کد خبر: ۹۵۰۱۵
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 27
شفا آنلاین>حامعه پزشکی-همایش ها> بررسی‌های علمی نشان می‌دهد در حال حاضر حدود یک تا 1/5 درصد مردم ایران، صرع دارند. این آمار تنها نشان می‌دهد جمعیت بیماران صرعی در ایران سه برابر جمعیت بیماران صرع در اروپاست.
هرچند این آمار نسبت به آمار کشورهای منطقه و همسایه قابل قبول است، اما از آمار مبتلایان صرع در اروپا بسیار بیشتر است. برای مثال در نروژ تعداد مبتلایان به صرع حدود نیم درصد و در انگلستان حتی کمتر از نیم درصد جمعیت کل کشور است.

       بروز بیماری صرع
علل متفاوتی دارد. به طور کلی ژنتیک، تومور، انواع ضربه‌ها، سکته‌های مغزی، مصرف الکل و مسائلی از این دست در بروز صرع در افراد نقش اساسی دارند. صرع با وجودی که طبق آمار معمول در کودکان و کهنسالان شیوع دارد، اما به تازگی دیده است که این بیماری در جوانان نیز افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. علت این موضوع هنوز مشخص نیست اما با توجه به موارد دیده شده، تصادفات جاده‌ای و ضربه‌هایی که حین تصادف به سر و گردن افراد وارد می‌شود در نظم رفت و آمدهای نورون‌های عصبی اخلال ایجاد می‌کند و باعث بروز تشنج‌های متفاوت با شدت‌های مختلف در افراد شود.

هرچند امکان دارد صرع در جوانان علل دیگر هم داشته باشد که هنوز به صورت کامل مشخص نشده است. افراد مبتلا به صرع در اجتماع به راحتی می‌توانند فعالیت داشته باشند و هیچکدام از فعالیت‌های اجتماعی برای آنان منع نمی‌شود.

 این گروه از بیماران، تنها نمی‌توانند شغل‌هایی مانند خلبانی، غواصی و کارهایی که در ارتفاع انجام می‌شود را داشته باشند. با این حال ضروری است افرادی که به صرع مبتلا هستند، حتماً محل کار را در جریان بگذارند و مراکز اقتصادی نیز مانند ادارات و فروشگاه‌ها باید در نظر داشته باشند، فرد مبتلا به صرع می‌تواند به فعالیت‌های روزانه خود برسد و هیچگونه مشکلی برای سازمان به وجود نمی‌آورد.

 به همین دلیل از استخدام فرد تنها به علت بیماری نباید جلوگیری کرد. داروی‌های این افراد نیز، نسبت به گذشته ارزان‌تر شده و بیماران کمتر به دلایل اقتصادی تحت فشار هستند. به این خاطر که ساخت داروهای مربوط به صرع از چند سال پیش در ایران شروع شده و هم‌اکنون با قیمت بسیار پایین‌تر نسبت به داروهای خارجی و با همان کیفیت به بیماران عرضه می‌شود.

 نمونه یکی از این داروهای تولیدی دوپاکین است که از رایج‌ترین داروهای بیماری صرع است و برای درمان انواع صرع، سردرد، میگرن و باقی دردهای عصبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو طی آزمایش‌های انجام شده نشان داده از سطح کیفی خوبی نسبت به معیارهای جهانی برخوردار است و پزشکان بدون نگرانی از کیفیت دارو می‌توانند آن را برای بیمار تجویز کنند.

کوروش قره گوزلو رییس انجمن صرع ایران


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: