کد خبر: ۹۵۰۳۰
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 28
شفا آنلاین>سلامت>برخی بیماران سالمند مورد آزمایش‌های غربالگری سرطان پستان یا پروستات قرار می‌گیرند، هرچند که انجام این آزمایش‌ها دیگر توصیه نمی‌شوند، چون نمی‌توان بر اثربخشی این اقدامات صحه گذاشت.
به گزارش شفا آنلاین،انجام این آزمایش‌ها برای افرادی که احتمال دارد کمتر از 10 سال زنده بمانند توصیه نمی‌شود چون حتی در صورت ابتلا رشد این سرطان آنقدر کند است که به هر حال عمر فرد مبتلا را بیشتر از ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت کوتاه نمی‌کند. با وجود همه توصیه‌ها، مطالعات نشان می‌دهند که 16 درصد از سالمندان بالای 65 سال هنوز در ایالات‌متحده مورد انجام آزمایش‌های غربالگری غیرضروری قرار می‌گیرند.

       دکتر عبدالله، سرپرست تیم محققان، می‌گوید: «شواهد نشان می‌دهند تشخیص تومور در مراحل اولیه میزان تلفات سرطان را کاهش می‌دهد اما با وجود آگاهی از این فواید، انجام آزمایش‌های غربالگری به نفع بیماران سالمند نیست.»

       وی در گزارش خود در نشریه پزشکی بریتانیا، جاما، می‌نویسد: «در بیماران سالمند، اقدامات تشخیصی و درمانی بیش‌ازحد می‌تواند به مشکلات حاد جسمانی و روانی منجر شود.» در ایالات‌متحده هزینه حاصل از درمان بیش‌ازحد سالانه تا 2/1 میلیارد دلار می‌رسد. برای بررسی میزان آزمایش‌های بی‌مورد بر سالمندان، تیم تحقیق از دانسته‌های برگرفته از 150 هزار مصاحبه در سال 2012 استفاده کردند. 51

 درصد از این افراد گفته بودند که مورد آزمایش خون برای تشخیص سرطان پروستات یا ماموگرافی برای تشخیص سرطان پستان قرار گرفته‌اند. 31 درصد از افراد آزمایش‌شده امید به زندگی کمتر از 10 سال داشته‌اند. منع انجام آزمایش‌های غربالگری سرطان و پستان مربوط به سالمندانی است که سابقه ابتلا به این نوع سرطان‌ها را نداشته‌اند. «غربالگری اقدامی موثر است اما به این معنا نیست که باید بی‌دلیل انجام شود.

 دلیل آن می‌تواند مشاهده توده‌ای در پستان یک زن یا اشکال در دفع ادرار در مرد باشد. در صورت نبود این دلایل، امید به زندگی کمتر از 10 سال از جمله عوامل مانع در انجام غربالگری هستند.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: