کد خبر: ۹۵۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 31
شفا آنلاین>سلامت>مطالعات جدید محققان نشان می دهد که گرافین بدون اینکه در عملکرد سلول های عصبی تاثیر مخربی داشته باشد، با سلول ها در تعامل است و گزینه مناسبی برای درمان برخی بیماری های مربوط به سیستم عصبی مانند صرع و پارکینسون محسوب می شود.

به گزارش شفا آنلاین، به یک لایه نازک متشکل از دو اتم کربن گرافین گفته می شود. مطالعات جدید نشان می دهد گرافین با حفظ یکپارچگی و تمام عملکردهای سلول عصبی، می تواند برای ساخت انواع ایمپلنت مغزی مورد استفاده قرار گیرد.
این مطالعه نشان می دهد می توان با استفاده از گرافین الکترودهایی طراحی کرد که در مغز تعبیه می شوند و بیماری های مربوط به عملکردهای حسی در بیماران مبتلا به قطع عضو یا فلج را ترمیم می کنند.
محققان برای اولین بار، گرافین را به طور مستقیم با سلول های عصبی در ارتباط قرار دادند. سپس توانایی نورون ها برای تولید سیگنال های الکتریکی مورد ارزیابی قرار گرفت و مشاهده شد ویژگی های سیگنال دهی نورون ها تغییر نکرده است. این اولین باریست که فعالیت سیناپسی نورون ها در صورت وجود گرافین بدون پوشش مرتبط با مغز، مورد مطالعه قرار گرفته است.
این مطالعه دستاورد با ارزشی برای کنترل بازوهای رباتیک در بیماران فلج یا بیمارانی با قطع عضو و بیماران مبتلا به صرع و پارکینسون محسوب می شود.
پیش از این، الکترودهایی از جنس سیلیکون یا تنگستن استفاده می شد، ولی مطالعات نشان می دهد گرافین به دلیل رسانایی و انعطاف پذیری فوق العاده، زیست سازگاری و ثبات آن در بدن، گزینه بهتری برای ساخت ایمپلنت است.
نتایج این مطالعه که با همکاری محققان دانشگاه کمبریج و تریست ایتالیا صورت گرفته، در نشریه ACS منتشر شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: