کد خبر: ۹۵۶۰۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 30
شفا آنلاین>سلامت>معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: اجرای طرح تحول نظام سلامت آغاز حرکتی زیربنایی برای رشد و توسعه کشور به شمار می آید.

 به گزارش شفا آنلاین، سعید نمکی روز شنبه در آیین رونمایی از طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت قم افزود: پیشگیری از ابتلا به بیماری های غیر واگیر که امروز دلیل عمده مرگ و میر در کشور است، می تواند از مزیت های اجرای طرح تحول نظام سلامت باشد.
وی با بیان اینکه در نیمه نخست امسال 10 هزار نفر بر اثر تصادفات جاده ای جان باخته اند، اضافه کرد: هماهنگی و همدلی بین بخشی برای اجرای مطلوب و بهینه طرح های سلامتی و بهداشتی لازم است تا شاخص های سلامت در کشور ارتقا یابد.
وی تصریح کرد: دولت با اجرای طرح تحول نظام سلامت توجه ویژه ای به مقوله سلامت داشته و در روزهایی که با کمبود جدی بودجه در کشور مواجه هستیم، این طرح با قوت تمام اجرا می شود.
نمکی با اشاره به اینکه اجرای طرح تحول نظام سلامت موجب خرسندی مردم، مسئولان و رهبر معظم انقلاب شده است، تاکید کرد: خود را مکلف و موظف به حمایت از طرح تحول نظام سلامت می دانیم که می تواند از بسیاری هزینه های پزشکی بکاهد.
وی افزود: در مرحله دوم این طرح که در بخش بهداشت اجرا می شود، پنج هزار پایگاه بهداشتی در حاشیه شهرها راه اندازی می شود که می تواند کمک موثری برای بهبود زندگی مردم ساکن در این بخش ها باشد.
وی تاکید کرد: سرمایه گذاری در امر سلامت و بهداشت، توجه ویژه به محیط زیست و کاهش آلاینده های زیستی که نظام سلامت را تهدید می کند، از اولیت های دولت است.
معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بیان اینکه سلامت مجموعه ای از سلامت جسم، روح و جامعه است، بیان کرد: بر همین اساس طرح های ادغام یافته ای با کمک دستگاه هایی از جمله نیروی انتظامی، بهزیستی و قوه قضاییه در راستای کاهش آسیب های اجتماعی در حاشیه شهرها اجرا می شود.
وی با بیان اینکه اجرای این طرح به زودی آغاز می شود، افزود: استان قم به عنوان پایلوت این طرح در نظر گرفته شده است.

** استقرار کارشناس سلامت روانی
مدیرکل سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این آیین با بیان اینکه نظام بهداشت و درمان کشور از شبکه های بهداشتی موفق در سطح منطقه است، گفت: در سه دهه گذشته خدمات بسیاری در حوزه بهداشت و سلامت به عموم جامعه ارائه کردیم و بسیاری از شاخص های بهداشتی را ارتقا داده ایم.
احمد حاجبی افزود: در چند سال اخیر نیز تمام دست اندرکاران حوزه سلامت توجه ویژه ای به نیاز عمومی جامعه و رشد سلامتی جسمی و روانی افراد داشتند.
وی اضافه کرد: امروز عمده مرگ و میر در کشور ما بر اثر بیماری های قلبی و عروقی، تنفسی، مشکلات روانشناختی، اعتیاد و مشکلات اجتماعی است که می طلبد برای تغییر این روند گام های موثری برداریم.
وی با بیان اینکه حضور کارشناس سلامت روان در تیم سلامت مراکز بهداشت تحول جدیدی است، گفت: حضور این کارشناس می تواند خدمات پیشرفته مبتنی بر نیاز جامعه را به جامعه هدف ارائه دهد.
حاجبی افزود: حضور جدی و موثر کارشناس سلامت روان در حاشیه شهرها می تواند از رشد معضلات اجتماعی جلوگیری کند.
وی به آخرین بررسی صورت گرفته در سطح کشور در حوزه مسائل روانشناختی اشاره و بیان کرد: 23.6 درصد از افراد بین 15 تا 64 سال کشور مبتلا به اختلالات روانپزشکی هستند و اختلالات افسردگی نیز در 12.7 درصد از این افراد شایع است.
وی افزود: بر اساس بررسی صورت گرفته، عوامل ژنتیکی پنج درصد، نظام مراقبت 10 درصد، عوامل رفتاری 30 درصد و عوامل اجتماعی 55 درصد در سلامت افراد جامعه تاثیرگذار است.
مدیرکل سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با اشاره به اینکه اختلالات روانی قابل پیشگیری و درمان است، گفت: باید نگاه درست و منطقی به تاثیر عوامل اجتماعی و زیرساخت های آن صورت گیرد.
آیین رونمایی از طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت همزمان با سراسر کشور با حضور استاندار و سایر مسئولان استانی برگزار شد.ایرنا
برچسب ها: نظام ، سلامت ، تحول
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: