کد خبر: ۹۵۵۵۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 30
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد : 24میلیون ایرانی زیر پوشش خدمات نوین سلامت قرار گرفتند.

به گزارش شفا آنلاین، سید حسن هاشمی این مطلب را صبح امروز، شنبه با حضور در پایگاه سلامت مهدی آباد واقع در حاشیه شهرستان ساوجبلاغ و در مراسم افتتاح همزمان 2 هزار و 875 پایگاه و مرکز سلامت جامع کشور عنوان کرد.
وی اظهار کرد: این شمار پایگاه، 10 میلیون حاشیه نشین و پنج میلیون تن از هموطنان ساکن در شهرهای کوچک زیر 50 هزار تن را پوشش می دهند.
هاشمی افزود: دراین مراکز 9 هزار مراقب سلامت بدون داشتن ارتباط استخدامی با وزارت بهداشت و به صورت برون سپاری، خدمات این مراکز را اداره می کنند که وزارت بهداشت برای تجهیز و راه اندازی این مراکز یکهزار میلیارد تومان هزینه کرده است که این اعتبار باید هر سال تکرار شود.
وی اضافه کرد: در گذشته 18 هزار خانه بهداشت در کشور داشتیم که با حضور 17 هزار بهورز خدمات مختلفی از جمله مراقبت از کودک، واکسیناسیون، مراقبت از مادران باردار و کمک به توسعه روستاها و ارائه خدمات بهداشت محیط فعال بوده و هستند و خدمات زیادی را به عنوان خط مقدم برای پیشگیری از بیماری های غیرواگیر از جمله فشار خون و دیابت به مردم روستاها ارائه می کردند.
وزیر بهداشت گفت: اکنون با ارائه خدمات نوین سلامت در پایگاه های سلامت برای هر 12 هزار و 500 نفر یک پایگاه بهداشتی و برای هر 30 تا 50 هزار نفر یک مرکز جامع سلامت ایجاد می شود که جمعیت حاشیه نشین و شهرهای کوچک را نیز پوشش می دهد. در مراکز جامع سلامت پزشک، متخصص تغذیه و روانشناس بالینی مستقر می شوند و در آینده نزدیک پزشک متخصص در این مراکز حضور پیدا می کنند.
وزیر بهداشت اضافه کرد: با ایجاد این مراکز 10 میلیون نفر حاشیه نشین و 5 میلیون نفر ساکنان شهرهای کوچک از خدمات نوین سلامت برخوردار می شوند.
وی اضافه کرد: انتظار ما این است که همانطور که روحانیون مردم را به پیشگیری از گناه دعوت می کنند، مردم به انتظارات وزارت بهداشت که پیشگیری از بیماری ها و تقوای بهداشتی است نیز توجه کنند. نمی شود که ما از چاقی و فشار خون پیشگیری نکنیم یا سیگار مصرف کنیم و انتظار داشته باشیم بیمار نشویم.
وی اضافه کرد: خدمات نوینی که با حضور وزارت بهداشت در حاشیه شهرها شروع شده است، گام بزرگی در مسیر ارتقای سلامت مردم است که امیدواریم دستگاه های دیگر نیز وارد این مسیر بشوند.
هاشمی گفت: کار وزارت بهداشت برای پیشگیری از بیماری ها فقط موعظه کردن نیست بلکه عزم جدی داریم تا از ورود و مصرف روغن های مضر که باعث جرم گرفتگی دیواره رگ ها می شود، جلوگیری کنیم. همچنین کنترل مصرف نمک، مواد قندی و سموم غذایی نیز از جمله برنامه های وزارت بهداشت است. همچنین بخش صنعت را به تولید خودروهایی که آلودگی کمتری ایجاد می کنند و ایمنی بیشتری دارند، دعوت می کنیم. امیدواریم راه های کشور نیز ایمن تر شوند و این سخنان ما گوش های شنوایی در دستگاه های دیگر داشته باشد.
وزیر بهداشت اضافه کرد: توجه به ارتقای سلامت مردم باعث توسعه کشور می شود و ما هرچه ملت سالم تری داشته باشیم بهتر می توانیم توسعه پیدا کنیم. انسان مریض نمی تواند مولد باشد اما امروز نقاب از شهرهای پنهانی برمی داریم که به عنوان حاشیه نشین در شرایط نامناسبی از نظر خدمات بهداشتی و درمانی برخوردار بودند و این نشان می دهد که توجه دولت به ضعیف ترین، فقیرترین و محروم ترین مردم کشور است.
هاشمی گفت: امروز 2 هزار و 900 پایگاه سلامت و مراکز جامع سلامت افتتاح می شود که در این مراکز 9 هزار مراقب سلامت، 850 پزشک، 529 کارشناس روانشناس بالینی و 475 کارشناس تغذیه به صورت خرید خدمت به کارگیری می شوند.
وی گفت : امیدواریم رسانه ها نیز در این مسیری که برای ارتقای سلامت حاشیه نشینان شروع شده است به دولت کمک کنند و حاشیه سازی نکنند زیرا هدف همه ما باید حفظ و ارتقای آرامش و آسایش مردم و امید دادن به مردم باشد. کسانی که مردم را ناامید می کنند در مسیر صلاح و ثواب حرکت نمی کنند و مملکت ما برای رسیدن به آرامش نیاز به همدلی و همکاری همه مردم دارد.
وی با اشاره به نزدیک شدن به انتخابات مجلس گفت: همانطور که قبلا اعلام کرده ام همه ما باید از فرصت پس از برجام استفاده کنیم و امروز به برجام 2 نیاز داریم که همان همدلی و همراهی همه مردم و مسئولان است. رمز موفقیت کشور در زمان انقلاب اعتماد به اسلام، امام(ره) و وحدت کلمه بود و اکنون نیز رمز موفقیت و پیشرفت کشور همین است. ما امروز در شرایطی هستیم که کسانی در اطراف کشور ما می خواهند به منافع کشور آسیب بزنند، بنابراین اهمیت همدلی و همزبانی در این شرایط به مراتب بیشتر از گذشته است.
وی گفت: وزارت بهداشت بر عهد خود برای ارتقای سلامت مردم و رفع مشکلاتی که می دانیم بسیار زیاد است، استوار است و از تمام توان و اختیاراتی که داریم برای بهبود سلامت مردم کوتاهی نمی کنیم.ایرنا

برچسب ها: مرکز ، سلامت ، جامع
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: