کد خبر: ۹۴۳۷۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 22
شفا آنلاین>سلامت>استخوان لگن از قسمت بالا به ستون فقرات و از قسمت پایین به ران متصل شده است. شکل این مفصل کاسه‌ای است و به آن مفصل هیپ نیز می‌گویند.
به گزارش شفا آنلاین، شکستگی‌های مفصل لگن اغلب به علت زمین خوردن به وجود می‌آید بنابراین احتمال ابتلا به این بیماری در سالمندان بسیار زیاد است. جلوگیری از ایجاد این حوادث از نکات ضروری است که باید به آن توجه بیشتری شود.

دکتر سید حسین میر وکیلی جراح ارتوپد با اشاره به اینکه جمعیت کشورهای جهان بسرعت در حال پیر شدن است، می‌گوید: افراد مسن به علت پوکی استخوان بیشتر از دیگران در معرض شکستگی‌های اطراف لگن هستند. به صورت کلی با افزایش سن احتمال ابتلا به این شکستگی‌ها افزایش می‌یابد.

وی تصریح می‌کند: مهم‌ترین عاملی که باید به آن توجه بیشتری شود جلوگیری از به وجود آمدن این آسیب دیدگی‌ها است چرا که مفصل لگن اغلب پس از شکستگی به حالت گذشته خود باز نمی‌گردد، بنابراین پیشگیری از این عارضه بسیار حائز اهمیت است.

این جراح ارتوپد با تأکید بر اینکه به افراد مسن توصیه می‌شود در منزل حداقل با یک عصا راه بروند تا از زمین خوردن آنها جلوگیری شود، اظهار می‌کند: به این افراد توصیه می‌شود عواملی مانند لبه‌های فرش یا برخی از پله‌های موجود در خانه‌ها را که باعث افتادن آنها در محیط داخل خانه می‌شوند حذف کنند.

دکتر میر وکیلی با اشاره به اینکه افزایش سن و پوکی استخوان دو عامل مهم در ابتلا به شکستگی مفصل لگن است، می‌گوید: سالمندان باید به درمان بیماری پوکی استخوان خود توجه بیشتری داشته باشند. به این بیماران توصیه می‌شود تحت درمان‌های دارویی پوکی استخوان قرار گیرند.

وی خاطرنشان می‌کند: در صورتی که فرد سالمند پس از زمین خوردن توانایی بلند شدن از جای خود را نداشته باشد به احتمال زیاد مبتلا به بیماری شکستگی اطراف مفصل لگن شده است. خانواده‌‌های این افراد باید در صورت وقوع این حادثه بسرعت او را به بیمارستان منتقل کنند.

این جراح ارتوپد، بیان می‌کند: مراجعه زود هنگام به مراکز درمانی در هنگام ابتلا به این بیماری بسیار ضروری است. بیمار و خانواده او نیز باید از حرکت‌های اضافی که منجر به درد شدید و ابتلا به آمبولی بیمار می‌شود، پرهیز کنند.

دکتر میر وکیلی در خصوص درمان این بیماری، تصریح می‌کند: اغلب برای درمان شکستگی‌های اطراف لگن براساس محل و نوع شکستگی از روش تثبیت استخوان با پیچ و پلاک یا تعویض سر استخوان استفاده می‌شود. در صورت مساعد بودن حال عمومی بیمار پس از جراحی، دوره‌های درمانی فیزیوتراپی را می‌توان آغاز کرد.

وی در خاتمه خاطرنشان می‌کند: این بیماران باید پس از ترخیص از بیمارستان، در منزل نیز به صورت روزانه به انجام فیزیوتراپی بپردازند. بی‌تحرکی و استراحت مطلق افراد را دچار عوارضی مانند لخته شدن خون در داخل پا، آمبولی ریوی، زخم بستر و عفونت‌های ریه می‌کند؛ بنابراین این بیماران باید از بی‌تحرکی پرهیز کنند.ایران
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: