کد خبر: ۹۶۵۶۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 09
شفا آنلاین>سلامت جنسی>دانشمندان می‌گویند زنانی که در سال‌های نوجوانی میوه و سبزی بیشتری مصرف می‌کنند، به احتمال زیاد خود را در برابر ابتلا به سرطان پستان در سال‌های آینده ایمن می‌کنند.
به گزارش شفا آنلاین،   پژوهش مجله کودکان، نشان می‌دهد در زنانی که در زمان بلوغ فیبر بیشتری می‌خورند نسبت به آنان که در رژیم غذایی خود فیبر کمتری دارند، میزان سرطان پستان پایین‌تر است.

       تحقیقی که در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد انجام گرفت، بر مصرف 5 وعده میوه و سبزی در روز برای داشتن سلامتی تاکید کرد.

       به گفته خانم مریم فروید، مسئول این مطالعه «پژوهش‌های پیشین درباره ارتباط مصرف فیبر و سرطان پستان هیچ‌کدام قابل‌توجه نبودند و هیچ‌کدام تغذیه در زمان نوجوانی و ابتدای جوانی، دورانی که به نظر می‌رسد عوامل خطر سرطان پستان اهمیت می‌یابند را بررسی نکرده بودند. این بررسی بر روی نقش تغذیه در جوانی و بروز سرطان پستان، به یکی از معدود عوامل خطر قابل اصلاح برای سرطان پستان قبل از یائسگی اشاره دارد.»

       در این تحقیق از اطلاعات 90534 زن آمریکایی که در یک بررسی سلامت بلندمدت شرکت کرده بودند، استفاده شد.

       در سال 1991، زمانی که سن آنها بین 27 تا 44 سال بود، یک پرسش‌نامه را درباره تغذیه خود پر کردند و هر 4 سال آن را تکرار کردند. همچنین در 1998، 47355 نفر از آنان، پرسش‌نامه‌ای راجع به تغذیه دوران نوجوانی خود پر کردند.

       سپس پژوهشگران میزان فیبر در تغذیه این زنان را بررسی و با موارد ابتلا به سرطان پستان مقایسه کردند. نتایج برای جدا کردن عوامل خطرساز دیگر مانند سابقه خانوادگی، مصرف الکل و وزن بدن تطبیق داده شدند.

       آن‌ها دریافتند که خطر سرطان پستان برای کسانی که در نوجوانی فیبر بیشتری خورده‌اند، نسبت به میزان فیبر مصرفی 12 تا 19 درصد کمتر است. زنانی که فیبر بیشتری در نوجوانی خوردند، 23درصد کمتر پیش از یائسگی به سرطان پستان مبتلا می‌شوند.

       دانشمندان توانستند مقدار فیبر لازم برای کم کردن خطر سرطان پستان را تعیین کنند. با مصرف روزانه هر 10 گرم فیبر اضافی، این خطر 13درصد کاهش می‌یابد. این مقدار از فیبر برابر با 1 سیب و 2 برش نان گندم سبوس‌دار است.

       گمان می‌رود خوردن غذاهای غنی از فیبر، به کاهش سطح استروژن در بدن کمک می‌کند، هورمونی که پیش از این با سرطان پستان مرتبط دانسته شده بود.

       بااین‌حال تغییرات در سبک زندگی، جلوگیری از این سرطان را تضمین نمی‌کند. زیرا برخی از عوامل همچنان از دست ما خارج هستند. مهم‌ترین عوامل خطر برای سرطان پستان عبارت‌اند از: مونث بودن (99درصد مبتلایان زن هستند) و بالا رفتن سن (80درصد مبتلایان بیش از 50 سال دارند). سپید
HealthDay
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: