کد خبر: ۹۴۸۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 26
شفا آنلاین>سلامت>جامعه پزشکی-همایش ها>جراحی پلاستیک و به ویژه جراحی بینی در ایران بسیار مورد توجه قرار داشته و با پیشرفت‌های خوبی روبه‌رو بوده است.
به گزارش شفا آنلاین، هفته گذشته نیز نهمین کنگره بین‌المللی جراحی پلاستیک و زیبایی با حضور جمعی از متخصصان داخلی و خارجی از کشورهای آمریکا، ایتالیا، فرانسه، برزیل و امارات در سالن شهید غرضی بیمارستان میلاد برگزار شد.

 متخصصان خارجی که در این کنگره حضور داشتند، اغلب علت درصد بالای عمل جراحی زیبایی در ایران را داشتن متخصصان خوب و مجرب در این زمینه می‌دانستند. جراحی صورت، بینی، پستان و اندام‌ها از محور‌های این کنگره بین‌المللی بود.

همه دنیا می‌گویند بهترین عمل بینی در ایران انجام می‌شود
       مختار اسعدی، رئیس بخش جراحی پلاستیک بیمارستان سنت‌بارناباس نیوجرسی  با بیان اینکه همه دنیا می‌گویند، بهترین عمل بینی در ایران انجام می‌شود، گفت: «عمل جراحی زیبایی بینی‌های ایرانی معمولا دشوار است اما جراحان پلاستیک ایرانی به قدری تجربه دارند که در حال حاضر بهترین بینی‌ها در ایران عمل می‌شود، به ویژه در عمل‌هایی که بینی قوز دارد یا تیپ آن افتاده است.

 از سایر عمل‌های زیبایی که انجام می‌دهند، چندان اطلاع ندارم اما نتایج عمل آنها را که در ژورنال‌ها می‌بینم، بسیار خوب است. استانداردی برای بینی وجود دارد که باید همه چیز بینی با یکدیگر تناسب داشته باشد و این مساله را جراحان ایرانی به خوبی رعایت می‌کنند و شاید هم به همین دلیلی است که بینی‌های جراحی شده به یکدیگر شباهت دارند.»

       وی ادامه می‌دهد: «استخوان‌های این بینی‌ها بسیار نازک بوده و بینی‌های ایده‌آلی هستند. البته بهتر است که این بینی‌ها به سمت طبیعی‌تر شدن حرکت کنند چون می‌توان متوجه عمل شدن بینی‌های ایرانی شد. ما در آمریکا تلاش می‌کنیم به گونه‌ای عمل کنیم که کسی متوجه نشود، بینی عمل شده است. اما به نظر می‌رسد خانم‌های ایرانی می‌خواهند به گونه‌ای عمل کنند که دیگران متوجه آن شوند. بینی‌هایی که در آمریکا عمل می‌شود، بیشتر حالت طبیعی دارد.»

رواج اقدامات کم تهاجمی
       اسعدی با تاکید بر اینکه در زمینه زیبایی در جهان تلاش می‌شود، بیشتر اقداماتی برای بیمار انجام دهند که نیاز به جراحی نداشته باشد، گفت‌: «در این اقدامات از فیلر‌ها (مواد پرکننده) استفاده می‌کنند که خط و چروک را از بین می‌برد. از بوتاکس برای چین و چروک‌های بالای صورت استفاده می‌شود اما اگر در پایین صورت چین و چروک داشته باشد، از فیلر استفاده می‌شود.

این خدمات در مطب انجام شده و نتیجه آن بلافاصله دیده می‌شود. نتایج این خدمات یک jh دو سال نیز باقی می‌ماند اما در عمل‌های تهاجمی‌تر مانند عمل بینی هم اگر افراد به متخصص، مانند جراحان پلاستیک ایرانی مراجعه کنند، طوری عمل می‌کنند که عوارضی نداشه باشد، هم از نظر تنفسی و هم از نظر زیبایی.»
رئیس بخش جراحی پلاستیک بیمارستان سنت‌بارناباس می‌گوید: «در گذشته عملی بینی با برداشتن غضروف، استخوان و... همراه بود. در حال حاضر تمامی این‌ها را نگه می‌داریم، مانند فردی که اسکلت ساختمان را می‌سازد، تا در آینده بینی دچار افتادگی و... نشود. از سویی نباید بافت‌های زیادی از بینی برداشته شود، قرار نیست بعد از عمل بینی خیلی کوچک شود، بینی با گذشت سال‌ها نیز تغییر می‌کند. باید اسکلت بینی را خوب نگه داشت که فرم بینی در طول زندگی فرد تغییر نکرده و دچار مشکلات تنفسی نشود، چون اگر بیمار بینی خوبی داشته باشد اما نتواند به درستی تنفس کند به هیچ دردی نخواهد خورد.»

نوجوان‌ها هم می‌توانند عمل جراحی زیبایی انجام دهند
       مختار اسعدی معتقد است، یک دختر ۱۲ ساله یا پسر 14 ساله نیز می‌تواند عمل جراحی بینی انجام دهد، او می‌گوید: «در گذشته می‌گفتند اگر بینی را زود عمل کنیم، دیگر رشد نمی‌کند. اما معمولا بینی که بزرگ است وقتی که عمل شود، دچار مشکل نمی‌شود. بیشتر بستگی به این مساله دارد که وقتی نوجوان به مدرسه می‌رود، مورد تمسخر قرار می‌گیرد یا خیر؟ چون این عمل تنها برای زیبا شدن بینی نیست، بلکه به فرد اعتماد به نفس می‌دهد. جراحی زیبایی تنها برای زیبایی نیست بلکه شخصیت فرد تغییر می‌کند. فرد به خود اطمینان بیشتری پیدا می‌کند و این مسائل است که مراجعه به جراح پلاستیک را افزایش می‌دهد. در اثر این عمل جراحی، زندگی فرد تغییر می‌کند.»

۳۰ درصد ایرانی‌ها بینی بد فرم دارند
       سید ابوالحسن امامی، ‌فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی و از سخنران‌های کنگره با بیان اینکه محور کنگره جراحی زیبایی و ترمیمی، جراحی زیبایی صورت و اندام است، گفت: «تناسب صورت و اندام‌ها در این کنگره موضوع اصلی است. ما در این کنگره به این مساله می‌پردازیم که چه اقداماتی انجام دهیم که یک صورت به کمال زیبایی و اندام به تناسب برسد. با شرایط سنی و تغذیه‌ای فرم بدن تغییر می‌کند و دیگر متناسب با سن نیست، به این دلیل می‌طلبد که فرد ناهنجاری‌هایی را که در بدنش ایجاد شده، اصلاح کند.»

       امامی با بیان اینکه چیزی حدود ۳۰ درصد مردم جامعه ما بینی‌های بدفرمی دارند، گفت: «به این افراد توصیه می‌کنیم عمل زیبایی انجام دهند. این افراد چهره بهتری پیدا می‌کنند و دلیلی هم ندارد که فرد با بینی بدفرم در جامعه باشد و بر اعتماد به نفس و احساس خود شخص هم تاثیر منفی دارد.»

       این ‌فوق تخصص جراحی پلاستیک با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر با تغییر نوع تغذیه، چاقی بیش از اندازه در حال به خطر انداختن سلامت همگان است، گفت: «چاقی تناسب تمامی اندام‌های بدن را به هم می‌ریزد.

 وقتی که فرد وزنی بیش از اندازه داشته باشد، ممکن است به قسمت‌های مختلف بدن مانند کمر، مهره‌های گردن و زانو‌ها فشار وارد شود. وقتی پستان زنان بیش از اندازه بزرگ باشد به گردن فشار وارد می‌شود. زنانی که چندین بار زایمان کرده‌، چاق هستند و افتادگی شکم هم دارند، می‌تواند بر سلامت و مهره‌های آنها اثر بگذارد. همچنین بر میزان تحرک آن‌ها اثرگذار است. برخی وزن بیش از اندازه دارند و نمی‌توانند ورزش کنند. این افراد در مسیری می‌افتند که چاق و چاق‌تر شده و با زانو درد رو‌به‌رو می‌شوند. تغذیه نیز در این مساله تاثیرگذار است. انواع غذا‌ها به ویژه مواد نشاسته‌ای و هیدرو‌کربن‌ها موجب می‌شود وزن افراد بیش از اندازه شده و عوارضی را به دنبال داشته باشد.»

سید ابوالحسن امامی با تاکید بر اینکه وقتی که در یک جامعه اکثریت قریب به اتفاق اضافه وزن داشته باشند، روی کل جامعه اثر می‌گذارد، گفت: «فعالیت این افراد کم می‌شود. به علت بیماری‌های مختلفی که چاقی به همراه دارد، مراجعه به بیمارستا‌ن‌ها افزایش پیدا کرده و نیروی درمان را بیشتر متوجه خود می‌کنند. در حالی که نیروهای ما باید بیشتر در زمینه پیشگیری و بیماری‌های ناخواسته معطوف شود. ما تلاش می‌کنیم اطلاعات مردم جامعه را بالا ببریم که بدانند در چه شرایطی وزن بالایی دارند. BMI عبارت است از نسبت وزن به قد به توان دو. وقتی که BMI بین ۲۶ تا ۲۸ باشد فرد سالم و دارای وزن طبیعی است، اگر بیش از ۲۸ تا حدود ۳۰ باشد، فرد اضافه وزن دارد و افرادی که از ۳۱ تا ۳۴ هستند، وزن بسیار بالایی دارند. افرادی که بالا‌تر از ۳۴ هستند چاقی دارند که منجر به بیماری می‌شود. وقتی که اطلاعات مردم بالا برود، می‌توانند BMI خود را اندازه بگیرند.»

فراوانی عمل‌های جراحی زیبایی در کشورهای پیشرفته و ثروتمند
       علی مجلل، رئیس بخش جراحی پلاستیک دانشگاه لیون فرانسه سطح علمی و کاری همکاران خود در ایران را بسیار بالا دانسته و می‌گوید: «واقعا از نظر تکنیکی و از نظر علمی از کشور‌های بر‌تر دنیا هستیم. جراحی پلاستیک شاخه‌های مختلفی دارد، عمل بینی، پستان، ساکشن و... در 10 سال گذشته در همه زمینه‌ها پیشرفت‌های اساسی صورت گرفته است.

 از نظر تکنیک جراحی، وسایلی که استفاده می‌شود و مراقبت‌های بعد از عمل پیشرفت‌های بسیاری صورت گرفته و کمک کرده است، این تخصص ایمن‌تر شود. عمل جراحی زیبایی منحصر به ایران یا چند کشور شناخته شده نیست. در اکثر کشورهای پیشرفته و ثروتمند عمل‌های جراحی زیبایی زیاد انجام می‌شود.» مجلل با بیان اینکه جراحی زیبایی بازار مصرفی مانند بسیاری چیز‌های دیگر است، می‌گوید: «مثل این می‌ماند که بگوییم ایرانی‌ها تلفن آیفون را بیشتر از کشور‌های دنیا دارند. وقتی‌که پیشرفتی در علم انجام می‌شود یا تزریقی را می‌توانید در صورت انجام دهید که به سادگی صورت زیبا‌تر شود، در هر کشوری مورد توجه قرار می‌گیرد، به ویژه اگر آن کشور قدرت مالی و متخصصان خوب داشته باشد.

در ایران درصد عمل‌های زیبایی زیاد است چون پزشکان خوب زیادی دارد و مردم ایران نیز مردم ثروتمندی هستند. در فرانسه هم همانقدر عمل‌های زیبایی انجام می‌شود اما تنها تفاوت آن، این است که در ایران درصد عمل بینی به علت فرم بینی‌های‌نژاد ایرانی‌ها بالا است اما در فرانسه عمل پستان بیشتر انجام می‌شود.»

استفاده از سلول‌های بنیادی در جراحی پلاستیک
       مجلل با بیان اینکه علاوه بر کارهای بالینی ۱۲ سال است که کارهای تحقیقاتی انجام می‌دهد، گفت: «من رئیس یک گره تحقیقاتی در زمینه سلول‌های بنیادی هستم. برای اولین بار در سال ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ در آمریکا سلول‌های بنیادی را از بافت چربی گرفتند و من شخصا از سال ۲۰۰۳ در این زمینه کار می‌کنم و تیم فعالی در لیون داریم. ده‌ها مقاله در این زمینه به چاپ رسانده‌ایم. سلول‌های بنیادی در زیبایی، ترمیمی، بازسازی و جوانسازی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. من شخصا از سلول‌های بنیادی بیشتر برای بازسازی پستان پس از سرطان استفاده می‌کنم.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: