کد خبر: ۹۴۲۷۵
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 21
شفا آنلاین>چامعه پزشکی-همایش ها> دهمین همایش انجمن علمی پزشکی لیزری ایران و سومین کنگره کاربرد لیزر در علوم‌پزشکی تحت عنوان کنگره تازه‌های لیزر پزشکی از هفتم تا نهم بهمن‌ماه در سالن شهید غرضی بیمارستان میلاد تهران برگزار می‌شود.
رضا فکرآزاد، رئیس انجمن لیزر پزشکی ایران
    به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید     روز سه شنبه در نشست خبری که به همین مناسبت برگزار شد، گفت: «دانش لیزر با سرعت بسیار بالایی درحال حرکت است و حتی سرعت رشد آن از دانش پزشکی نیز بیشتر است. رفع تحریم‌ها و باز شدن درها به روی نمونه‌های خارجی تجهیزات لیزر پزشکی کمک می‌کند که دانش و تجهیزات مربوط به لیزر در کشور به روز شوند، اما نباید این به روز شدن‌ها به گونه‌ای باشد که بخش فعال در حوزه لیزر کشور لطمه بخورد.» وی ادامه داد: «در حال حاضر تجهیزات لیزری ساخت داخل قدیمی هستند و به همین دلیل پزشکان استقبال خوبی از دستگاه‌های داخلی نمی‌کنند؛ این دانش در کشور ما به کندی پیش می‌رود و برای اینکه بازار این تجهیزات رونق یابد و پزشکان نیز اقبال بیشتری نسبت به استفاده از این تجهیزات داشته باشند، باید به روزتر و زیباتر ساخته شوند. شاید بهتر باشد که تجهیزات روز دنیا را وارد کنیم و با تقویت و توسعه کاربرد آنها، فعالیت‌های خود را در این زمینه گسترش دهیم. چراکه روی آوردن به تولید تجهیزات با فناوری‌های چند سال گذشته در واقع دوباره کاری است و ما را در این زمینه بسیار عقب نگه می‌دارد.» فکرآزاد افزود: «اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها باید به این باور برسند که لیزرهای متنوعی با کاربردهای بسیار گسترده وجود دارد که در سطح دنیا برای تشخیص و درمان بسیاری از بیماری‌ها از آنها استفاده می‌شود. ارائه آموزش‌های جامع در زمینه کاربرد لیزر در پزشکی در دانشگاه‌های کشور ضرورت دارد. وقتی دانش استفاده از این تجهیزات وجود نداشته باشد، در حوزه بالینی نیز از این دانش استفاده نمی‌شود و حوزه درمان و سلامت کشور آسیب می‌بیند. لیزر در زمینه استفاده از سلول‌های بنیادی، تشخیص سلول‌های سرطانی، چشم‌پزشکی، دندان‌پزشکی و جراحی‌های مختلف کاربرد دارد و کاربرد آن تنها در حوزه زیبایی و پوست نیست. با رشد دانش علمی کشور در زمینه کاربرد لیزر در پزشکی و توسعه و به‌روز شدن تجهیزات تولید داخل، به تدریج اقبال بیشتری نسبت به استفاده از تولیدات داخل از سوی پزشکان صورت می‌گیرد تا به این ترتیب علاوه بر کمک به اقتصاد کشور، برای استفاده‌کنندگان نیز به دلیل قیمت پایین‌تر این تجهیزات نسبت به نمونه‌های خارجی، مقرون به صرفه‌تر باشد.»

ساخت 7 دستگاه لیزر با کاربرد پزشکی
       ایرج مشایخی، معاون توسعه مرکز علمی علوم و فنون لیزر ایران نیز گفت: «استفاده از لیزر را می‌توان در هر صنعتی از جمله پزشکی، حکاکی و نظامی مورد استفاده قرار داد، اما گاهی لیزر ابزار مستقیم بوده و گاهی در انجام برنامه‌ها غیرمستقیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. توسعه لیزر با سرعت زیادی در حال انجام است و این مسئله اهمیت ویژه برای هر کشوری داشته است. لذا ما نیز تلاش می‌کنیم این صنعت را بومی‌سازی کنیم. چراکه لیزر صنعت استراتژی بوده و کاربردهای متنوعی دارد. از طرفی به دلیل درآمدزایی و استفاده‌های مختلف کشورهای دیگر دانش آن را و یا تجهیزاتش را در اختیار ما قرار نمی‌دهند.» مشایخی ادامه داد: «مرکز علوم و فنون لیزر ایران به طور کلی در سه حوزه زیرساخت، برنامه تحقیقاتی و دانش لیزر فعالیت داشته که می‌توان گفت حوزه زیرساخت شامل تهیه و تامین قطعات لیزر مانند مواد لیزر و اوپتیک است.

 تهیه لیزرهای فاخر در این زمینه اهمیت ویژه‌ای دارد و اگر به این موضوع دست یابیم، به سطوح استراتژیک می‌رسیم. اکنون رتبه ایران از این نظر در منطقه بالا بوده و در جهان نیز حرف‌های زیادی برای گفتن داریم.» وی افزود: «درحال طراحی و ساخت 7 دستگاه لیزر که در حوزه پزشکی قابل استفاده است، هستیم.

قطعات کلیدی این دستگاه‌ها از زیرساخت‌های داخلی تهیه شده و مجوز استفاده از آن را اداره کل تجهیزات پزشکی کشور داده است. این 7 دستگاه دارای استاندارد بوده و در حوزه جراحی پروستات، شکستن سنگ کلیه،‌ پوست و دندانپزشکی کاربرد دارد. برخی از این دستگاه‌ها به طور مثال لیزر سنگ‌شکن در بیمارستان شهدای تجریش تهران مورد استفاده قرار گرفته و تاکنون حدود 1000نفر از این دستگاه استفاده کردند.»

معاون توسعه مرکز علمی علوم و فنون لیزر ایران تصریح کرد: «برای تولید انبوه در حوزه تجهیزات لیزر نیاز به حمایت‌های بیشتر داریم تا با سرعت بالاتری حرکت کرده و به موفقیت‌های بزرگ دست یابیم.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: