کد خبر: ۹۴۶۰۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۶ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 23
شفاآنلاین:جامعه>سلامت>آلودگي هوا، مواد شيميايي و پارازيت نبض ضربان زندگي ايرانيان را بي‌نظم مي‌كند. اين اظهارنظر را روز گذشته جمعي از جراحان و متخصصان كشور انجام دادند.

 اين در حالي است كه به‌رغم هشدارهايي كه در سال‌هاي اخير درباره آلودگي‌هاي محيطي داده مي‌شود نه تنها اين آلودگي‌ها به‌صورت چشمگيري كم نشده است كه در مواردي شاهد افزايش آن نيز بوده‌ايم.در اجلاس «بيماري‌هاي مادرزادي قلب» در بيمارستان رضوي مشهد جمعي از جراحان و متخصصان كشور از آلودگي هوا، مواد شيميايي و پارازيت به عنوان بي‌نظمي در نبض ضربان زندگي ايراني ياد كردند. در همين زمينه رئيس دانشكده پزشكي اصفهان با بيان اينكه عواملي همچون آلودگي هوا و پارازيت‌ها و همچنين مواد شيميايي داخل محيط تاثير مستقيمي بر جنين دارد، بيان كرد: مسئولان بايد براي استفاده از اين موارد سياست‌گذاري‌هاي عمده‌اي تدوين كنند. محمدرضا صبري در اجلاس بيماري‌هاي مادرزادي قلب اعلام كرد: آلودگي هوا تأثير مستقيمي بر ابتلا به بيماري‌هاي مادرزادي دارد. او با تاكيد بر اين موضوع كه خانم‌ها براي بارداري بايد آموزش ببينند تا ناخواسته حامله نشوند و زود از حاملگي خود باخبر شوند و در هفته‌هاي نخست بارداري خود از تماس با موارد مشكل‌زا براي جنين خودداري كنند. به گزارش مهر، صبري بيان كرد: در اين نوع از بيماري‌ها به اين دليل كه عوامل متعددي دارند، پيشگيري دشوار است، ‌اما در عين حال امكان‌پذير است.

عوامل آلودگي زيست محيطي را بيشتر بشناسيد

بنابر تعاريف موجود هر گاه ماده يا موادي بيگانه با غلظتي خاص وارد عناصر محيطي شوند و تعادل طبيعي آن را بر هم بزنند يعني آلودگي ايجاد شده است. در واقع سه عامل مهم در طبيعت وجود دارد كه مي‌تواند آثارمخربي همچون آلودگي هوا، آلودگي آب و آلودگي خاك را به همراه داشته باشد. انواع مختلف فعاليت‌هاي انساني نيز مواد آلاينده مختلفي ايجاد مي‌كنند كه ممكن است با راه يافتن به منابع آب، باعث آلودگي آب‌هاي سطحي و زيرزميني شوند. از جمله اين عوامل آلودگي محيط زيستي مي‌توان به فضولات انساني و حيواني حاوي باكتري و نيترات، فلزات سنگين، كود‌ها و آفت‌كش‌ها، فاضلاب‌هاي صنعتي، فاضلاب‌هاي خانگي، سرب، مس و... اشاره كرد.

آلودگي هوا نيازمند جراحي

آلودگي هوا و رسيدن آن به سطوح بحراني پديده‌اي نگران‌كننده است كه سلامت شهروندان را به خطر مي‌اندازد. به همين علت جامعه جهاني در تلاش براي مبارزه با اين پديده از طريق اجراي راهكارهاي بلندمدت و مقابله در موقعيت‌هاي فوق‌العاده است. آلودگي هوا يا آلودگي جوي اصطلاحي است كه تمام عوامل فيزيكي، شيميايي و زيستي را در بر مي‌گيرد كه ويژگي‌هاي طبيعي جو (اتمسفر) را تغيير مي‌دهند. در اين زمينه وزير بهداشت با بيان اينكه راهكارهاي مقابله با آلودگي هوا مشخص است، اين امر را نيازمند عزمي ملي دانست و با تشبيه راهكارهاي آن به جراحي در حوزه سلامت، گفت: بحث آلودگي هوا نيازمند جراحي است. البته بايد تحمل جراحي وجود داشته باشد و اگر اين آمادگي به‌وجود ‌آيد، حتما دستگاه‌هاي مختلف وظايف خود را انجام مي‌دهند. سيدحسن هاشمي درباره آلودگي هوا گفت: فكر مي‌كنم مردم به اين سوال‌ها عادت كرده‌اند و اين سوال‌ها ديگر يكنواخت و كليشه‌اي شده‌اند و پاسخ به آنها عزم ملي مي‌خواهد. به نظر من راهكارهاي مقابله با آلودگي مشخص است كه البته كار دشواري است. به گزارش ايسنا، او با بيان اينكه اين راهكارها شبيه به جراحي‌هايي است كه ما در پزشكي انجام مي‌دهيم، گفت: در اثر جراحي زخم ايجاد مي‌شود و سپس دوره نقاهت دارد و نهايتا سلامتي را به دنبال دارد. آنچه كه ما به عنوان حوزه سلامت مي‌توانيم مطالبه كنيم كه هم امر رهبر معظم انقلاب و هم مطالبه رئيس جمهور است، مراقبت كردن از سلامت مردم است. مقام معظم رهبري دستور دادند كه در موضوع هوا و به ويژه آب و ساير زمينه‌هايي كه با سلامت در ارتباط‌اند از جمله پارازيت‌ها، آنجايي كه به سلامت مردم آسيب مي‌رساند، به هيچ‌وجه نبايد مماشات شود. به همين دليل است كه امروز اعلام تعطيلي شد.

پارازيت‌هاي مخرب يا بي‌تاثير!

بر اساس اخبار منتشر شده از سوي كارشناسان و متخصصان مواجهه با آلاينده‌هاي موجود در هوا همچون سرب و آرسنيك و ديگر فلزات سنگين و نيز در معرض اشعه و پارازيت قرار گرفتن تا ۳۰ برابر خطر تولد نوزاد معلول و عقب مانده ذهني را افزايش مي‌دهد. شهروندان پايتخت هر روزه در معرض اين آلودگي‌هاي محيطي قرار دارند. بايد توجه داشت كه بر اساس گفته‌هاي متخصصان آلودگي هوا در مادران باردار منجر به سرطان و در جنين منجر به نقص‌هاي مادرزادي و اختلال‌هاي ژنتيكي مي‌شود و از اين رو بحث پيشگيري بسيار حائز اهميت است. اين در حالي است كه در سال‌هاي اخير يكي از علل سقط جنين مادران وجود پارازيت‌هاي ماهواره‌اي عنوان شده است. در ضمن آنها معتقدند كه «اين امواج بر روي جمعيت اثرات كوتاه‌مدت مثل سردرد يا حالت تهوع و استفراغ دارد. درضمن اثرات بلندمدتي نيز بر افراد مسن و سنين پايين‌تر مي‌گذارد. در افراد مسن نيز مي‌تواند باعث آريتمي قلبي يا توقف قلب شود. در نوزادان و بچه‌ها در دراز مدت مشكلات جسماني ايجاد مي‌كند و آنها را مستعد سرطان خون مي‌كند.»

اظهارنظرهاي شبه علمي ممنوع

يك عضوكيميسيون بهداشت ودرمان مجلس درباره ميزان آلودگي محيطي در كشور مي‌گويد: در زمينه ميزان تاثيرهاي آلودگي‌هاي محيطي بر سلامت جامعه تاكنون آمارگيري دقيقي انجام نشده است. سيامك مره‌صدق مي‌افزايد: هرگونه اظهارنظري در اين زمينه بايد بر مبناي مقايسه‌هاي علمي و بر اساس تحقيقات انجام شده درچند سال گذشته مورد بررسي قرار گيرد. به گفته او آلودگي‌هاي محيطي شانس بروز برخي بيماری‌ها را افزايش مي‌دهد.براي مثال آلودگي هوا شانس ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي را افزايش مي‌دهد و به اين ترتيب آلودگي هوا احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها را به همراه دارد. مره صدق مي‌گويد: براي مثال آلودگي منابع آب افزايش بيماري‌هاي عفوني وغيرعفوني را به همراه دارد، حتي آلودگي صوتي نيز در آسيب‌رساني به سيستم شنوايي تاثيرگذار است و باعث شيوع بيماري‌هاي عصبي شود. در واقع تاثير همه اين عوامل بر سلامت به شكل عملي ثابت شده است، اما تاكنون در زمينه ميزان تاثير آلودگي‌ها در جامعه آمار دقيقي ارائه نشده است. اين عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس در تكميل اين جمله كه برخي از متخصصان زنان پارازيت‌ها را بر افزايش سقط جنين تاثيرگذار مي‌دانند، مي‌افزايد: ‌به اينگونه جمله‌ها هيچ اعتقادي ندارم؛ هيچ يك از اين اظهارنظرها پايه علمي ندارد. بايد توجه داشت كه اغلب پزشكان بر اساس يافته‌هاي خود در مطب اين جملات را بيان مي‌كنند. مره صدق تاكيد مي‌كند: هرگونه يافته‌هاي علمي بايد بر مبناي بررسي‌هاي علمي و پژوهش‌هاي گسترده مطرح شود. او تصريح مي‌كند: تاكنون ميزان آلودگي پارازيت‌ها و منشأ آنها نيز گزارش نشده است. مره صدق با بيان اينكه از نظر آلودگي هوا يا آلودگي‌هاي محيطي عوامل آسيب‌زا در كشور فراوان است، تاكيد مي‌كند: بر اساس يافته‌هاي علمي آلودگي هوا مي‌تواند در تشديد برخي بيماري‌ها از جمله بيمارهاي تنفسي، قلب و عروق، سرطان و... تاثيرگذار باشد. به گفته او اظهارنظرهاي شبه علمي از سوي برخي افراد متخصص خطرناك است و متخصصان بايد نظرهاي خود را بر پايه علمي بيان كنند.آرمان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: