کد خبر: ۹۴۸۵۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 25
شفاآنلاین:جامعه>سلامت>با آن که سازمان بیمه سلامت هم‌اکنون هم دفترچه درمانی رایگان، برای افراد بدون هرگونه پوشش بیمه‌ای صادر می‌کند و بیش از ده میلیون نفر از افراد بدون پوشش بیمه‌ای نیز در طول حدود یک سال و نیم اخیر، دفترچه بیمه همگانی رایگان گرفته‌اند، اما همچنان ده‌ها هزار نفر از ایرانیان، تحت پوشش هیچ بیمه پایه قرار ندارند.

به گزارش شفاآنلاین : حالا خبرهای تازه حکایت از آن دارد که قرار شده در برنامه ششم توسعه، داشتن دفترچه بیمه پایه، اجباری شود. یعنی برای افراد بدون دفترچه بیمه پایه که به هر دلیل برای گرفتن دفترچه بیمه سلامت رایگان هم مراجعه نکرده‌اند، محرومیت‌های اجتماعی در نظر گرفته شود.

بی‌دفترچه‌ها، بی‌خیال گواهینامه شوند

مفاد قانون برنامه ششم توسعه هنوز به تصویب نهایی در مجلس نرسیده است، اما در صورت تصویب آن، آیین‌نامه‌ای براساس همین برنامه راهبردی در وزارت بهداشت و وزارت رفاه تدوین شده که بر اساس آن، داشتن دفترچه بیمه پایه رایگان اجباری می‌شود و متخلفان از این قانون، جریمه می‌شوند.

محمدباقر هوشنگی، کارشناس بیمه سلامت  درباره جرایم احتمالی در نظر گرفته شده برای این افراد، توضیح می‌دهد: سلامت، رکن جدایی‌ناپذیر توسعه کشور است. بر همین اساس، افرادی که به این اصل بنیادین بی‌اعتنا باشند، محدودیت‌های اجتماعی مثل منع دریافت گواهینامه و گذرنامه و حتی منع ثبت‌نام در مدارس در نظر گرفته شده که در صورت تصویب نهایی مفاد برنامه ششم توسعه، این جرایم اعمال خواهد شد.

هوشنگی درباره دلایل تصویب چنین محدودیت‌هایی تاکید می‌کند: برخی افراد جامعه تا وقتی که مریض نشوند، به بحث سلامت خود توجهی ندارند و سلامت خود و خانواده‌شان را جدی نمی‌گیرند، اما با ایجاد این محدودیت‌ها، حداقل این افراد مجبور می‌شوند به فکر دفترچه بیمه سلامت خود باشند.

به قول او، افراد مجبورند خودرویشان را بیمه کنند، اما چون اجباری برای بیمه سلامت وجود نداشته، خیلی‌ها دفترچه بیمه سلامت خودشان را فراموش کرده‌اند.

3 درصد جامعه، دفترچه بیمه ندارند

«فقط حدود 2 تا 3 درصد جمعیت کشور، تحت پوشش هیچ گونه بیمه پایه‌ای نیستند.» هوشنگی ضمن بیان این آمارها عنوان می‌کند: پیش‌بینی می‌کنیم بیش از 90 درصد افراد فاقد دفترچه بیمه، درآمدی زیر یک میلیون تومان داشته باشند.

به گفته او، جدای از این افراد کم‌درآمد، افراد بسیار پردرآمدی هم هستند که نیازی به داشتن دفترچه بیمه پایه احساس نمی‌کنند که البته تعداد این افراد بسیار کم است. جدای از این دو گروه از جامانده‌های طرح پوشش بیمه همگانی، عده‌ای هم هستند که هنوز از طرح بیمه رایگان همگانی بی‌اطلاعند و آنها را هم باید در زمره این جمعیت 3 درصدی به حساب آورد.جام جم آنلاین

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: