کد خبر: ۹۴۱۵۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۲۹ دی ۱۳۹۴ - 2016January 19
شفا آنلاین>سلامت>محققان دانشگاه کلرادو بولدر به روشی دست یافته اند که 90 درصد باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک را با استفاده از نانوذرات فعال، نابود می کند.

  به گزارش شفا آنلاین، بیماری های عفونی همواره یک تهدید جدی برای سلامت محسوب می شوند. با کشف آنتی بیوتیک، مرگ ناشی از بیماری های عفونی کاهش قابل ملاحظه ای داشته است؛ اما با استفاده نابجای آنتی بیوتیک و مقاومت در برابر آن، این بیماری ها در حال بازگشت هستند.
یک مطالعه جدید نشان می دهد عفونت های مقاوم در برابر دارو در حال افزایش هستند و پیش بینی می شود که قربانیان آنها روز به روز افزایش یابد و تعداد مرگ و میر ناشی از آنها نیز در سال 2050 میلادی، بیشتر از سرطان باشد.
ایکولای (E. coli)، مالاریا و سل در سال جاری حدود 700 هزار قربانی داشتند که در صورت نبود درمان و اتخاذ راهکارهای موثر، این آمار به 10 میلیون نفر می رسید.
عفونت های مقاوم در برابر دارو نه تنها بیماران بیشتری را به سمت مرگ می کشاند؛ بلکه در سطح جهان هزینه ای حدود 100 تریلیون دلار دربرخواهد داشت.
محققان برای حل این مشکل راه حلی یافته اند. در این روش از نانوذراتی به نام نقاط کوانتومی استفاده می شود که توسط نور فعال شده اند. نقاط کوانتومی عملکردی شبیه نیمه رساناها داشته و در الکترونیک کاربرد گسترده ای دارند. هر نقطه کوانتومی 20 هزار برابر کوچکتر از قطر یک تار موی انسان است. این ذرات به طور طبیعی و در تاریکی غیر فعالند؛ اما زمانی که توسط نور تحریک می شوند، قادر به نابودی 90 درصد باکتری های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک هستند. مهمترین مزیت این روش در این است که پس از نابودی باکتری ها، سلول با حفظ تمام خواص و ویژگی ها دست نخورده باقی می ماند.
تاکنون این روش در نابودی باکتری های سالمونلا، ای کولای و اورئوس موفقیت آمیز گزارش شده است.
این روش با حداقل عوارض جانبی، انقلابی بزرگ در نابودی باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک محسوب می شود.
مقاومت ضدمیکروبی (Antimicrobial resistance) به مقاومت یک میکروارگانیسم (شامل باکتری، قارچ، ویروس و انگل) در برابر داروهای ضدمیکروبی، برای درمان عفونت ناشی از آن گفته می شود. زمانی که این میکروارگانیسم ها نسبت به داروهای ضد باکتری، ضد قارچ و ضد ویروس مقاوم شوند، داروهای استاندارد بی اثر می شوند، عفونت در بدن باقی می ماند و به راحتی منتقل می شود.
تکامل گونه های مقاوم یک پدیده طبیعی است و زمانی رخ می دهد که میکروارگانیسم به اشتباه تکثیر شود یا صفات مقاوم بین چند میکروارگانیسم رد و بدل شود.
آنتی بیوتیک یک منبع با ارزش دارویی است که برای درمان عفونت های باکتریایی مورد استفاده قرار می گیرد و استفاده از آن تنها با تجویز پزشک و در یک دوره درمانی کامل موثر است.
استفاده مکرر و نابجا از آنتی بیوتیک، یکی از مهمترین دلایل افزایش باکتری های مقاوم به دارو به شمار می رود.
باید درنظر داشت که آنتی بیوتیک فقط قادر به درمان عفونت های باکتریایی است و به هیچ عنوان در برابر عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی، گلودرد و آنفلوآنزا موثر نیست. نتایج این تحقیقات در نشریه Nature Materials منتشر شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: