کد خبر: ۹۵۹۳۴
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 03
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>مسئولین فنی، نیروهای ناظر و علمی هستند که با تاکید قوانین مواد غذایی و بهداشتی، جهت نظارت بر سلامت و کیفیت تولید در شرکت‌ها و کارخانه‌های تولید مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی فعالیت می‌کنند.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد، مسئولین فنی را نمایندگان خود در عرصه تولید و نگهداری می‌دانند و در صورت بروز هر مشکلی در کیفیت و سلامت کالا، ابتدا این نیروها را مورد بازخواست و سوال قرار می‌دهند.

       مسعود فیروزکوهی، کارشناس مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در خصوص مسئولیت‌هایی که بر عهده مسئولین فنی است  گفت: «این افراد در واحدهای تولیدی مواد غذایی و بهداشتی، مسئولیت‌های خطیری را بر عهده دارند که از جمله آنها می‌شود به این موارد اشاره کرد: حضور فعال در کارخانه در زمان مصرف مواد اولیه و اجرای فرمول در حین تولیدداشته باشند و با نظارت بر خطوط و بررسی نقاط خطر و همچنین نظارت بر بسته‌بندی کالا، نمونه‌برداری از بخش‌های مختلف خطوط تولید در حین فعالیت و ارسال به آزمایشگاه جهت آزمون و پایش کیفیت و سلامتی آن، نظارت بر سالن تولید، سردخانه‌ها و گرمخانه‌ها، انبار و آزمایشگاه با هماهنگی مسئولین هر کدام از این بخش‌ها، کنترل بهداشتی محیط کار و اطمینان از سلامت کارگران شاغل و رعایت بهداشت فردی، بررسی مواد اولیه مورد نیاز شرکت به لحاظ کیفیت و اصالت و دارا بودن مدارک لازم مانند مجوز ورود یا پروانه ساخت یا بسته‌بندی، آنالیز آزمایشگاهی و امثال آن، صدور مجوز تایید سلامت محصولات تولیدی برای خروج محصول به بازار مصرف پس از اخذ نتایج آزمایشگاهی و انطباق مشخصه‌های میکروبی، فیزیکی و شیمیایی آن با استانداردهای کشور، بررسی فوری مشکل خطوط تولید در صورت بروز آلودگی میکروبی، شیمیایی یا فیزیکی در صورت اعلام آزمایشگاه و جلوگیری از خروج محصول آلوده از انبارها، مطالعه و تحقیق جهت ارائه فرمول ابتکاری برای تولید فراورده‌های جدید و نوآوری در تولید.»

       وی همچنین به نقش نظارتی مسئولین فنی هم اشاره کرد و افزود: «وظایف دیگری هم بر عهده این افراد است. وظایفی مثل پاسخگویی فنی به بازرسان سازمان‌های ناظر بر تولید، مسئولیت تولید محصولات بی‌کیفیت یا تقلبی و پاسخگویی به مراجع قضایی، پاسخگویی به شکایات مردمی در خصوص کیفیت محصولات، پیگیری اعتبار پروانه‌های ساخت شرکت و اقدام برای تمدید چند ماه قبل از انقضای آن، انعکاس نظرات فنی، کمبودها و مشکلات تجهیزاتی و ساختمانی به کارفرما، ارتباط تنگاتنگ با اداره‌های نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی.»

       فیروزکوهی همچنین به دوره‌های آموزشی اشاره کرد که مسئولین فنی برای ارتقای اطلاعات علمی خود و آشنایی با قوانین روز باید در آنها شرکت کنند. وی افزود: «این دوره‌ها توسط سازمان‌های دولتی یا خصوصی برگزار می‌شود و البته در ایام آموزش، این افراد باید جانشینی برای خود جهت نظارت بر خطوط تولید داشته باشند.»

       این کارشناس تغذیه به مشکلات صنفی این افراد نیز اشاره کرد و گفت: «علی‌رغم ادعای سازمان غذا و دارو مبنی بر اینکه مسئولین فنی، نمایندگان آنها در شرکت‌های تولیدی برای رعایت ضوابط فنی و بهداشتی و پیاده‌سازی استانداردها هستند، عملا هیچ حمایت و پشتیبانی موثری از این گروه که شاید علمی‌ترین افراد یک کارخانه به حساب می‌آیند، نمی‌شود.» وی افزود: «البته یک تشکل غیردولتی به نام جامعه مسئولین فنی نیز در استان‌ها وجود دارد که وظیفه آن، راهنمایی و پشتیبانی از این افراد و البته برگزاری دوره‌های آموزشی است، اما از پشتوانه قانونی و قدرت اجرایی لازم برخوردار نیست و تاکنون نتوانسته تاثیر مناسبی در بهبود وضعیت مسئولین فنی داشته باشد.»

       از طرف دیگر مسئولین فنی و فارغ‌التحصیلان رشته تغذیه هستند که در کارخانه‌های مختلف تولید مواد غذایی مشغول به کارند و به دلیل حمایت نکردن سازمان غذا و دارو، قادر نیستند برخی مشکلات را منعکس کنند. محمد، مسئول فنی یک واحد لبنی در خصوص این ادعای سازمان غذا و دارو مبنی بر اینکه مسئولین فنی، نماینده آن سازمان در واحدهای تولیدی هستند خوشبین نبود گفت: «اگر مسئولین فنی واقعا نماینده این سازمان هستند و حقوق خود را از اداره نظارت بر غذا دریافت می‌کردند، هیچ تقلب یا آلودگی در صنعت غذا وجود نداشت و محصولات با کیفیت و سالم تولید می‌شدند. زیرا مسئولین فنی با اتکا بر وجاهت قانونی این سازمان، جرات داشتند که جلوی خلاف را بگیرند و موارد قصور را منعکس کنند.»

       سعید که از سال 91 در یک کارخانه لبنی با حقوق 300 هزار تومان شروع به کار کرده، سال گذشته به دلیل حقوق کم و ساعت کاری زیاد مجبور به استعفا شده است. این کارشناس تغذیه   گفت: «بر خلاف میل باطنی‌ام مجبور به استعفا شدم. اسفند 93 با همان حقوق 300 هزار تومان استعفا دادم. من هم وظیفه کنترل کیفی را بر عهده داشتم، هم مسئول فنی بودم، هم مسئول سالن و هم سفارش‌ها را می‌گرفتم. همه این کارها را با 300 هزار تومان انجام می‌دادم.»

       در گروه‌های تلگرامی مسئولین فنی هم از این دست اظهارنظرها کم نیست. می‌گویند امنیت شغلی ندارند، کارفرما با آنها درگیر می‌شود و به راحتی اخراج‌شان می‌کند. شکایت‌شان هم به نتیجه‌ای نمی‌رسد و البته کسی از آنها حمایت نمی‌کند. مشکل آنهایی که هنوز سر کار نرفته‌اند هم مثل دیگر رشته‌ها است. ستاره یک فارغ‌التحصیل تغذیه و جویای کار است که در خصوص مشکل کار پیدا کردن گفت: «همه کارخانه‌ها، مسئول فنی با سابقه کار می‌خواهند، یعنی کسی که تازه فارغ‌التحصیل شده و بالاخره باید از یک جایی شروع به کار کند، در اول راه به مشکل بر می‌خورد.»

       مسئولین فنی پیشنهاداتی نیز برای بهبود وضعیت صنفی خود دارند. پیشنهاداتی مثل ایجاد نظام مهندسی صنایع غذایی، افزایش حقوق با توجه به مدرک تحصیلی، کاهش وابستگی به کارفرما در بحث حقوق و مزایا و تصویب قوانینی برای انجام پرداخت‌ها توسط سازمان غذا و دارو یا سازمان استاندارد و استخدام فارغ‌التحصیلان صنایع غذایی در کارخانه‌ها و محدودیت جذب رشته‌های دیگر.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
مریم شیرازیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
0
1
سلام
اول که تیتر رو دیدم خیلی خوشحال شدم گفتیم چه خوب یکی داره به مسئله پیشگیری بهتر از درمان اساسی فکر میکند و ...اما با خوندن مطالبتون واقعا متاسف شدم
مسئول فنی یک کارخانه ی صنایع غذایی باید رشته ی صنایع غذایی خونده باشه چرا تغذیه؟چرا وقتی به طور تخصصی رشته ی علوم وصنایع غذایی در دانشگاهها وجود دارد .......تغذیه .؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟چه ربطی به صنعت داره ؟چه ربطی به آزمایشگاه و کنترل کیفی
تغذیه با انواع رژیم غذایی سر وکار داره
باید تصحیح شود خواهش می کنم شما دیگه در حق فارغ التحصیلان صنایع غذایی اجحاف نکنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
0
1
با سلام ممنون از پیگیری تون. متاسفانه در متن خبر همه جا از کارشناس تغذیه فارغ التحصيل تغذیه و ... نام برده شده درحالیکه مسول فنی یک کارخانه با رده مهندس صنایع غذایی و فارغ التحصيل این رشته است. خواهشا اصلاحیه زده و کارشناس و فارغ التحصيل تغذیه رو تبدیل به مهندس صنایع غذایی کنید
بهزاد گزمه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
0
0
با سلام و عرض تشکر و قدردانی به علت پیگیری مشکلات مسولین فنی، باید عرض کنم که مسولین فنی در کارخانجات صنایع غذایی، دارای مدرک از رشته صنایع غذایی می باشند که تمام دروس مربوط به نحوه تولید، فرآوری، بسته بندی، نظارت و دروس آزمایشکاهی این رشته را گذرانده اند و اصولا کارشناسان تغذیه فقط با خواص تغذیه ای مواد غذایی سر و کار دارند و نه نحوه تولید، نگهداری، فرمولاسیون و .. که علم به آنها در کارخانجات صنایع غذایی الزامی می باشد. امیدوارم این اشتباه در متن اصلاح گردد. با تشکر
زمانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
0
0
با سلام،ضمن تشکر بابت پیگیری کردن مشکلات مسئولین فنی در شرکت های صنایع غذایی، باید عنوان کنم که مسئول فنی در شرکت های صنایع غذایی حتما باید رشته صنایع غذایی خوانده باشند مگر میشود کسی که رشته تغذیه خوانده و اصلا از لحاظ فنی و تولید و فراوری و نظارت و آزمایشگاهی هیچگونه اطلاعات ندارد مسئول فنی یک شرکت صنایع غذایی باشد خواهشمند است مطلب بالا را اصلاح بفرمایید.
عقیلی
|
United States
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
0
0
باسلام
واسه من سوال پیش اومده
کسی که این گزارش تهیه کرده فردی کاملا وارد به وظایف مسیول فنی بوده یعنی نمیدونسته مسیول فنی که همانطور از اسمش مشخص است فنیه! یعنی میشه مهندس علوم وصنایع غذایی، نه کارشناس تغذیه!
کارشناس تغذیه زیرمجموعه علوم پزشکی هست ودرس فنی نخونده!
لطفا اگر درحمایت مسیول فنی و مصرف کننده گزارشی تهیه میکنید خوانندگان را روشن فرمایید نه اینکه به فردی اشاره فرمایید که حضور درکارخانجات ندارد!
متشکرم
علی حبیب اللهی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
0
0
با عرض سلام و خسته نباشید
لطفا قبل از چاپ مطلبی، توجه به نکات کلیدی و مهم در اولویت قرار گیرد.
همانطور که اکثر عزیزان مطلع هستند ظلم بسیاری در حق مسؤلین فنی میشود پس لطفا شما دوستان رسانه ای بار مشکلات مارا با چاپ مطالبی که صحت آن بررسی نشده اجتناب نمایید.
وظیفه تصدی مسؤلیت فنی و مدیر کنترل کیفی در صنعت غذا با مهندسین عزیز صنایع غذایی میباشد و رشته هایی همچون تغذیه با رعایت اولویت در بعضی از واحدهای غذایی میتوانند مشغول باشند.
ناشناس
|
United States
|
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۸
0
0
اگه سلامتی مردم واقعا برا دولت مهم بود حقوق مسولین فنی رو سازمان غذا دارو پرداخت می کرد تا شخص مسول فنی بتواند با اقتدار قدم بردارد و از تقلباتی که در صنعت رخ می دهد جلوگیری کند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: