کد خبر: ۹۴۱۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۲۹ دی ۱۳۹۴ - 2016January 19
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: نگاه سوسیالیستی و جزمیتی به بخش سلامت عامل عقب ماندگی شدید در زیرساخت های نظام سلامت است در حالی که سرمایه گذاری در این بخش سودآورتر و کم ریسک تر از بخش های دیگر است

  به گزارش شفا آنلاین، سید حسن هاشمی روز سه شنبه در همایش ملی معرفی فرصت های سرمایه گذاری در حوزه سلامت در هتل پارسیان آزادی افزود: در بخش سلامت به دلایل مختلف که عدم تعریف صحیح سرمایه گذاری و حمایت از سرمایه گذاری های بخش خصوصی از علل اصلی آن است دچار عقب ماندگی های شدید بخصوص در زیرساخت ها هستیم.
وی اضافه کرد: سال هاست که در حوزه های مختلف از جمله برق، گاز، مخابرات با تضمین سود سرمایه گذاری بخش خصوصی وارد شده و به همین علت امروز آسایش و آرامش مردم را در این حوزه ها شاهد هستیم و علاوه بر آن انتقال تکنولوژی و فناوری و ایجاد بازارهای بین المللی را در این حوزه ها شاهدیم.
وزیر بهداشت گفت: اما در حوزه بهداشت به علت نگاه جزمیتی در طول تاریخ وجود داشته است و با نگاه سوسیالیستی اجازه حضور سرمایه گذاران داخلی را نداده ایم و فقط پزشکان به صورت انحصاری برای ساخت بیمارستان و ورود تجهیزات وارد عمل شده اند که به علت نبود نگاه اقتصادی و استفاده نکردن از مشاوران اقتصادی نتوانسته اند این حوزه را سودآور کنند.
هاشمی گفت: امروز من در دنیا کشوری را نمی شناسم که با نگاه سوسیالیستی و با این توجیه که سلامت بخش حاکمیتی است از حضور سرمایه گذاران خصوصی حمایت نکند در حالی که ورود بخش خصوصی و برون سپاری بخصوص امروز که برداشته شدن تحریم ها زمینه آن فراهم شده است، می تواند عرصه جدیدی در اصلاح و تحول در نظام سلامت ایجاد کند.
وزیر بهداشت گفت: حوزه های زیادی در نظام سلامت داریم که بخش خصوصی می تواند ورود کند، عرصه هایی مانند تولید و صنعت دارو یکی از این حوزه هاست که لازم است برای تقویت آن صنعت دارو را نوسازی کنیم و اگر این اقدام صورت بگیرد می توانیم بازارهای منطقه را فتح کنیم.
هاشمی اضافه کرد: حوزه مهم دیگر عرصه بیمارستان سازی است، در گذشته جامعه پزشکی با وام های سی یا چهل درصدی در این حوزه وارد شده اند و بخش عمده درآمد بیمارستان بعنوان حق العمل پزشکان از سود بیمارستان حذف می شد در حالی که این نظام پرداخت را اصلاح کنیم درآمد بیمارستان از محل هتلینگ و دستمزد پزشکان بسیار سودآور خواهد بود و قطعا سود سرمایه گذاری در این بخش از حوزه های دیگر بیشتر است.
وزیر بهداشت اضافه کرد: در حوزه تجهیزات پزشکی مانند به کارگیری دستگاه های سی تی اسکن، سونوگرافی و .... کمتر کشوری را می شناسیم که دولت ورود کند، اگر این حوزه نیز به بخش خصوصی واگذار شود و دولت خرید خدمت بکند هم کیفیت این خدمات ارتقا می یابد و هم پشتیبانی تجهیزاتی و نگهداری این دستگاه ها بهتر می شود.
هاشمی گفت: حوزه های دیگری مانند ارائه خدمات دیالیز یا حتی اورژانس پیش بیمارستانی نیز از جمله عرصه هایی است که می توانیم مدیریت آن را به بخش خصوصی واگذار کنیم، تا کی باید ما در وزاات بهداشت آمبولانس زمینی و هوایی خریداری بکنیم و گرفتار مسائلی مانند سوخت، تصادفات و مدیریت آن ها باشیم، بلکه می توانیم هزینه هر نوبت جابجایی بیمار را مشخص کنیم و کل این خدمات را به بخش خصوصی واگذار کنیم.
هاشمی گفت: رسیدن به این اهداف کار بسیار سختی است و باید نگاه مدیریتی را اصلاح کنیم و به سرمایه گذاری اطمینان دهیم ریسک پذیری در این حوزه از بسیاری از حوزه ها کمتر است و نه تنها توجیه اقتصادی دارد بلکه یک سرمایه گذاری مقدس برای انجام مسئولیت اجتماعی که در مسیر آسایش مردم به کار گرفته می شود.
برچسب ها: همایش ، سلامت ، مخابرات
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: