کد خبر: ۹۵۵۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 30
مقام مسئول در سازمان غذا و دارو:
شفاآنلاین:جامعه>سلامت>معاون طرح و برنامه سازمان غذا و دارو گفت: ضوابط تجویز دارو بر اساس فارماکوپه (فهرست دارویی) کشور از سوی پزشکان، سختگیرانه نیست اما برخی از پزشک ها با تجویز خارج از این فهرست هزینه های زیادی به نظام سلامت وارد می کنند.
به گزارش شفاآنلاین : دکتر مهدی پیرصالحی افزود: متاسفانه گاهی پزشکان خارج از فهرست دارویی کشور برای بیماران ، دارو تجویز می کنند.
وی ادامه داد: تجویز داروهای خارج از فهرست دارویی ، هزینه های زیادی به نظام سلامت کشور وارد می کند و موجب سرگردانی بیمار برای دسترسی به دارو می شوند.
وی تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر هیچ برخوردی با پزشکانی که خارج از فهرست دارویی ، دارو تجویز می کنند، صورت نمی گیرد درحالیکه هر برخوردی در این زمینه می تواند موثر باشد.
معاون طرح و برنامه سازمان غذا و دارو در ادامه با اشاره به بررسی طرح ممنوعیت تجویز داروهای خارج از فهرست دارویی ایران در مجلس شورای اسلامی طی هفته های اخیر، گفت: این طرح به صورت قانونی باید در مجلس تصویب شود تا بتوان بر اساس آن اقدام کرد اما هر برخوردی بر اساس این طرح بطورقطع موثر خواهد بود.
پیرصالحی افزود: اگر دارویی مزایایی برای جامعه سلامت کشور داشته و از نظر اقتصادی نیز به صرفه باشد حتما وارد فهرست دارویی می شود.
وی یادآور شد: داروها بر اساس شرایط خاصی از جمله قیمت ، وضعیت اقتصادی کشور و توان پرداخت بیمه ها به فهرست دارویی کشور اضافه می شوند.
 هم اکنون یکهزار و 200 مولکول دارویی ، سه هزار شکل دارویی و 6 هزار پروانه دارویی در فهرست دارویی کشور موجود است و سالانه پنج تا 6 قلم به مولکول های دارویی فهرست دارویی کشور اضافه می شود.
فارماکوپه ها کتاب هایی هستند که فهرست کاملی از داروهای موجود در بازار مشتمل بر اطلاعات دارویی، موارد مصرف، عوارض جانبی، نحوه نگهداری داروها و مواد اولیه، روش آنالیز مواد اولیه و جانبی مشتمل بر روش های فیزیکی و شیمیایی و استانداردهایی که در داروسازی و صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرند در آن درج شده است.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: