کد خبر: ۹۴۵۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 22
شفا آنلاین>سلامت>افزایش بودجه پژوهش و فناوری در سال آینده،توسعه علمی و پژوهشی با استفاده از ظرفیت های محققان پس از اجرای برجام و عضویت بیش از 300 دانشگاه در شبکه آزمایشگاهی از مهم ترین اخبار حوزه فناوری در هفته گذشته بود.

به گزارش شفا آنلاین،در هفته ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه فناوری منتشر شد.

رشد 200 درصدی تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری مازندران
علی معتمد زادگان رئیس پارک علم و فناوری مازندران اظهار کرد: شمار شرکتهای دانش‌بنیان در استان مازندران 200 درصد رشد یافته است اما فضای زیر ساختی استان اجازه رشد بیشتر از این میزان را نمی‌دهد.

وی افزود: اگر استان مازندران در زمینه توسعه‌ی ظرفیت‌ها برنامه داشته باشد ما آمادگی داریم تا شمار شرکت‌های دانش‌بنیان را به 1000 مورد برسانیم.

اشتغال دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل در شرکت‌های دانش‌بنیان
 مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران و ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که صبح روزشنبه 26 دی  درکانون تربیتی فرهنگی سلمان فارسی برگزار شد، بیان کرد حوزه زیست فناوری بالاترین رتبه را به خود اختصاص داده است و به این نتیجه رسیده‌ایم با آموزش دانش‌آموزان راهنمایی و دبیرستانی در پایان دوره فارغ‌التحصیلی، این دانش‌آموزان در شرکت‌های دانش‌بنیان مشغول به کار شوند و برای کشور ثروت آفرینی کنند. 

قانعی بیان کرد: زیست فناوری رشته‌ای است که فقرا را غنی می‌کند. اغنیا را ثروت‌مند تر می کند‌ و ملت را به استقلال می‌رساند، امروزه با کمک ستاد توسعه زیست فناوری قرار است زیست فناور شویم که بتوانیم در امور مداخله کنیم.

طرح شهاب برنامه‌ای برای شناسایی و هدایت استعداد‌های برتر کشور
غلامعلی منتظر معاون بنیاد ملی نخبگان گفت: دو نکته اساسی در اجرایی شدن طرح شهاب حائز اهمیت است، اول آمادگی منابع استانی آموزش و پرورش و دوم تأمین اعتبارات مالی که در بخش اول برنامه شهاب با تمام معلمان و مدیران مدارس مدیران  معاونان اداره‌های آموزش و پرورش که جمعیتی افزون بر یک میلیون نفر هستند، تعامل خواهیم داشت و بخش زیادی از اعتبارات در نظر گرفته شده برای این برنامه در دست، دست‌اندرکاران است.

وی ادامه داد : طرح شهاب بزرگترین برنامه کشور برای شناسایی و هدایت استعداد‌های برتر است در واقع این برنامه به صورت هم‌افزا اهداف سند راهبردی کشور را در امور نخبگان و سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش پیش می‌برد.

راه‌اندازی پژوهش‌سرای مدل در جهت کمک به فعالیت دانش‌آموزان
مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری عنوان کرد: ستاد توسعه زیست فناوری نسبت به راه‌اندازی یک پژوهش‌سرای مدل در تهران با کمک پژوهش‌سرای صدرا که یک پژوهش‌سرای خصوصی است اقدام به فعالیت می‌کند.

وی افزود: با این اقدام اولین پژوهش‌سراهایی که می‌تواند به شکل الگو از نظر مکان، محتوا و تدریس به دانش‌آموزان کمک کند و نسبت به فعالیت دانش‌آموزان حساس باشد را راه‌اندازی می‌کنیم.

افزایش بودجه پژوهش و فناوری در سال آینده
علیرضا دلیری، معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بودجه علی‌رغم شرایط بودجه‌ای مبلغ بودجه پژوهشی سال آینده را از 57 هزار میلیارد ریال در سال 94 به 120 هزار میلیارد ریال افزایش داده است.

وی گفت: افزایش بیش از دو برابری بودجه پژوهشی کشور در سال آینده بسیار چشمگیر بوده و با این افزایش سهم بودجه پژوهشی کشور از 0.48 درصد به بالای یک درصد افزایش داشته است.

تخفیف 60 درصدی برای نخبگان به منظور استفاده از تسهیلات شبکه آزمایشگاهی
رضا اسدی فرد مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد:در حال حاضر بیش از هزار نفر که شامل افراد حقیقی و شرکت‌ها هستند به عضویت باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی درآمده‌اند که واجد شرایط لازم به منظور استفاده از تسهیلات شبکه آزمایشگاهی در قالب تخفیف هستند.

وی با بیان اینکه تخفیف‌های شبکه آزمایشگاهی،‌ شامل نخبگان و سرآمدان تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان می‌شود تخفیف 60 درصدی برای این دسته از متقاضیان در نظر گرفته شده است، تاکیدکرد:توسعه علمی و پژوهشی با استفاده از ظرفیت‌های محققان پس از اجرای برجام
نصرت‌اله ضرغام رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور اظهار کرد: پس از اجرای برجام امکان همکاری بیشتری بین مراکز علمی و استادان پژوهشگران و نوآوران کشور با دیگر کشورها فراهم می‌شود، این مسئله در خصوص مهاجرت استادان و پژوهشگران از خارج از کشور به ایران و بالعکس نیز صدق می‌کند.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور تأکید کرد: به طور کلی امکان توسعه علمی کشور با استفاده از ظرفیت‌های داخل و خارج از کشور پس از اجرای برجام در سایه تفاهم‌نامه‌هایی که بین مراکز علمی داخل و خارج از کشور منعقد می‌شود، دانشمندان و محققان و دانشجویان ملیت‌های معتبر در مراکز علمی کشورهای اروپایی به راحتی حضور می‌یابند.

حضور فعال 400 شرکت دانش‌بنیان در حوزه زیست فناوری
مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: تاکنون به دلیل مشکلاتی که از سوی تحریم‌ها در حوزه بین‌المللی برای کشور وجود داشت، تبادل فناوری و خرید محصول از بازار برای این حوزه با مشکلاتی همراه بود که امیدواریم با عملیاتی شدن برجام این مشکلات تمام شود.

وی در ادامه افزود: تاکنون 400 شرکت دانش‌بنیان در حوزه زیست فناوری در کشور فعال است و بالاترین فروش محصولات دانش‌بنیان مربوط به حوزه زیست فناوری است و این ستاد یکی از 14 ستاد فعال و تحت نظارت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است

اختصاص وام به شرکت‌های دانش‌بنیان با بهره 14 درصد

بهزاد سلطانی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیانی که با صندوق نوآوری و شکوفایی قرار داد بسته‌اند وام‌هایی با بهره 20 درصد و 17 درصد دریافت کرده‌اند که اگر تا انتهای کار خوب عمل کنند گروه نظارت صندوق اقدام فناوری آن‌ها را تائید می‌کند.

وی بیان کرد: در ابتدای واگذاری وام به شرکتهای دانش‌بنیان میزان 20 درصد مصوب شد پس از آن به 17 درصد کاهش یافت و تعداد دیگری از شرکتها از این وام بهره‌مند شدند و در پایان نرخ بهره وام صندوق نوآوری و شکوفایی به 14 درصد رسیده است

عضویت بیش از 300 دانشگاه در شبکه آزمایشگاهی
رضا اسدی فرد مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در حال حاضر بیش از 300 دانشگاه، پژوهشگاه و شرکت خصوصی در سراسر کشور در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی عضو هستند و حدود چهار هزار دانشگاه در این شبکه به اشتراک گذاشته شده است.

اجرای طرح هسته علمی در کشور جهت جلوگیری از مهاجرت نخبگان
نصرت ا... ضرغام، رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور عنوان کرد: باید تلاش کنیم زمینه برقراری ارتباط بیشتر این بنیاد با نخبگان فراهم شود، بنیاد ملی نخبگان با هدف شناسایی استعدادها و زمینه پرورش و شکوفایی نخبگان زمینه اشتغال را برای این افراد فراهم می‌کند.
وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح هسته علمی در کشور تصریح کرد: با اجرای این طرح تلاش می‌کنیم تا میزان نخبگان به خارج از کشور را کاهش دهیم و حتی زمینه‌ی بازگشت معکوس سرمایه‌های علمی کشور را نیز فراهم می‌کنیم

راه‌اندازی کار‌گروه‌های تخصصی گیاهان دارویی و طب سنتی در استان‌ها
محمدحسن عصاره دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ما سعی کرده‌ایم از ظرفیت‌های موجود در استان‌ها استفاده کنیم اما در استانداری کار گروه‌های مرتبط مانند کار گروه تخصصی گیاهان دارویی و طب سنتی راه‌اندازی شده است.

وی در ادامه تأکید کرد: ‌ این کارگروه‌ها فضای خوبی از نظر فکری، کار‌شناسی علمی به اضافه استفاده از برخی منابع استانی را دارند، همین مسئله باعث شده است تا ستاد کشوری نیز با این کارگروه‌ها همکاری داشته باشند و به خوبی از ظرفیت‌های آن‌ها استفاده کنند.

عملیاتی شدن نقشه‌ راه فناوری‌های دریایی با همکاری سازمان‌های اجرایی
محمد سعید سیف دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی اظهار کرد: براساس تفاهم‌نامه‌ای که در حال اجرایی شدن است، وزارت علوم و وزارت دفاع ملزم به حمایت از طرح‌های فناورانه سازمان صنایع دریایی شده‌اند و در این مسیر بودجه‌های پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: همچنین نقشه راه فناوری دریایی با همکاری سازمان‌های اجرایی عملیاتی می‌شود.

آمادگی معاونت علمی برای حمایت از ایده‌های فناوران جهت دستیابی به بازار تجارت
علی وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان کرد: علمی بهتر است که به ثروت تبدیل شود و نیروی انسانی فعال امکانات و تجهیزات و فضای لازم را برای تبدیل علم به ثروت فراهم می‌کند.

وطنی بیان کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آمادگی حمایت از ایده‌های دانشمندان را برای دستیابی به فناوری و سپس بازار تجارت دارد.

طرح آمایش سرزمین برای توسعه زیست‌فناوری به زودی اجرا می‌شود
مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اجرای طرح آمایش سرزمین اظهار کرد: برای توسعه زیست‌فناوری کشور برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا طرح آمایش سرزمین‌ها را بر اساس تناسب هر استان انجام بدهیم.

ارائه خدمات سلولی و پزشکی بازساختی در حوزه سلول‌های بنیادی در آینده‌ای نزدیک
امیر علی حمیدیه دبیر ستاد  توسعه علوم و فناوری ریاست جمهوری گفت: کشور ما به علوم پایه اولیه دست یافته و در آینده نزدیک شاهد ارائه خدمات سلولی در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی خواهیم بود.

وی تأکید کرد: در آینده‌ای نه چندان دور آینده پزشکی به سمتی سوق داده خواهد شد که اکثر متخصصان رشته‌های پزشکی از سلول برای درمان بیماران خود استفاده خواهند کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: