کد خبر: ۹۶۲۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 05
شفا آنلاین>سلامت>تغذیه>به تازگی متخصصان علوم تغذیه دریافته اند که می توان به کمک آن به جای سدیم در خوراک انسانی از ماده ای دیگر استفاده کرد که سلامت تر بوده و در عین حال بر طعم غذا اثری نداشته باشد و نتیجه این کار به استفاده از سس ماهی به جای سدیم منتهی شده است.

به گزارش شفا آنلاین،سرآشپز ها و تولید کنندگان غذا در هر فرهنگی به دنبال راهی برای کاهش سدیم موجود در غذای خود هستند. بزرگ ترین چالش بر سر راه این آشپزها مزه غذاست. مصرف کنندگان غذا معمولا کاهش سدیم را با بی مزگی غذا و نبود طعم کافی در آن یکی می کنند. با این حال در تحقیقی جدید نشان داده شد که سس ماهی ویتنامی اضافه شده به آب مرغ، سس گوجه و کاری نارگیل می تواند میزان سدیم موجود در غذا را 140 الی 25 درصد کاهش دهند و در عین حال غذا خوشمزه و با نمک باقی بماند.

محققان یاد شده از دانشگاه تیلور مالزی نشان داده اند که سس ماهی ممکن است به عنوان یک ماده جایگزین برای نمک مورد استفاده قرار گیرد. این ماده قادر است بدون ایجاد تغییر در طعم غذا، سدیم موجود در آن را کاهش دهد.

سس های ماهی یک طعم دهنده استاندارد و در غذاهای مردم کشور های آسیای شرقی به حساب می آید. این سس مایعی کهربایی رنگ است که از تخمیر ماهی با نمک دریا بعد از 8 الی 12 ماه استخراج می شود. در طول این فرایند، پروتئین موجود در این مواد شکسته شده و با آزاد کردن اسید آمینه موجب افزایش طعم غذا می شود.

محققان یاد شده از دانشگاه تیلور مالزی نشان داده اند که سس ماهی ممکن است به عنوان یک ماده جایگزین برای نمک مورد استفاده قرار گیرد. این ماده قادر است بدون ایجاد تغییر در طعم غذا، سدیم موجود در آن را کاهش دهد. نتیجه این تحقیقات می تواند به آشپز ها و تولید کنندگان غذا در پختن غذاهایی با سدیم کم تر و طعم بهتر کمک کند. در این شرایط نه تنها غذا طعم خود را حفظ می کند بلکه سلامتی آن برای بدن انسان نیز افزایش می یابد.  eurekalert

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: