کد خبر: ۹۶۰۹۸
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 04
شفا آنلاین>سلامت>ایرانی‌ها نگران نباشند، ویروس هنوز به منطقه شرق مدیترانه‌ نرسیده است. زیکا، عفونت ویروسی است که با نیش پشه به انسان منتقل می‌شود و در 23 کشور آمریکای شمالی، جنوبی و کارائیب دیده شده است.
به گزارش شفا آنلاین، به نقل ازسپید  دانمارک اولین کشور اروپایی بود که این بیماری در آنجا دیده شده. شواهد نشان می‌دهد زیکا بیشترین عارضه را در زنان باردار دارد. زنانی که به این ویروس مبتلا شده بودند، نوزادانی با آسیب‌های مغزی مادرزادی به دنیا آوردند که عارضه میکروسفالی در بین این نوزادان شایع‌تر بود. هرچند رابطه قطعی زیکا و میکروسفالی هنوز قطعی نیست ولی دولت السالوادور به زنان این کشور اعلام کرد تا سال 2018 باردار نشوند تا از تولد نوزادان با نقصان مغزی جلوگیری شود.

       اما خبر جدید این است که زیکا به تازگی به آسیا هم رسیده است. یک موسسه تحقیقاتی در اندونزی، روز دوشنبه مثبت بودن آزمایش یک نفر را در جزیره سوماترا تایید کرد. وزارت بهداشت اندونزی هنوز در این باره اظهارنظری نکرده است اما دیگر کشورهای آسیایی نگران شیوع این ویروس در این قاره شده‌اند. منطقه جنوب شرق آسیا به دلیل گرمسیر بودن و وجود پشه «آئدس» که عامل انتقال تب دانگ و تب زرد است، مستعد گسترش زیکا هم هست.

       در ایران هم کسانی که اسمی از زیکا شنیده‌اند، نگرانند که شاید این ویروس به کشور بیاید اما محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با خبرگزاری آنا اطمینان داده است، هیچ ویروس زیکایی هنوز به ایران نیامده است: «اینکه مشخص شود این بیماری در کشورهای دیگر نیز دیده شده است یا نه به مطالعات بیشتری نیاز دارد. ممکن است کسی به یکی از کشورهای خارجی سفر کند و به این بیماری مبتلا شود اما معمول نیست که بیماری عوارض خیلی شدید منجر به مرگ از خود بروز دهد و مرگ ناشی از ابتلا به بیماری زیکا خیلی بعید است. در اروپا تاکنون موردی دیده نشده است و بیماران مبتلا به زیکا در دانمارک نیز احتمالا مسافر بوده‌اند. مواردی از زیکا در منتهی علیه قاره آسیا مانند چین و ژاپن دیده شده است اما در منطقه شرق مدیترانه که ایران قرار دارد تا کنون موردی از این بیماری گزارش نشده است.»

       با این حال گویا، به زنان باردار توصیه می‌کند در سفرهای خارجی که می‌روند، مراقب پشه‌ها باشند: «زنان باردار اگر به کشورهای آمریکای جنوبی مسافرت می‌کنند، از حضور در مناطقی که پشه زیادی دارد تا حد امکان بپرهیزند و اگر پس از بازگشت دچار علایم مذکور شدند حتما با مراکز بهداشتی درمانی وزارت بهداشت تماس بگیرند. ما پس از بررسی‌های لازم مراقبت‌های درمانی را آغاز می‌کنیم. البته به طور کلی جای نگرانی نیست.»

       معمولا این بیماری همراه با تب، ‌سردرد،‌ کوفتگی، بدن درد، درد عضلات، درد مفاصل، ورم ملتحمه چشم و در برخی مواقع لکه‌های پوستی خود را نشان‌ می‌دهد. معمولا این بیماری خفیف است و عارضه شدیدی ایجاد نمی‌کند. دوره بیماری بین 2 تا 7 روز طول می‌کشد و به صورت خود به خود نیز بهبود می‌یابد اما نه واکسن پیشگیری و نه درمان خاصی دارد.

زنـان بـاردار به المپیـک نـرونـد
       چند زن در برزیل که به ویروس زیکا مبتلا بودند، نوزادانی به دنیا آورده‌اند که به میکروسفالی مبتلا بوده‌اند. کمتر از 200 روز دیگر بازی‌های المپیک 2016 در ریودوژانیرو آغاز می‌شود. برزیلی‌ها که نگران مهمانانشان هستند، از حالا اعلام کرده‌اند زنان باردار برای شرکت در بازی‌های المپیک به برزیل نیایند.

       به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیلما روسف، رئیس جمهوری برزیل این مطلب را گفته است. ژاکس واگنر، رئیس دفتر کارکنان رئیس جمهوری برزیل گفته است: «خطر این قضیه برای زنان باردار جدی است. توصیه می‌شود که برای بازی‌های المپیک به ریودوژانیرو در اوت (مردادماه) سفر نکنید.»

       در بازی‌های المپیک لندن «نور سوریانی محمد تایبی»، شرکت داشت که هشت‌ماهه باردار بود. او در مسابقات تیراندازی شرکت کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: