کد خبر: ۹۶۲۲۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 04
شفا آنلاین>سلامت>دبیر ستاد توسعه علوم وفناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی از ضرورت ثبت اطلاعات مراکز پذیره نویسی و بانک های خون بند ناف خبر داد.

 به گزارش شفا آنلاین، امیرعلی حمیدیه ، دبیرستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی دردومین جلسه کمیته های مختلف شورای ملی توسعه و نظارت بر مراکز پذیره نویسی اهداکنندگان سلول های بنیادی خونساز و بانک های خون بندناف معاونت علمی اظهار کرد :طبق آیین نامه شورای ملی توسعه و نظارت بر مراکز پذیره نویسی اهداکنندگان سلولهای بنیادی خونساز و بانک های خون بندناف ،اطلاعات مراکز پذیره نویسی و بانک های خون بند ناف به صورت متمرکز و در دبیرخانه این شورا باید ثبت شود .
وی گفت: اطلاعات این مراکز به صورت متمرکز و در دبیرخانه این شورا باید ثبت شود و بهتر است تا پایگاه های جذب افراد اهداکننده در محل هایی که مراکز پیوند وجود دارد دایر شود.
وی خاطر نشان کرد: هدف از تشکیل این جلسات تدوین و تنظیم استاندارد های لازم برای مراکز پذیره نویسی، بانک های خون بند ناف، تعاملات داخلی، خارجی و برنامه ریزی های امور بین الملل، ایجاد کمپین ها و سایر فعالیت ها با همکاری مشترک، تحت یک قانون واحد و طبق آیین نامه شورا می باشد. وی همچنین اظهار داشت مراکزی از خدمات شورا و حمایت وزارت بهداشت بهره مند خواهند شد که در جلسات شورا شرکت فعال داشته باشند.
حمیدیه گفت: بهتر است پایگاه های جذب افراد اهداکننده در محل هایی که مراکز پیوند موجود است دایر گردد. وی همچنین افزود: طبق آیین نامه شورا باید اطلاعات مراکز پذیره نویسی و بانک های خون بند ناف به صورت متمرکز و در دبیرخانه شورا ثبت شود .
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی به اهمیت پراکندگی جغرافیایی مراکز پذیره نویسی و استفاده ازاقلیت های مختلف کشور اشاره کرد و گفت : به این ترتیب می توان از اطلاعات HLA افراد با قومیت های مختلف برای بیمارانی که موفق به دستیابی اهداکننده مناسب نشده اند بهره برد .
وی با اشاره به وظیفه شورا مبنی بر ساماندهی، توسعه، ارتقای کیفیت، استانداردسازی، هماهنگی و نظارت واقعی گفت: اعضای کمیته های تخصصی تا ماه آینده جلساتی داشته باشند و با نظر اعضای حاضر در نشست، جلسه ی بعدی کمیته ها به ماه آینده موکول شد.
در ادامه مهین نیکوگفتار ، مدیر تجاری سازی و بازار این ستاد از آماده شدن ساختمان دبیرخانه این شورا در خیابان ایتالیا و تشکیل جلسات بعدی کمیته های تخصصی در این مرکز خبرداد.
وی به عنوان نماینده کمیته بانک های خون بند ناف توضیحاتی پیرامون وضعیت موجود بانک ها در دنیا و ایران ارائه کرد و افزود: در بانک بند ناف سازمان انتقال خون 2500 نمونه موجود است و 4 مرکز جمع آوری نمونه دارد، برای 9 مورد از آن ها در بیمارستان شریعتی پیوند صورت گرفته ولی باید برنامه ای تدوین شود تا مراکز پیوند طبق آیین نامه مشخص گزارش پیوند های خود را ارائه دهند.
مریم نوری زاده عضو مرکز تحقیقات ایمونولوژی،آسم وآلرژی دانشگاه تهران نیز در این نشست گفت: بانک HLA این مرکز موفق به جمع آوری 400 نمونه ی آماده تعیین نوع HLA با همکاری گروه های دانشجویی شده است.
به گفته وی کمبود بودجه جهت تعیین HLA و نیز فقدان نرم افزار برای ثبت اطلاعات HLA افراد یکی از بزگترین مشکلات این حوزه است .
درادامه مرتضی ضرابی عضو پژوهشگاه رویان به بحث پیرامون تجمیع امکانات پراکنده دانشگاه ها و به خصوص سازمان انتقال خون پرداخت و گفت: به دلیل وجود ساختار مناسب در سازمان انتقال خون باید جایگاهی مخصوص به عنوان مرکز پذیره نویسی در تهران و شهرستان ها در نظر گرفته شود. وی اعلام کرد: در مرکز رویان 2500 نمونه HLA موجود است و 1800 نمونه در BMDW به ثبت رسیده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: