کد خبر: ۹۴۶۳۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 23
سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد
شفاآنلاین:جامعه>سلامت>قائم مقام وزیر بهداشت با تاکید بر ضرورت افزایش مالیات بر کالاهای آسیب‌رسان سلامت، گفت: با این اقدام ضمن کاهش بار بیماری‌های ناشی از آن می‌توان سالانه حدود 2000 میلیارد تومان از این محل صرف بهداشت و درمان مردم کرد.
به گزارش شفاآنلاین : دکتر ایرج حریرچی درباره ضرورت افزایش مالیات بر کالاهای آسیب‌رسان سلامت، گفت: اخذ عوارض و مالیات از کالاهای آسیب‌رسان به دو دلیل انجام می‌شود؛ اول اینکه افزایش عوارض و مالیات و متعاقبا افزایش قیمت، خصوصا در مورد سیگار موجب کاهش مصرف این اقلام شده و این مهم به سلامت عمومی جامعه کمک خواهد کرد و دوم اینکه مبالغی که به عنوان عوارض و مالیات از این کالاها دریافت می‌شود، می‌تواند به عنوان یک منبع مالی پایدار در خدمت سلامت قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون این موضوع به خصوص در مورد کالاهایی مانند دخانیات آنطور که باید جدی گرفته نشده است، افزود: در خصوص تاثیر مالیات بر کالاهای آسیب‌رسان بویژه سیگار، ضمن کاهش بار بیماری‌های ناشی از آن می‌توان سالانه حدود 2000 میلیارد تومان از این محل صرف بهداشت و درمان مردم کرد.

قائم مقام وزیر بهداشت یکی از مزایای افزایش مالیات بر کالاهای آسیب‌رسان را کاهش دسترسی آسان مردم به این کالاها دانست و گفت: اخذ مالیات از مردم و به‌ دبنال آن ارائه خدمات مطلوب‌تر به شهروندان و ارتقای سطح کیفیت زندگی در ابعاد مختلف، همواره یکی از سیاست‌های کلان اقتصادی کشورها بوده و موجب هم‌افزایی و افزایش منابع درون‌زای مالی در جامعه و کشور می‌شود.

حریرچی با تاکید بر اینکه ارتقای شاخص‌های عدالت اجتماعی در تحقق درآمدهای مالیاتی است، ادامه داد: این امر قابل کتمان نیست؛ چراکه درآمدهای حاصل از مالیات‌های پرداختی در قالب تسهیلات اجتماعی، بهداشتی و رفاهی در اشکال مختلف مجددا به مردم بازخورد داده می‌شود.

بنابر اعلام وبدا،‌ وی همچنین اظهار کرد: اگر تعیین مالیات بر کالاهای آسیب‌رسان از جمله مواد دخانی در مصوبات مجلس گنجانده شود، می‌توان به میزان زیادی از مصرف آنها جلوگیری کرد. این کاری‌ست که در بسیاری از کشورهای موفق در این زمینه انجام شده است.ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: