کد خبر: ۹۴۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 23
شفا آنلاین>اجتماعی> گشایش بازارهای ایران با اجرای برجام، نظر بسیاری از شرکت های سرمایه گذاری را به خود معطوف کرده و در این رهگذر شرکت های چند ملیتی تولید کننده سیگار نیز برای حضور در این بازار پر رونق رقابت سختی را آغاز کرده اند.
به گزارش شفا آنلاین،ایران به سبب برخورداری از جمعیت جوان، همواره مطلوب و مدنظر شرکت های چندملیتی دخانیات بوده و اکنون که دیوار تحریم ها فروریخته، میل سوداگران مرگ برای حضور بیشتر در این سرزمین جوان بیشتر شده، اما افزایش مالیات می تواند این دندان طمع را از جا برکند.
آمارها حاکی از مصرف سالانه حدود 60 میلیارد نخ سیگار در کشور است که حدود یک سوم آن قاچاق است.
کارشناسان، ارزان بودن سیگار و قلیان، قیمت پایین و مالیات اندک آن را عامل بازار بزرگ این ماده اعتیاد آور در ایران می دانند.
به گواه آخرین آمار وزارت بهداشت، 25 تا 27 درصد مردان بالای 15 تا 16 سال و 3.5تا چهار درصد زنان در کشور سیگار می کشند و مصرف قلیان در بین جوانان به خصوص زنان رو به افزایش است.
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این باره می گوید: مشکل مهمی که اکنون و در فضای پس از برجام باید مراقبت آن باشیم این است که تقاضاهای شرکت های چند ملیتی برای حضور در بازار ایران بیشتر شده است.
خسرو صادق نیت می افزاید: نگرانی وزارت بهداشت و حتی سازمان بهداشت جهانی از افزایش عرضه مواد دخانی به کشور پس از برجام بیشتر شده و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت باید بیش از گذشته مراقبت حضور بیشتر شرکت های بزرگ چند ملیتی دخانیات به کشور باشند.
وی ادامه می دهد: مشکل مهم دیگری که در زمینه مبارزه با دخانیات وجود دارد، قیمت پایین و ارزان بودن این کالای مضر در ایران است که نسبت به کشورهای دنیا و از جمله کشورهای منطقه جزو پایین ترین ها است.
به گفته رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، میزان مالیات دخانیات در ایران نیز نسبت به کشورهای دنیا و منطقه بسیار پایین تر است در حالیکه توصیه سازمان بهداشت جهانی به کشورها این است که با افزایش مالیات سیگار مصرف آن را کاهش دهند.
صادق نیت می گوید: مخالفان افزایش مالیات سیگار این نکته را مطرح می کنند که ممکن است این کار، موجب افزایش قاچاق مواد دخانی به کشور شود در حالیکه توصیه جدی سازمان بهداشت جهانی که بر مبنای تحقیقات مختلف ارائه شده این است که افزایش مالیات و قیمت مواد دخانی هیچ ربطی به قاچاق این کالا ندارد.
وی درباره میزان مناسب مالیات سیگار و مواد دخانی نیز می گوید: از نظر مالیات سیگار اکنون کشور ما بعد از افغانستان قرار دارد و کمترین مالیات را دریافت می کنیم.
صادق نیت می افزاید: ادعا می شود که در ایران حدود 15 درصد بر دخانیات مالیات اعمال می شود اما واقعیت این است که میزان مالیات بر مواد دخانی در ایران کمتر از پنج درصد است در حالیکه در کشورهای موفق میزان مالیات بر سیگار حدود 70 درصد است.
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادامه می دهد: پیشنهاد سازمان بهداشت جهانی نیز در خصوص مالیات بر خرده فروشی سیگار 70 درصد است. نظر وزارت بهداشت این است که در سال آغاز افزایش مالیات بر سیگار (سال 95)، میزان مالیات سیگار 25 درصد باشد و بصورت تدریجی هر سال افزایش پیدا کند.

** ایجاد نظام رهگیری دخانیات در ایران
وی ادامه می دهد: آنچه در موضوع قاچاق سیگار و مواد دخانی موثر است، کنترل عرضه در بازار، کنترل مرزها و ایجاد نظام رهگیری تولید و عرضه مواد دخانی است و کشورهایی که در زمینه مبارزه با دخانیات موفق بوده اند، نیز همین مسیر را طی کرده اند.
صادق نیت می گوید: با توجه به بار بالای بیماری های ناشی از مصرف دخانیات در کشور - که منجر به بیماری های مزمن مختلف از جمله قلبی، تنفسی و سرطان می شود -، درآمد ناشی از مالیات سیگار می تواند برای درمان این بیماران هزینه شود.
اما موضوع دخانیات و بازار چرب و شیرین آن برای سوداگران داخلی و خارجی، پیشینه ای دارد که علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هفته گذشته در دیدار با خانم ورا سیلوا رئیس دبیرخانه کنوانسیون مبارزه با دخانیات سازمان بهداشت جهانی به گوشه هایی از آن اشاره کرد.
به گفته وی، سالانه 63 هزار نفر بر اثر مصرف دخانیات در کشور فوت می کنند، طول عمر افراد سیگاری حدود 20 سال کم می شود، همچنین مردان سیگاری 23 برابر و زنان سیگاری 13 برابر افراد عادی به سرطان ریه مبتلا می شوند و احتمال سکته در افراد سیگاری دو تا چهار برابر افزایش می یابد.

** لایحه افزایش مالیات دخانیات به مجلس رفت
سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این دیدار با اعلام ارائه لایحه افزایش مالیات بر دخانیات به مجلس اعلام داشت: از جمله اقدامات دولت یازدهم برای مبارزه با دخانیات ارائه لایحه افزایش مالیات بر دخانیات به مجلس است که امیدواریم با تصویب آن در مجلس بتوانیم کاهش مصرف دخانیات را برای همه گروه های سنی و در همه مجامع شاهد باشیم.
اهمیت رشد مصرف دخانیات در ایران آن قدر بود که وزیر بهداشت در دیدار با این مقام سازمان بهداشت جهانی لب به گلایه گشوده و بگوید: مهمترین مشکل من به عنوان وزیر بهداشت در مبارزه با دخانیات این است که همکاران ما در دولت و مجلس و حتی قوه قضاییه که تصمیم گیرنده و سیاستگذار هستند با افزایش مالیات بر خرده فروشی مواد دخانی مخالفت می کنند و از این نظر بین دستگاه های مسئول کشور اتفاق نظر وجود ندارد.
دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات پیش از این گفته بود: ایرانی ها سالانه نزدیک به 60 میلیارد نخ سیگار مصرف می کنند و روزانه حدود ۳۰ میلیارد تومان برای خرید این ماده مضر هزینه می کنند.
به گفته محمدرضا مسجدی که سمت دبیرکلی انجمن جهانی مبارزه با بیماریهای ریوی را نیز بر عهده دارد، بیش از 30 درصد بازار سیگار و مواد دخانی ایران در دست قاچاقچیان است و سیگارهای قاچاق در حجم انبوه و با کامیون وارد بازار ایران می شود.

** سیگار را ارزان کردند
رئیس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات همچنین پیش از این گفته بود: سیگار در یک دهه گذشته در مقایسه با تورم 30 درصد ارزان شده است.
به گفته مسجدی، حقوق یک کارگر 10 سال پیش حدود 400 هزار تومان بود و امروز یک میلیون و 200 هزار تومان است، درست است که این حقوق کفاف زندگی یک کارگر را نمی دهد، اما قبلا یک کارگر سیگاری 10 درصد حقوق خود را بابت سیگار می داد و اکنون شش درصد.
خانم ورا سیلوا رئیس دبیرخانه کنوانسیون جهانی منع دخانیات سازمان بهداشت جهانی نیز هفته گذشته در وزارت بهداشت تصریح کرد: اگر ایران می خواهد در آینده، جامعه ای سالم و ثروتمند داشته باشد باید جلوی افزایش مصرف مواد دخانی به خصوص قلیان را بگیرد و یکی از مهمترین راهکارهای رسیدن به این هدف افزایش مالیات بر مواد دخانی و گران کردن این کالاها از جمله قلیان است.
وی با اشاره به دیدار با اعضای کمیسیون بهداشت مجلس ایران در سفر هفته گذشته خود به کشور افزود: اکنون ایران در فصل بودجه سال آینده قرار دارد و مجلس ایران می تواند با تصویب لایحه افزایش مالیات سیگار نقش مهمی در کنترل و کاهش مصرف مواد دخانی ایفا کند.
برچسب ها: مالیات ، سیگار ، قاچاق
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: