کد خبر: ۹۴۷۸۵
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 25
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>تاسیس داروخانه‌های زنجیره‌ای طرحی بود که به گفته دبیر انجمن داروسازان ایران برای اولین‌بار توسط سازمان غذا و دارو مطرح شد.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید طرحی که در همان ابتدای مطرح شدن با مخالفت‌های شدید انجمن داروسازان ایران و همچنین تمامی صنوف داروسازان روبرو شد.

       به گفته بازرس انجمن داروسازان ایران پیشنهاد تاسیس داروخانه‌های زنجیره‌ای اخیرا داروخانه‌های کشور و جامعه داروسازی را به چالش کشیده است.

       حفیظ‌ا... پورحیدر در این رابطه گفت: «ارائه این طرح حدود یک سال پیش با الگوبرداری از برخی از کشورهای غربی از طرف سازمان غذا و دارو صورت گرفت. همانطور که تکنولوژی و ارائه خدمات در تمامی عرصه‌ها پیشرفت می‌کند، ارتقای سطح دارورسانی و خدمات دارویی بهتر نیز حق جامعه است و در این موضوع بحثی نیست اما بسته پیشنهادی سازمان غذا و دارو راجع به داروخانه‌های زنجیره‌ای با الگوبرداری از کشورهای غربی در خیلی از کشورها شکست خورده است.»

       پورحیدر در خصوص مشورت‌هایی که از داروسازان کشورهای دیگر از جمله داروسازی از بلژیک گرفته است، گفت: «داروسازان کشورهای دیگر معتقدند از زمانی که داروخانه‌های زنجیره‌ای روی کار آمده‌اند، داروسازان به برده کمپانی‌های دارویی بزرگ دنیا تبدیل شده‌اند که عموما در تصرف لابی‌های صهیونیستی هستند. حتی در کانادا هم این بسته اجرایی و به ورشکستگی بسیاری از داروخانه‌های خصوصی منجر شده است.»

       وی با تاکید بر تمامی این موارد افزود: «حال چه اصراری است و از چه جایی این قضیه پوشش داده می‌شود که بر اجرای سیاستی شکست خورده در کشورهای دیگر اصرار ورزیده می‌شود، جای سوال است.»

       دبیر انجمن داروسازان ایران نیز در گفتگو با سپید با اعلام این خبر که با جلسات کارشناسی از طرف انجمن داروسازان نهایتا این موضوع از دستور کار سازمان غذا و دارو خارج شد به خبرنگار ما می‌گوید: «سازمان منتظر ارائه پیشنهادی از طرف انجمن داروسازان ایران است تا این طرح را کنار گذارد.»

       سیدمهدی سجادی استانداردسازی یکسری از خدمات و متمرکز شدن خریدها از یک مجموعه را نکاتی مثبت در خصوص داروخانه‌های زنجیره‌ای می‌داند و اضافه می‌کند: «اما مباحث مورد مخالفت آن بود که این کار نقش همکاران داروساز در ارائه خدمات را محدود می‌کند.»

       وی ادامه می‌دهد: «با این کار دیگر داروسازان خلاقیت و ابتکار لازم را در ارائه خدمات خود نخواهند داشت و به نوعی بزرگ شدن داروخانه‌های زنجیره‌ای می‌تواند در سیستم توزیع دارو اختلال ایجاد کند. به هر حال داخل کشور شرایط خاصی حاکم است و نمی‌شود از الگوهایی که در کشورهای دیگر گاهی موفق بوده‌اند استفاده کرد.»

       سجادی در خصوص ساز‌و‌کار داروخانه‌های زنجیره‌ای در کشورهای دیگر می‌گوید: «در کشورهای دیگر هم داروخانه‌های زنجیره‌ای به دو نوع عمل می‌کنند. در نوع اول مجوزهایی را به خود مجموعه یا شرکت می‌دهند و آنها می‌توانند داروخانه را تاسیس کنند که نقش همکاران داروساز در آنجا خیلی کمرنگ است. در نوع دوم داروخانه‌ها هستند که می‌توانند تشکیل شبکه‌های زنجیره‌ای بدهند.»

       وی با بیان اینکه انجمن داروسازان ایران در حال بررسی و مطالعه روی نوع دوم است می‌گوید: «انجمن روی چگونگی استانداردسازی خدمات در حال مطالعه است. اگر بتوانیم به نوعی در انجمن داروسازان این پوشش را بدهیم و ارائه خدمات از طریق داروخانه را یکسان کنیم، در واقع می‌توان گفت که قسمت اصلی هدف را که خدمات‌رسانی است، تامین کرده‌ایم.»

       انجمن داروسازان ایران یک انجمن صنفی است که به گفته بازرس انجمن داروسازان ایران تقریبا تمامی داروسازان کشور عضو آن هستند. به گفته پورحیدر به خواسته انجمن داروسازان بررسی‌های کارشناسی روی تاسیس داروخانه‌های زنجیره‌ای برعهده انجمن قرار گرفت،و انجمن توانست با کارشناسی‌های صورت گرفته پیشنهاد بسته‌ای در جهت ارتقای خدمات داروی ارائه دهد.

       پورحیدر افزود: «پیشنهاد انجمن این بود که این بسته را جایگزین طرح داروخانه‌های زنجیره‌ای کند و همچنان پیگیر قضیه است. کارگروهی در این زمینه تشکیل شده که با حمایت هیات مدیره انجمن داروسازان ایران مشغول بررسی این طرح‌ها و ارائه آنها به سازمان غذا و دارو هستیم.»

       وی در خصوص ساز و کار طرح پیشنهادی گفت: «با ارائه طرح‌های توانمندسازی داروخانه، استانداردسازی ارائه خدمت در داروخانه‌ها اجرا می‌شود.»

       وی با اعلام این موضوع که انجمن این توانایی را دارد قول بدهد با ارائه این بسته به هر داروخانه‌ای آن داروخانه دارای استاندارد در توان توزیع هر دارویی را داشته باشد، در ادامه توضیح داد: «با این طرح دیگر داروخانه‌ای به خاطر موقعیت جغرافیایی از توزیع هیچ دارویی محروم نمی‌شود.»

       در نهایت بار دیگر موضوع داروخانه‌های زنجیره‌ای را با رئیس سازمان غذا و دارو مطرح کردیم. رسول دیناروند، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو از اصل، چنین چیزی را انکار می‌کند و به خبرنگار سپید می‌گوید: «چنین چیزی نداریم. داروخانه‌های زنجیره‌ای بحثی است که هیچ‌گاه کار جدی در مورد آن صورت نگرفته است.»

       دیناروند در خصوص واکنش‌های صورت گرفته پیرامون این موضوع می‌گوید: «به نظر من واکنش در این خصوص بسیار بیش از حد معقول بود. وقتی اتفاقی نیفتاده است، طبیعتا توجه و پرداختن به آن بی‌مورد است.»

       وی در توضیح بیشتر اضافه می‌کند: «ما به انجمن داروسازان نیز اعلام کردیم و خواستیم راه های بالابردن کیفیت خدمات دارویی را بررسی، پیدا و به سازمان غذا و دارو ارائه کنند.»

       وی در پایان تاکید می‌کند: «از نظر من پرونده این موضوع دیگر بسته شده و هرگونه واکنش جدید نسبت به آن بی‌مورد است.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: