کد خبر: ۹۵۷۰۳
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 01
شفا آنلاین>سلامت>وقتی که دچار سرماخوردگی مزمن می‌شوید برای تسکین سرفه‌های آزاردهنده به شربت سینه متوسل می‌شوید، اما دوز دارو را با چه اندازه می‌گیرید؟
به گزارش شفا آنلاین،  بسیاری از ما برای اندازه‌گیری دوز مصرفی برای کودکمان یا خودمان از قاشق چای‌خوری یا قاشق غذاخوری استفاده می‌کنیم اما اغلب دچار اشتباه می‌شویم. یک مطالعه جدیدی نشان شد اگر در دستور مصرف برای اندازه‌گیری از واحد میلی‌لیتر به‌جای قاشق استفاده شود می‌توان میزان خطا را به‌اندازه قابل‌توجهی کاهش داد.

        دکتر ون سیک از دانشگاه کرنل آمریکا نشان داد که هر زمان که در دستور مصرف دارو قاشق چای‌خوری برای اندازه‌گیری معرفی می‌شود افراد 8/4درصد کمتر از میزان تجویزشده دارو مصرف می‌کنند و برعکس هر زمان که واحد اندازه‌گیری قاشق غذاخوری معرفی می‌شود، افراد به میزان 11/6درصد بیشتر از میزان تجویزشده دارو استفاده می‌کنند.

 وی پیشنهاد کرد که مشخصات دارو و اطلاعات مربوط به میزان مصرف که روی جعبه دارو ثبت‌شده بر اساس میلی‌لیتر نوشته شود. وی بر این باور است که چون اندازه‌گیری بر اساس میلی‌لیتر به‌صورت چشمی مشکل‌تر است لذا بیمار مجبور می‌شود که از وسیله دقیق‌تری برای اندازه‌گیری استفاده کند. در این مطالعه 177 بیمار شرکت داشتند. 34/5درصد آنها ابراز می‌کردند که همیشه از قاشق‌های آشپزخانه برای اندازه‌گیری میزان دارو استفاده می‌کنند.

 نشان داده شد که هرگاه واحد اندازه‌گیری ثبت‌شده روی جعبه دارو قاشق معرفی شود بیمار علی‌رغم وجود کاپ اندازه‌گیری به همراه دارو بازهم از قاشق استفاده می‌کند ولی هرگاه که میزان مصرف بر اساس میلی‌لیتر ثبت‌شده باشد، قاشق و کاپ به یک اندازه مورد استفاده قرار می‌گیرند اما در حالت دوم میزان خطا به‌اندازه 50درصد کاهش می‌یابد. محققان به سازمان غذا و داروی آمریکا توصیه کردند که از شرکت‌های داروسازی بخواهند واحد اندازه‌گیری داروهای مایع را بر اساس میلی‌لیتر تعیین کنند.سپید

MNT
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: