کد خبر: ۹۵۸۱۴
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 02
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت> اردشیر قوام زاده از روزهای اولی که به بیمارستان شریعتی آمده می‌گوید.
 زمانی که بخش خون و بیماری‌های ریوی باهم یکی بود و بعد از تلاش‌های وی و همکاران متخصصش در حوزه هماتولوژی بخش خون و آنکولوژی ایجاد می‌شود و با تایید وزارت بهداشت در رشته فوق‌تخصص خون و سرطان بالغین، 2 دانشجو جذب می‌کنند که حالا تعدادشان به 270 نفر رسیده است.
به گزارش شفا آنلاین،  به نقل از سپید  او از طریق رایزنی با موسسات و نهادهای مختلف؛ ساختمانی که از آن سال تا کنون در آن 5هزار و 448پیوند انجام‌شده را تاسیس می‌کند.

       در ادامه گفتگو با اردشیر قوام‌زاده، استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس مرکز تحقیقات خون، سرطان و پیوند مغز استخوان را می‌خوانید.

      شما یکی از بزرگان و پیشکسوتان آموزش رشته سرطان و بیماری‌های خونی هستید. در مورد شیوه درمان جدید بیماری‌های خونی و سرطان‌ها کمی توضیح دهید.

       بهتر است بیماری‌های خونی را به‌صورت تیمی درمان کنیم نه فردی. درمان تیمی یکی از بهترین راه‌های درمان و مقابله با بیماری‌های خونی و سرطان بالغین است. حضور متخصصان داخلی، پرتودرمانی، جراحی، ژنتیک، تغذیه و یک روان‌پزشک در این گروه اجباری است.

 این شیوه درمانی در بیمارستان‌ها، به شکل نصفه‌نیمه انجام می‌شود اما بیماری که به مطب مراجعه می‌کند از درمان تیمی بهره‌مند نیست. البته شاید بعضی از پزشکان باهم هماهنگ باشند اما به‌غیراز بیمارستان‌ها، مراکز درمانی‌ای وجود ندارد که پزشکان متخصص گروه‌های مختلف باهم در آن حضورداشته باشند. متاسفانه خیلی از اوقات ارجاع در مراکز دولتی هم درست انجام نمی‌شود.

برای مثال به‌جای آنکه یک بیمار مبتلابه سرطان پستان برای انجام شیمی‌درمانی به متخصص آنکولوژی ارجاع داده شود، به متخصص رادیوتراپی مراجعه می‌کند. درحالی‌که وظیفه این فرد انجام خدمات شیمی‌درمانی نیست.
آیا وزارت بهداشت برای پیگیری این موضوع اقدامی انجام داده است؟
       دبیرخانه کمیسیون انجمن‌های تخصصی گروه علوم پزشکی در نامه‌ای به انجمن رادیوتراپی آنکولوژی این موضوع را درمورد عنوان انجمن به آنها یادآوری کرده است. اما تعداد زیادی از بیماران سرطانی که به شیمی‌درمانی نیاز دارند؛ بدون اینکه مطلع باشند به‌جای آنکه به متخصص خون و سرطان بالغین مراجعه کند به متخصصان پرتودرمانی مراجعه می‌کنند.

شرایط بیمارستان و ارائه خدمات درمانی بعد از طرح تحول نظام سلامت را چگونه ارزیابی می‌کنید ؟
       اجرای طرح تحول سلامت و افزایش پوشش بیمه‌ای اقدام بسیار خوبی است. در همه جای دنیا خدماتی که به‌صورت رایگان یا ارزان ارائه می‌شود باید به افرادی ارائه شود که ازنظر مالی در مضیقه هستند و جزو طبقات محروم جامعه به شمار می‌روند. اگر خدمات مجانی و رایگان را در اختیار همه بگذاریم؛ به‌نوعی گداپروری است.

علی‌رغم خدمات گسترده طرح تحول سلامت، این طرح مشکلاتی برای بیمارستان‌های آموزشی فراهم کرده است. درآمد آن بخش از پزشکانی که بیشترین وقت خود را به درمان اختصاص دادند، افزایش یافته است اما این پزشکان کمتر برای آموزش و پژوهش وقت گذاشته‌اند و بیشتر وقتشان را در درمانگاه یا بر بالین بیمار گذرانده‌اند.

       زمانی که یک فوق تخصص به اعتبار مهری که در دفترچه هر بیمار می‌زند کارانه دریافت می‌کند؛ باعث می‌شود رغبت این دانشجوی فوق تخصص به انجام کار پژوهشی و آموزشی کم شود و بیشتر وقت خود را به درمان اختصاص دهد.

یعنی شما فکر می‌کنید آموزش در بیمارستان‌ها به دلیل توجه بیشتر به مسائل درمانی، کمرنگ شده است؟
       افزایش بار مراجعه بیماران به بیمارستان‌ها هم باعث شده زمان بیشتری برای فرایند درمان صرف شود. در این شرایط وقت کمی برای آموزش باقی می‌ماند. البته من از شیوه آموزشی که در بخش خون اجرا می‌شود کاملا دفاع می‌کنم.

شیوه آموزشی خاص شما که در این بخش به آن عمل می‌کنید، چه ویژگی‌هایی دارد؟
       در بخش خون بیمارستان شریعتی ساعت 7 گزارش صبحگاهی داریم که در جریان آن تمام اتفاقاتی که در طول شب گذشته افتاده، توضیح داده می‌شود. بعدازاین گزارش صبحگاهی شناسایی بیمارانی که به پیوند احتیاج دارند، گزارش رادیولوژیست‌ها، برگزاری کنفرانس علمی دو بار در هفته، کنفرانس میکروسکوپ و الزام برای شرکت در این برنامه آموزشی مداوم باعث شده که من چندان هم موردعلاقه نباشم. اما برایم مهم نیست.

ترجیح می‌دهم که همین‌طور باشد چون این نارضایتی نشان‌دهنده این است که من کاری انجام می‌دهم. درکل آغاز کار از ساعت 7، برگزاری کنفرانس‌های علمی و بحث و تبادل‌نظر درباره موردهای درمانی از مهم‌ترین ویژگی‌های روش آموزشی ماست.

ازنظر کارشناسان، یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای آموزش اخلاق پزشکی الگوسازی در محیط واقعی است. نظر شما در این زمینه چیست؟
       برخی افراد بیشتر از آنکه از اساتید و فضای دانشگاه یاد بگیرند از محیط بیرون یاد می‌گیرند چون عوامل بیرونی قوی است. ما نمی‌توانیم روی تمام دانشجویان اثر بگذاریم. تعدادی از دانشجویان از ما تاثیر می‌پذیرند اما به‌محض فارغ‌التحصیلی تغییر می‌کنند.

 خیلی از دانشجویان وقتی کسی را می‌بینند که یک‌شبه توانسته ثروت هنگفتی به دست آورد و او را با وضعیت خود مقایسه می‌کند که سال‌ها درس می‌خواند، به سمت او جذب می‌شود. درحالی‌که بعضی از این افراد مقابل عوامل و فشارهای بیرونی می‌ایستند و خودشان را کنترل می‌کنند. اگر بیماران در بیمارستان توسط تیم درمانی موردبررسی قرار بگیرند این اتفاق کمتر می‌افتد. البته در برخی از بیمارستان‌ها بیمار سرطانی را به‌جای آنکه به متخصص مدیکال آنکولوژی ارجاع دهند به متخصص پرتودرمانی می‌فرستند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: