کد خبر: ۹۴۲۷۴
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 21
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>اینکه پرونده مربوط به بخیه‌های کودک 4 ساله بیمارستان خمینی‌شهر اصفهان بسته و پزشک خاطی مجازات شد یا نشد، دیگر اهمیت چندانی ندارد.

به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید اینکه پرونده مربوط به بخیه‌های کودک 4 ساله بیمارستان خمینی‌شهر اصفهان بسته و پزشک خاطی مجازات شد یا نشد، دیگر اهمیت چندانی ندارد. چراکه این پرونده تنها نمونه‌ای از اتفاقات این‌چنینی بود که به مدد قدرت رسانه‌ها به یک بحران زودگذر تبدیل و به تدریج منجربه تدارک یک خواست عمومی، مبنی‌بر جلوگیری از اتفاقات مشابه بود.

در این میان البته برخی کارشناسان اعتقاد راسخ دارند که این اتفاق کاملا حسب اتفاق بوده که مقصر اصلی آن مثل همیشه رسانه‌ها هستند.

قائم‌مقام وزیر بهداشت یکی از این کارشناسان است  می‌گوید: «بعضی پدیده‌ها رخ می‌دهد، درحالی که بیش از اندازه به آن توجه می‌شود. هر روز 1600 پرونده نزاع در پزشکی قانونی ثبت می‌شود که ممکن است یک صدم یا یک هزارم آن در بیمارستان رخ دهد، اما این مساله انعکاس وسیعی پیدا می‌کند.»

 ایرج حریرچی البته بخشی از این فرایند را ناشی از ضعف خود می‌داند و باقی آن‌را به گردن رسانه‌ها می‌اندازد. وی با تاکید تمام، کشیده شدن بخیه را یک اتفاق نادر می‌داند و تصریح می‌کند: «اما اینکه بیماری به سیستم بهداشتی درمانی مراجعه کند و درمان نگیرد، محتمل است که آنهم بعد از طرح تحول، به حداقل رسیده است.»

 حریرچی با بیان اینکه قبح اتفاق بیمارستان خمینی‌شهر را نباید از بین برد، خاطرنشان می‌کند: «پرونده این پرستار و پزشک از 3 مسیر درحال پیگیری است و اولین حکم در این خصوص را سازمان نظام پزشکی صادر کرد. درواقع اینکه کسی به خاطر پول درمان نگیرد، خط قرمز ماست.»

        نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز این اقدام را محکوم می‌کند ومی‌گوید: «شکی وجود ندارد که مقصر آن حادثه، بیمارستان بود. چراکه اگر کسی فاقد تمکن مالی باشد، بخش مددکاری می‌تواند آن را تایید کند و در صورت تایید، بیمارستان نمی‌تواند از انجام عمل اورژانسی سرباز زند.»

یک راهکار قدیمی
       گذشته از این اتفاق، به نظر می‌رسد راهکار مناسب جلوگیری از بروز اتفاقات مشابه، همانی باشد که سال‌ها پیش توسط برخی صاحب‌نظران نظام سلامت مطرح، اما تا به امروز رنگ اجرا به خود نگرفته است. رایگان شدن پذیرش بیماران مربوط به حوادث غیرترافیکی برنامه‌ای است که نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس از آن به شدت استقبال می‌کند و البته تاکید ویژه‌ای بر فراهم کردن یک شرایط پایدار برای منابع آن دارد.

 وی با بیان اینکه درصورت عدم پیش‌بینی منابع، پایداری طرح زیر سوال می‌رود، می‌گوید: «سابق‌بر این اتفاقی که در مورد سوانح رانندگی رخ می‌داد، منجربه زندانی کردن راکب خودرو می‌شد. همچنین اگر پول پرداخت نمی‌شد، فرایند درمان صورت نمی‌گرفت. این فرایند به گونه‌ای اصلاح شد که امروز هیچ مبلغی از بیمار سانحه تصادفی دریافت نمی‌شود.»

       رستمیان ادامه می‌دهد: «اختصاص 10 درصد از محل بیمه شخص ثالث، به مثابه منبع پایداری بود که منجربه رایگان شدن درمان حوادث شد.» وی با تاکیدبر اینکه مجلس به دنبال تصویب این راهکار جدید است، تصریح می‌کند: «منبع آن نیز می‌تواند از همین محل، یا محل‌های دیگری که مدنظر ماست، تامین شود که در صورت تامین، به زودی برای رای‌گیری در صحن علنی مطرح می‌شود و تلاش ما این است که در کمیسیون این کار انجام شود.»

       سکان‌دار نظام سلامت کشور نیز طرح رایگان شدن درمان بیماران حوادث غیرترافیکی را می‌پسندد اما آن را مشروط به برخی ملاحظات می‌کند. سیدحسن هاشمی با بیان اینکه وزارت بهداشت موافق رایگان شدن درمان بیماران سوانح است، می‌گوید: «این فرایند اما باید برای افراد مستحق و اعضای دهک پایین جامعه عملیاتی شود.» وی با طرح این سوال که چرا افراد دارای تمکن مالی، باید خدمت رایگان دریافت کنند؟ تصریح می‌کند: «همه دنیا به دنبال دستگیری از افراد مستمند هستند و انتقادات ما به اصل طرح پرداخت یارانه‌ها نیز به همین دلیل است. چراکه معتقدیم فقیر و غنی هر دو به یک نسبت از این طرح بهر‌ه‌مند می‌شوند.»

به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید        وزیر بهداشت البته درخواست پول از بیمار سوانح غیرترافیکی، قبل از ارائه خدمت را یک تخلف می‌داند و خاطرنشان می‌کند: «در پذیرش این افراد نباید به وضعیت بیمار مبنی‌بر نوع پوشش بیمه‌ای یا وضعیت مالی توجه شود. آنچه قبل از همه اینها اهمیت دارد، جان مردم است که باید از آن مراقبت شود و مطالبات مالی در مرحله بعد قرار می‌گیرد.» هاشمی به منابع مورد نیاز بیمارستان‌ها برای اجرای کامل این طرح اشاره و اضافه می‌کند: «باید به فرایند اداره بیمارستان‌ها نیز توجه کرد.

کمااینکه بیمارستان یک بنگاه اقتصادی است، بابت خدمتی که ارائه می‌دهد، هزینه می‌کند و باید درآمدی داشته باشد تا ارائه خدمت استمرار داشته باشد. در کل در مورد سوانح همه بیمارستان‌های دولتی موظف هستند که خدمت را به موقع ارائه دهند و سال‌هاست که این کار را انجام می دهند. البته در مواردی هم تخلف می‌کنند که قطعا با آنها نیز برخورد می‌شود.»

پیش‌بینی بسته‌های جدید در وزارتخانه
       قائم‌مقام وزیر بهداشت که اجرای این طرح بزرگ را منوط به تامین منابع آن می‌داند، از پیگیری‌های وزارتخانه برای پیش‌بینی برخی بسته‌های مالی اجرای این طرح خبر می‌دهد و می‌گوید: «از آنجاکه وزارت بهداشت در زمینه تامین بودجه حوادث ترافیکی دچار کمبود جدی نیست، می‌تواند به تامین بودجه سوانح غیرترافیکی نیز فکر کند. کمااینکه بودجه مورد نیاز برای اجرای طرح، کمتر از یک هزار میلیارد تومان خواهد بود.»

       حریرچی با بیان اینکه سازوکار درمان حوادث غیرترافیکی دارای نوعی تقسیم‌بندی است، تصریح می‌کند: «در مورد حوادث شغلی، کارفرما مکلف است که اقدامات پیشگیرانه را انجام دهد تا اگر آسیبی وارد شد، هزینه‌ها را تامین کند. اما اینکه اقدامات پیشگیرانه انجام نشود و هر حادثه‌ای رخ داد از پول بیت‌المال صرف شود، درست نیست. اگر هم منبع وجود داشته باشد شاید بتوان جای بهتری از آن استفاده کرد.» وی ضمن تحسین اقدامی که سال‌ها پیش انجام و منجربه رایگان شدن درمان حوادث ترافیکی شد، خاطرنشان می‌کند: «مسببان این اقدام بزرگ، مشکلات زیادی را از دامن سیستم نظام بهداشت و درمان ایران زدودند. اگرچه تا مدتی پیش اعتبارات مربوط به این طرح، ابتدا در صندوق بیمه‌ها واریز می‌شد و سپس دریافت آن از بیمه‌ها نیازمند صرف زمان طولانی بود، اما امروز با اتفاقات جدید، بودجه این طرح مجزا و به محض وصول، به بیمارستان‌ها پرداخت می‌شود.» وی در پایان با بیان اینکه نمی‌توان از بودجه مربوط به درمان حوادث غیرترافیکی برای حوادث ترافیکی استفاده کرد، می‌افزاید: «پیشنهاداتی برای تامین منابع بودجه‌ای این طرح جدید داریم که درحال پیگیری آن هستیم.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: