کد خبر: ۹۶۰۳۱
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 04
شفا آنلاین>سلامت>محققان در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که دانه‌های بیماری مغزی می‌توانند در طول جراحی بین افراد مختلف منتقل شوند، بنابراین به نظر می‌رسد روش‌های ضدعفونی کننده ابزار جراحی باید دوباره ارزیابی شوند تا این انتقال به حداقل میزان خود رسیده یا کاملا قطع شود.
به گزارش شفا آنلاین،   تئوری چالش‌برانگیزی که معتقد است دانه‌های بیماری آلزایمر می‌توانند در حین انجام روش‌های جراحی و با استفاده از بافت اهدا شده انسانی میان بیماران منتقل شوند، با کشف شواهد جدیدی وارد مرحله اساسی و حساسی شده است.

       محققان دریافته‌اند که ارتباطی میان بیماران دریافت کننده گرافت‌های بافت عصبی در سال‌ها قبل و وجود یک پروتئین در مغز که به‌طور طبیعی در مراحل ابتدایی بیماری آلزایمر دیده می‌شود، وجود دارد.

       این مطالعه از یافته‌های منتشر شده در سپتامبر گذشته حمایت کرده و پیشنهاد می‌کنند افرادی که در زمان کودکی تحت تزریق‌های هورمون رشد انسانی قرار داشته‌اند، در زمان مرگشان در دهه‌های بعد همان دانه‌های بیماری آلزایمر را در مغزشان نشان می‌دهند.

       مطالعه اخیر روی نمونه‌های مغزی ذخیره شده 8 بیمار در اطریش و سوئیس انجام شده که در اثر بیماری مغزی دیگری به نام بیماری Creutzfeldt-Jakob یا CJD فوت کرده بودند. در حال حاضر شواهدی در دست است که این بیماری در حین جراحی که در آن بافت عصبی از جسدهای انسانی برداشته می‌شود، منتقل خواهد شد.

       آنالیزهای گذشته‌نگر از داده‌های این 8 بیمار نشان دادند، 7 مورد از آنها که در سنین 28 تا 63 سالگی فوت کرده بودند، توده‌هایی از پروتئین‌های آمیلوئید بتا را در مغز خود داشته‌اند. این پروتئین‌ها در مراحل ابتدایی آلزایمر هم دیده می‌شوند، اما وجود آنها در گروه سنی جوان بسیار نامعمول است.

       5 بیمار از 7 مورد بالا از صدمات قابل مشاهده به عروق خونی حیاتی مغز نیز رنج می‌بردند که در اثر ساخته شدن پروتئین A بتا ایجاد شده بودند. این مشاهدات در گروه سنی جوان نیز بسیار نادر است.

       برای مقایسه با گروه بیماران، گروه کنترلی هم متشکل از بافت مغزی 21 بیمار که در اثر CJD اسپورادیک فوت کرده بودند، تشکیل شد. نتایج به دست آمده همان نتایج CJD نبودند، اما احتمالا بوسیله گرافت بافتی ایجاد شده بود.

       دیگر علل احتمالی باید یکبار برای همیشه حذف شده باشند. اما محققان تصور می‌کنند که دانه‌های پروتئین A بتا ممکن است در زمان جراحی گرافت سخت‌شامه به بیماران منتقل شده باشند. در آن زمان، این گرافت‌ها از جسدهای انسانی برداشته می‌شدند. البته این کار در دهه 1980 متوقف شد.

       یافته‌های به دست آمده از این ایده حمایت می‌کنند که احتمالا روش‌های خاص پزشکی سهوا دانه‌های بیماری آلزایمر را از فردی به فرد دیگر انتقال داده‌اند. البته شواهدی در دست نیست که آلزایمر از راه تماس یا مراقبت از فردی که مبتلا به بیماری دژنراتیو مغزی است، منتقل می‌شود.

       براساس مطالعه محققان اطریشی و سوئیسی، وجود پاتولوژی A بتا در افراد جوان بسیار نامعمول است و پیشنهاد می‌کند که ارتباط علیتی با گرافت‌های دورا در سیستم عصبی دارد. شواهد ضمنی روبه افزایشی که حاکی از این انتقال‌ها است، باید نظام سلامت را وادارد تا نحوه ضدعفونی کردن ابزار جراحی و داروهای با منشاء بیولوژیکی را دوباره ارزیابی کنند، با این هدف که مطمئن شوند این ابزار و وسایل مورد استفاده از هرگونه آلاینده‌های بالقوه قابل انتقال کاملا پاک شده‌اند.

       نتایج مطالعه‌ای که سال گذشته انجام شد، نشان داد گروه کوچکی از افرادی که در زمان کودکی هورمون رشد انسانی گرفته شده از اجساد انسانی تزریق کرده و در اثر بیماری CJD فوت کرده بودند، پروتئین A بتا در مغزشان داشته‌اند.

       یکی از محققان می‌گوید، یافته‌های موجود پیشنهاد می‌کنند که شاید راه دیگری هم برای ابتلا به آلزایمر از طریق ابزار آلوده جراحی یا محصولات پزشکی وجود داشته باشد. آنچه ما باید در نظر داشته باشیم، آن است که علاوه بر اشکال اسپورادیک، ارثی یا فامیلیال بیماری آلزایمر، شکل اکتسابی این بیماری هم وجود دارد. سپید
Independent
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: