کد خبر: ۹۵۱۲۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۴ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 27
شفاآنلاین:جامعه>سلامت>مدیرکل دفتر بازرسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اعلام آمار خطاهای پزشکی از سوی برخی رسانه ها فقط موجب افزایش دلهره و اضطراب در مردم می شود که باید رسانه ها در این زمینه بیشتر دقت کنند.
به گزارش شفاآنلاین : دکتر سجاد رضوی امامی افزود: اهای پزشکی جزو بطن کار پزشکی است اما در سال های اخیر رشد این خطاها را شاهد نبودیم، اما برخی از رسانه ها با اعلام خطاهای پزشکی موجی از نگرانی در میان مردم ایجاد می کنند.
وی تصریح کرد: انتشار خطاهای پزشکی در مطبوعات و رسانه ها بدور از نظارت و خواست وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و قوه قضائیه فقط دغدغه مردم را بیشتر می کند و همین موضوع موجب شده که مردم مضطرب شوند.
رضوی امامی ادامه داد: در آمریکا در سال های 2014 یا 2015 تعداد خطاهای پزشکی 44 هزار مورد اعلام شد و در انگلیس نیز 850 هزار خطا به ثبت رسیده و این کشورها اعلام را آمار می کنند تا مردم از این موضوع مطلع شوند، اما در کشور ما بدون اطلاع وزارت بهداشت این خطاها و بدون داشتن اطلاعات کافی از سوی رسانه ها اعلام می شود.
وی با بیان اینکه هنوز مطالعه ای روی خطاهای پزشکی صورت نگرفته است، اظهار داشت: برای دستیابی به اطلاعات دقیق در حوزه خطاهای پزشکی فعالیت هایی در حال انجام است به گونه ای که سازمان ها و ارگان های مرتبط در حال بررسی این موضوع هستند تا بتوانیم آمار دقیقی از این خطاها در کشور داشته باشیم.
مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه نباید خطاهای پزشکی عین فساد و اختلاس اعلام شود، اظهار داشت: رسانه ها در بسیاری از خطاها وارد می شوند که این موضوع کار درستی نیست.
وی خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه چند روز گذشته خبر تزریق پنی سیلین به یک کودک که منجر به فلج شدن این کودک شد در برخی از رسانه ها منتشر شد که این امر موجب شده که والدین یک کودک ممکن است از این پس به جای اینکه به پزشکان اعتماد کنند و فقط این موضوع را یک خطای پزشکی بدانند دیگر به یک پزشک اعتماد نمی کنند و ممکن است کودکشان را به چندین پزشک برده و شاید هم دیگر از پنی سیلین استفاده نکنند.
مدیر کل دفتر بازرسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وقتی این موضوع در رسانه ها منتشر می شود علاوه بر افزایش دلهره و اضطراب، حتی هزینه های مردم نیز افزایش می یابد.
وی با بیان اینکه خطاهای پزشکی وجود دارد، اضافه کرد: وقتی این آمار بی محابا و بدون تایید از مراجع اعلام می شود، همین موضوع باعث می شود که حتی در بیمارستان ها به کادر درمانی و پزشکان ما حمله می کنند و دیگر پرسنل درمانی انگیزه خوبی برای کار ندارند.
امامی رضوی در ادامه تاکید کرد که آمار دقیقی از میزان خطاهای پزشکی در کشور نداریم.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: