کد خبر: ۹۴۲۱۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۲۹ دی ۱۳۹۴ - 2016January 19
شفا آنلاین>سلامت>ساخت نخستین دستگاه لیزر پزشکی سبز تا یک هزار جراحی سنگ شکن کلیه با دستگاه‌های لیزر تولید داخل از دستاوردهای ساخت ۷ دستگاه لیزر پزشکی کشورمان است، البته در در نشست خبری کنگره تازه‌های پزشکی بر حمایت بیشتر از سازندگان دستگاه‌های لیزر پزشکی تأکید شد.

به گزارش شفا آنلاین، محمدرضا رزاقی، رئیس شبکه ملی تحقیقات لیزر پزشکی کشور در خصوص هدف از ایجاد شبکه ملی تحقیقات لیزر پزشکی کشور را شناسایی ظرفیت‌های تحقیقات و فناوری و همچنین فراهم کردن زمینه‌های رشد برای توسعه دانش و کمک به تولیدات فناورانه عنوان کرد و افزود: شبکه ملی تحقیقات لیزر پزشکی کشور توسط معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت برای مدیریت و راهبری همه ظرفیت‌های پژوهشی و فناوری در حوزه لیزر پزشکی تشکیل شد.

رئیس شبکه ملی تحقیقات لیزر پزشکی کشور ادامه داد: یکی از برنامه‌های ما برپایی کنگره‌های سالیانه تازه‌های لیزر پزشکی است که در آن تمام فعالان در حوزه آموزش، پژوهش، تولید و فناوری‌های نوین و همچنین تجارت دور هم جمع شوند و آنرا بیش از گذشته توسعه دهند.

رزاقی در خصوص اهداف این کنگره نیز گفت: این کنگره تلاش می‌کند تمام مراکز تحقیقاتی و دانشکده‌هایی که تربیت دانشجو در زمینه فیزیک لیزر و لیزر پزشکی را بر عهده دارند و همچنین کسانی که در حوزه تجارت و تولید محصولات لیزر پزشکی فعال هستند را شناسایی کنیم.

رزاقی ادامه داد: فناوری‌های نوین در حوزه طب هر روز جایگاه موثرتری پیدا می‌کند و شیوه‌های درمانی جدیدتری را به این حوزه اضافه می‌کند. لیزر نیز در همه رشته‌های پزشکی مثل انواع جراحی‌ها، زنان و زایمان، دندانپزشکی، پوست، طب فیزیکی و فیزیوتراپی و غیره کاربرد دارد.

رئیس شبکه ملی تحقیقات لیزر پزشکی کشور تصریح کرد: بسیاری از شرکت‌ها در دنیا مشغول توسعه این فناوری هستند و می‌شود گفت یکی از فناوری‌ها و دانش‌های راهبردی در حوزه پزشکی محسوب می‌شود. به همین دلیل به راحتی به سایر کشورها داده نمی‌شود.

رزاقی با بیان اینکه بعضی از علوم مثل فیزیک لیزر بسیار راهبردی هستند و در دنیا نسبت به آنها حساسیت زیادی وجود دارد، ادامه داد: ما در کشور مرکز ملی علوم و فنون لیزر را داریم که دانش بسیار خوبی را در این زمینه به دست آورده و کم کم در حال ترجمه آن برای مصارف پزشکی هستیم.

در این راستا ایرج مشایخی - معاون توسعه مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران با بیان اینکه این صنعت در دنیا های‌تک، استراتژیک و درآمدزاست و به هیچ وجه در اختیار کشورهای دیگر قرار داده نمی‌شود، اظهار کرد: کشورهای محدودی در این زمینه توانسته‌اند به فناوری برسند به همین علت تلاش می‌شد تا لیزرهای وارداتی به ایران هم محدود شود. چون می‌توانست کاربردهای متفاوتی از صنایع نظامی تا پزشکی داشته باشد.

وی افزود: این مرکز تلاش می‌کند برای توسعه فناوری لیزر، زیر ساخت ایجاد کند. ما برای ایجاد قطعات لیزر در داخل کشور یک مرکز ایجاد کرده‌ایم. همچنین یک مجموعه تحقیقاتی نیز درباره لیزرهای فاخر داریم و اگر به این لیزرها دسترسی پیدا کنیم به مقوله استراتژیکی رسیده‌ایم.

مشایخی همچنین به لزوم تبدیل لیزرهای تحقیقاتی به محصول نیز تاکید کرد و گفت: ما تا کنون هفت دستگاه به عنوان سنگ شکن کلیه، دستگاه لیزر سبز برای جراحی پروستات، دو دستگاه لیزر پوست، و دو دستگاه لیزر دندانپزشکی و لیزرتراپی طراحی کرده و ساخته‌ایم و قطعات کلیدی آن را از مجموعه داخلی تامین کرده‌ایم. این فناوری را باید به جامعه آورد. ما تلاش کرده‌ایم از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنیم و آنرا به جامعه ارائه دهیم.

معاون توسعه مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران تاکید کرد: این مرکز نیاز دارد سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط از آن حمایت کنند. وزارت بهداشت باید در زمینه عرضه این محصولات از ما حمایت کند چون وارد شدن به تجارت آن در کشور کار راحتی نیست. سعی این مرکز این است که محصولات را در قالب شرکت‌های دانش بنیان عرضه کند. شرکت‌هایی نیز ایجاد شده است ولی حمایت از آنها سرعت کار را بیشتر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه هزینه تحقیق در زمینه لیزر و فناوری‌های نوین بسیار سنگین است، اظهار کرد: در حال حاضر استفاده از این لیزرها به صورت محدود در کشور انجام می‌شود. ما برای اینکه بخواهیم یک لیزر را بومی کنیم زمان و هزینه زیادی را صرف کردیم. لیزر در زمینه ایجاد اشتغال و بازاری که می‌تواند ایجاد کند اهمیت بسیار زیادی دارد و تلاش‌های زیادی در این راستا صورت گرفته است ولی هنوز به سطح مطلوب نرسیده‌ایم.

مشایخی درباره آینده این فناوری پس از برجام گفت: ما محدودیت‌های زیادی در خصوص فناوری‌های لیزر داشتیم و تلاش می‌کنیم بعد از برجام این فاصله بلند را کوتاه تر کنیم و زمینه‌های کاربردی با سرعت بیشتری ایجاد کنیم.

وی درباره چالش‌هایی که توسعه فناوری‌های نوین و لیزر در کشور با آن روبرو هستند نیز گفت: ما یک مجموعه تحقیقاتی هستیم و از نظر نیروی انسانی و بودجه محدودیت‌های خاصی را داریم. پرداختن به کاربردهای مختلف لیزر مثل زمینه‌های پزشکی نیاز به حمایت ارگانهای مرتبط با آن دارد.

وی افزود: اگر مجموعه وزارت بهداشت به این باور رسیده است که لیزر می‌تواند تحول بزرگی را ایجاد کند، نیاز به سرمایه گذاری آن دارد. همچنین حمایت عملی‌تر برای توسعه این بخش که بیماران و شرکت‌های دانش بنیان هم می‌توانند از آن استفاده کنند، ضروری است. ما در بحث عرضه و ساخت دستگاه‌های جدید به حمایت بیشتری نیاز داریم.

در ادامه این نشست، سامان رحیم لو - مدیر عامل شرکت دانش بنیان تکفام با تاکید بر اینکه هزینه تحقیقات در زمینه لیزر سنگین است، ادامه داد: ما سال گذشته جلسه‌ای در این زمینه با وزارت بهداشت داشتیم و بعد از آن در کمتر از یک سال به نمونه نیمه صنعتی رسیدیم و از طرف وزارت بهداشت و اداره کل تجهیزات پزشکی حمایت‌های خوبی صورت گرفت. قیمت لیزرهای تولید داخل کمتر از 40 درصد نمونه مشابه خارجی آن است. همچنین از نظر کیفیت نیز در آینده نزدیک ثابت می‌شود که بهتر از نمونه خارجی آن است.

وی با اشاره به لزوم حمایت‌های معاونت فناوری نهاد ریاست جمهوری از این فناوری، تاکید کرد: اگر این حمایت‌ها صورت گیرد زودتر به خط تولید می‌رسیم. وزارت بهداشت هم این دستگاه‌ها را به صورت متمرکز باید خریداری کند.

همچنین در این نشست آرش رضایی - مدیر عامل شرکت دانش بنیان مداریا نیز در خصوص درخواست شرکت‌های دانش بنیان از دولت گفت: مهم‌ترین نوع تجارت در دنیا تجارت ایده است. بحث حق مالکیت معنوی و دزدیده نشدن آن نیز قدم اول در آن است. دولت از ما می‌خواهد که در یک رقابت نابرابر شرکت کنیم. ما چگونه ممکن است در برابر شرکت‌های وارد کننده که یک جنس را مثلا به مقدار 100 واحد ریالی می‌فروشند در حالی که برای خودشان 30 ریال هزینه داشته، مقاومت کنیم.

وی افزود: از طرف دیگر این شرکت‌ها از سوی شرکت‌های اروپایی حمایت می‌شوند. ولی ما به عنوان یک شرکت تولید کننده دانش بنیان برای تولید یک ایده مراحل زیادی را باید بگذرانیم که به کندی شکل می‌گیرند. ما همچنین کمبود آزمایشگاه‌های مرجع داریم. شرکت‌های دانش بنیان نیازمند حمایت هستند.

در این راستا رضا فکرآزاد رئیس انجمن پزشکی لیزر ایران نیز در نشست خبری کنگره تازه‌های پزشکی با بیان اینکه برخی موارد در لیزرهای طراحی شده به عنوان تجهیزات پزشکی باید اصلاح شوند، افزود: دانش لیزر بسیار سریع حرکت می‌کند و پزشکی در تمام دنیا از آن عقب تر است. ممکن است در کشور لیزری که چهار سال پیش تولید شده امروز قدیمی شود و نیاز به بروز شدن داشته باشد. همچنین باید به ظاهر دستگاه‌های لیزر توجه شود، این دستگاه‌ها بسیار زیبا هستند ولی پکیج مناسبی ندارند.

وی با بیان اینکه فاصله صنعت با دانشگاه در زمینه فناوری لیزر زیاد است، اظهار کرد: ما به دنبال این هستیم که با مرکز ملی علوم و فنون سمینار بگذاریم و پزشکان به آنها بگویند که چه می‌خواهند. مهندسان نمی‌دانند پزشکان چه چیزی نیاز دارند. ایده‌های مطرح شده نباید دوباره کاری کار دیگران باشد.

فکرآزاد، استقبال دانشگاه‌ها را از این فناوری نامناسب عنوان کرد و افزود: دانشگاه‌ها آخر خط فناوری لیزر هستند و نسبت به آن مقاومت وجود دارد. آنها باید به این باور برسند که لیزرها می‌توانند بسیار موثر باشند.

رئیس انجمن پزشکی لیزر ایران، همچنین به بحث آموزش پزشکان در زمینه لیزر اشاره کرد و گفت: در دوره‌هایی که طی این چند سال برای آموزش کاربرد تجهیزات لیزری به پزشکان برگزار شد، هیچوقت دانش آن به پزشک منتقل نشد. هر تکنولوژی برای اینکه بخواهد برادری خود را ثابت کند، نیاز به زمان دارد. ما باید اعتماد پزشکان را جلب کنیم. استفاده از دستگاه ایرانی کمک به صنعت کشور است، ولی به شرط اینکه به آن باور داشته باشیم. پزشکان نسبت به تکنولوژی‌هایی که در کشور بوده است، بی‌اعتماد شده‌اند، اما امیدواریم کم کم این اعتماد ایجاد شود و فناوران هم به استانداردهای بین المللی برسند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: