین،  براساس نظر محققان، استفاده از قاشق چای‌خوری برای اندازه‌گیری میزان داروی مصرفی، موجب کمتر شدن دوز داروی مصرفی به میزان 4/8 درصد کمتر از دوز تجویزی خواهد شد. استفاده از قاشق غذاخوری، این میزان خطا را به 6/11 درصد می‌رساند.

کوئرت ون ایترسوم، از دانشگاه گرونینگن در هلند و برایان وانسینک، از دانشگاه کورنل ایتاکا در نیویورک؛ طبق مطالعه‌ای که اخیرا نتایج آن منتشر شده نشان داده‌اند که میزان خطای اندازه‌گیری چشمی حجم دارو، نگران‌کننده است و استفاده از وسیله‌ای برای اندازه‌گیری دقیق میزان داروی مصرفی، ضرورت دارد.

در این مطالعه، 177 بزرگسال جوان که به داروی ضدسرفه نیاز داشتند، به‌طور کاملا تصادفی در یکی از این 3 گروه طبقه‌بندی شدند: گروه اول، واحد مصرف برای استفاده‌کننده، قاشق چای‌خوری بود (یک قاشق چای‌خوری هر 12 ساعت)؛ گروه دوم، واحد استفاده برای فرد، میلی‌لیتر تعیین شده بود (5 میلی‌لیتر هر 12 ساعت) و گروه سوم، استفاده‌کنندگان هم قاشق چای‌خوری و هم وسیله مدرج با واحد میلی‌لیتر را در اختیار داشتند (1 قاشق چای‌خوری یا 5 میلی‌لیتر، هر 12 ساعت).

       به همه شرکت‌کنندگان در تحقیق، تصاویر 4 وسیله مختلف اندازه‌گیری دوز نشان داده شد. یک قاشق چای‌خوری، یک استکان مدرج، یک قاشق مدرج و یک فنجان مدرج به همراه یک قاشق مدرج. از آنان پرسیده شد که کدام ابزار را انتخاب خواهند کرد.

در شروع مطالعه، 5/34 درصد از شرکت‌کنندگان گزارش کردند که بیشتر از قاشق‌های مورد استفاده در آشپزخانه منازل برای اندازه‌گیری داروهای مصرفی خود استفاده می‌کنند. جالب آن که وقتی دوز داروی مصرفی با واحد میلی‌لیتر بیان می‌شد، میزان انتخاب قاشق چای‌خوری و فنجان مدرج برابر می‌شد. براساس مطالعه اخیر، انتخاب وسیله اندازه‌گیری دوز دارو به میزان قابل‌توجهی تحت‌تاثیر واحد اندازه‌گیری تعیین شده بود. یعنی در زمانی که مقدار داروی مورد نیاز براساس تعداد قاشق دارو بیان می‌شد، بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان به سمت انتخاب قاشق چای‌خوری می‌رفتند.

       ون ایترسوم می‌گوید: «وقتی که واحد اندازه‌گیری، میلی‌لیتر تعیین می‌شود محاسبه صحیح آن با چشم دشوار است.»سپید
PRNewswire
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: