کد خبر: ۹۵۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 26
شفا آنلاین>اجتماعی>رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: از رسانه ها می خواهم مصادیق ناچیز تخلفات پزشکی را بزرگنمایی نکنند زیرا اگر اعتماد بین پزشک و بیمار خدشه دار شود، همه مردم آسیب می بینند.
به گزارش شفا آنلاین، علیرضا زالی روز سه شنبه درچهارمین کنگره اخلاق پزشکی و پرستاری در محل سالن اجلاس سران افزود: رسانه ها نقش فرهنگ سازی را به عهده دارند و درحیطه درمان نیز اعتماد، عنصر اصلی است و اگر بیماران به پزشکان اعتماد نداشته باشند، درمان ابتر می شود.
وی اظهارکرد: هجمه رسانه ها به پزشکان کار درستی نیست و ما نیاز به تلطیف روانی فضای رسانه ها در زمینه روابط پزشکان و بیماران هستیم، رسانه ها نباید مصادیق ناچیز افراد بسیار قلیلی را که در جامعه پزشکی مرتکب تخلف می شوند، بزرگ نمایی کنند.
رئیس سازمان نظام پزشکی افزود: اگر چهره فروزان پزشکی کشور خدشه دار شود، همه مردم آسیب می بینند، پزشکان نباید مورد هجمه رسانه ها قرار گیرند، بلکه باید از آنان قدرشناسی شود.
زالی گفت: اعتماد بین پزشک و بیمار یک مسئله پزشکی نیست بلکه یک مسئله اجتماعی است و با وجود هجمه هایی که علیه پزشکان در رسانه ها انجام شده است، پزشکان هنوز در بین مردم حرمت دارند و توانسته اند مرجعیت خود را حفظ کنند.
وی گفت: بخشی از اصول اخلاق پزشکی این است که پزشکان با طیب خاطر فعالیت کنند، چطور اگر عده ای جلوی فرمانداری یک شهرستان تجمع کنند و مثلا شیشه آن را بشکنند با معترضان برخورد می شود اما بارها درمحیط بیمارستان علیه جامعه پزشکی فضاسازی می شود و امنیت جامعه پزشکی از بین می رود.
رئیس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: باید فضای پزشکی کشور با نشاط باشد، این شاکله اصلی پیشرفت پزشکی کشور است و اعتماد به نفس جامعه پزشکی را بالا می برد.

**خودپالایشی جامعه پزشکی
وی گفت: تشکیل کمیته های اخلاق پزشکی در انجمن های پزشکی برای خودپالایشی جامعه پزشکی اقدام مهمی است که مورد حمایت سازمان نظام پزشکی است و برای پاک سازی فضای پزشکی کشور دنبال می شود.
زالی ادامه داد: پرستاران نیز جز جامعه پزشکی هستند، آنان نیزهمکاران دلسوخته ای هستند که باید به مشکلاتشان توجه شود به خصوص مسئله کمبود نیروی پرستار باید در کشور رفع شود.
رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: آموزه های اخلاق پرستاری در دنیا قبل از اخلاق پزشکی شکل گرفته است و عملی شدن این آموزه ها در ایران نیز باید سرلوحه کار قرار بگیرد.
وی افزود: اقدامات زیرساختی متعددی در وزارت بهداشت به خصوص شورای اخلاق پزشکی در حال انجام است و اجرایی شدن آنها باعث می شود پزشکان نیز با طیب خاطر کار کنند و شاخص های سلامت ایرانیان ارتقا پیدا کند.
زالی ادامه داد: سازمان نظام پزشکی طبق قانون به حقوق بیماران و پزشکان توجه دارد و هر دو جنبه را پیگیری می کند.
رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: حوزه اخلاق پزشکی امروز فقط به رابطه بین پزشک و بیمار محدود نمی شود بلکه با ورود فناوری ها و خدمات جدید حیطه آن توسعه یافته است و امروز به جای اخلاق پزشکی از اخلاق زیستی یاد می شود.

** اخلاق در شبیه سازی،درمان ناباروری
وی افزود: موضوعات جدید و چالش برانگیز زیادی در حوزه اخلاق زیستی مطرح است مسائلی مانند سلولهای بنیادی، شبیه سازی، رحم جایگزین، انجماد جنین یا تخمک، درمانهای ناباروری، درمانهای جدید یا سناریوهای مختلف انتهای حیات بیماران به خصوص بیماران صعب العلاج که باید برای رعایت اصول اخلاقی آنها تصمیم گیری کنیم.
زالی گفت: ایران اولین کشوری بود که در آن اعطای مجوز طبابت شکل گرفت، البته روش اعطای مجوز پزشکی در آن زمان دیگر مورد قبول نیست و منسوخ شده است اما نفس صدور اجازه طبابت نشانه اهمیت و شرافت این حرفه است.
وی تدوین کدهای اخلاق پزشکی و پرستاری برای رشته های مختلف و تشکیل شورای اخلاق پزشکی در وزارت بهداشت را امر مبارکی دانست و گفت: امیدوارم در آینده نزدیک شاهد عملی شدن کدهای اخلاق زیستی در حیطه های گسترده امروزی آن در کشور باشیم.
چهارمین کنگره اخلاق پزشکی و پرستاری از ششم تا نهم بهمن درمحل سالن اجلاس سران تهران برگزار می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: