کد خبر: ۹۴۱۵۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۳۰ دی ۱۳۹۴ - 2016January 20
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت> بالاخره وعده بزرگ حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان که در دوران انتخابات و طی این دوسال بارها بر آن تاکید کرده‌است، محقق شد
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  وقتی در ساعات اولیه یکشنبه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا پشت تریبون رفتند و بیانیه مشترک ایران و کشورهای 1+5 را خواندند، خیال مردم و مسئولان کشورمان راحت شد حتی حسین شریعتمداری، مدیرمسئول کیهان، هم نتوانست وجود این موفقیت را انکار کند و در یادداشت روزش به این موضوع اشاره کرد که بالاخره امریکا به جای رویکرد نسیه‌ای در مذاکرات از نقد استفاده کرد.

 12 سال اختلال در فعالیت‌های بین‌المللی کشورمان بر تمام وجوه زندگی تاثیر گذاشته‌بود و تحریم‌ها هم قوز بالا قوز این اتفاقات بود. شاید هیچ وقت غربی‌ها و آنهایی که طی این سال‌ها کشورمان را به بهانه نوع فعالیت هسته‌ای تحریم‌ کردند، نپذیرند که در حوزه کالاهای اساسی و اقلام بشردوستانه هم به اشکال مختلف بر کشور ما فشار وارد کردند و سلامت مردم را به خطر انداختند.

 اما ما و همه کسانی که طی این سال‌ها در کشور بوده‌اند، خوب می‌دانیم، چه بر سر ما آمده و علت خوشحالی مردم جامعه ما با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای چیست.

       حال با انتشار اخبار رفع تحریم‌ها و به قول حسن هاشمی، وزیر بهداشت، فرجام نیک برجام، به سراغ اعضای کمیسیون بهداشت مجلس رفتیم و درباره میزان تاثیرگذاری رفع تحریم‌ها نظرات آنها را جویا شدیم. نمایندگانی که تا چندی پیش به دو دسته تقسیم شده‌بودند و برخی موافق و برخی مخالف برجام بودند و در راستای تصویب و عدم تصویب آن تلاش می‌کردند.

با واردات مواد اولیه در تولید دارو ارتقا پیدا می‌کند
       نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، که البته از موافقان تصویب برجام در مجلس بود، شرایط پسا برجام و رفع تحریم‌ها را چنین توصیف کرد: «تحریم‌ها در اولین سطح بهداشت و درمان بر حوزه دارویی ما تاثیر گذاشت. اگرچه بالای 90 درصد داروهای ما در کشور تامین می‌شود اما خیلی از داروهای ما وابسته به مواد اولیه وارداتی بوده‌اند. بر همین اساس و با توجه به اینکه کشورهای مرجع تهیه مواداولیه اندک بودند ما با تحمیل تحریم‌ها در حوزه دارویی با مشکلاتی مواجه شدیم که امیدواریم با رفع‌تحریم، این مشکلات نیز رفع شود.»

       وی همچنین گفت: «بعد دیگر تاثیرگذاری تحریم‌ها در حوزه تجهیزات پزشکی بود. البته ما آمار دقیقی از اینکه چه میزان تجهیزات مصرفی داخلی و چه میزان خارجی است، نداشتیم. ما در تجهیزات پزشکی وابستگی داریم و این رفع تحریم‌ها می‌تواند بخش عمده‌ای از نگرانی‌ها این حوزه را رفع کند.»

       رستمیان در پایان به حوزه بهداشت نیز اشاره کرد و گفت:«ما با سازمان‌های بین‌الملل در این زمینه همکاری‌های خوبی داشته‌ایم که در شرایط ایجاد شده‌ می‌توانیم آن را بهبود ببخشیم.»

قیمت داروهای وارداتی کاهش می‌یابد
       علاوه بر این حمیدرضا عزیزی فارسانی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس، که از دیگر موافقان تصویب برجام بود در این زمینه گفت:
       «رفع تحریم‌ها در شرایط کنونی رفع تحریم‌های بانکی و سویفت است. در حوزه سلامت هم بیشترین نیاز در مورد واردات تجهیزات پزشکی بود، که تا کنون با واسطه وارد می‌شد اما با رفع تحریم‌ها هزینه و نحوه ورود تغییر می‌کند و تسهیل می‌شود. البته در بحث دارو هم بیش از 3 درصد از داروهای مصرفی کشور را وارد می‌کنیم که در شرایط کنونی با واسطه و با قیمت بالا وارد می‌شود.»

       وی در ادامه افزود:«انتظار می‌رود با رفع تحریم‌ها این واسطه‌ها کم شود و قیمت داروهای وارداتی به میزان چشمگیری کاهش یابد.»

رفع تحریم‌ها قطعا به حوزه سلامت هم کمک می‌کند
       البته در این بین، محمدجواد نظری مهر، دبیر این کمیسیون و محمدحسین قربانی، سخنگوی این کمیسیون از آن گروهی بودند که مخالفت خود با برجام را بارها اظهار کردند، اما در نهایت به اجرای برجام رای دادند و در تصویب آن نقش‌آفرینی کردند. بر همین اساس است که نظری مهر به نقش انرژی هسته‌ای در توسعه علم و تکنولوژی اشاره کرد و گفت:«امیدواریم آنچه صلاح کشور است رخ دهد. ما سال‌ها بر داشتن این فناوری تاکید داشتیم و بر مبنای آن برنامه‌های تحقیقاتی و فعالیت‌های بسیاری در سازمان‌ها و نهادهای مربوط انجام گرفته‌است که امیدواریم با این توافق، اینها را از دست ندهیم.»

       نظری‌مهر با اشاره به اظهاراتی که در این مدت درباره این بیانیه و توافقات شده‌است. گفت:«قطعا رفع تحریم‌ها بر بخش‌های گوناگون حوزه سلامت و بهداشت تاثیر خوبی خواهد داشت اما در موضوع تحقیقات و بحث فناوری در این حوزه با توجه به فعالیت گسترده‌ای که در حوزه پزشکی هسته‌ای وجود دارد، نگرانی‌ها باقی‌ است که امیدواریم رفع شود. آثار این انرژی درMRI و سی تی اسکن و سایر موارد کاربردی در کشور ما بسیار محسوس است.»

نظری‌مهر در پایان تصریح کرد:«رفع تحریم‌ها باید عامل پیشرفت ما در بخش تحقیقات و فناوری شود و طبیعتا نیاز ما در حوزه پزشکی به نیاز ما به انرژی هسته‌ای گره خورده‌است، امیدواریم نتایج مثبتی در این زمینه عایدمان شود.»

جذب سرمایه‌گذار خارجی
       علاوه بر این، محمد حسین قربانی با اشاره به این موضوع که ما در حوزه بهداشت و درمان هم از لحاظ تجهیزات و هم سیستم دارویی وابسته هستیم و فاصله ما تا رسیدن به استقلال در این حوزه بسیار زیاد است، گفت:« درست است که ما در تولید علم و تربیت نیروی انسانی در حوزه‌های سلامت، بهداشت و درمان تقریبا حرفی برای گفتن در سطح دنیا داریم اما در دو حوزه مذکور نیاز به ارتباط با کشورهای مختلف داریم و رفع تحریم‌ها قطعا تاثیر بسزایی در این زمینه خواهد داشت.»

       سخنگوی کمیسیون بهداشت تصریح کرد:« تحریم‌ها ما را در فشار بسیاری قرار داده‌‌بود و اگرچه این ادعا وجود دارد که اقلام بشردوستانه در مفاد تحریم‌ها نیست اما این روزها بسیاری از داروها و تجهیزات پزشکی ما تحت تاثیر قرار گرفته‌است که با رفع تحریم‌ها، اوضاع بهتر خواهد شد.»

       وی همچنین تاکید کرد: «با توجه به اینکه سیستم بانکی ما جزو تحریم‌هاست ما قادر به ورود این امکانات نیستیم. به عبارتی با گشایش اعتبارات و مراودات بانکی بسیاری از مشکلات ما رفع می‌شود. همچنین با این اتفاق شرایط برای جذب سرمایه و سرمایه گذار خارجی نیز تسهیل می‌شود. فقط باید سیاستگذاران حوزه سلامت به این جوانب دقت کنند.»

بر سرعت پیشرفتمان می‌افزاید
       البته احمد آریایی نژاد، دیگر عضو کمیسیون بهداشت، که تا آخرین لحظه مخالف برجام ماند در این زمینه به «سپید» گفت: «اگر تجهیزاتی مورد نیاز باشد با رفع تحریم‌ها واردات آن بهبود می‌یابد. اما بر مبنای اقتصاد مقاومتی که به گفته رئیس جمهور محترم، برنامه اصلی ماست، ما باید به فعالیت‌های زیربنایی مشغول شویم و مشکلات ریشه‌ای را رفع کنیم.»

       وی در ادامه افزود: «البته بنابر شرایط کنونی و با توجه به اینکه ما طی این سالها در بخش‌های مختلف توانستیم روی پای خود بایستیم، می‌توانیم امیدوار باشیم رفع تحریم‌ها بر سرعت پیشرفت ما بیفزاید وگرنه تاثیر دیگری بر این حوزه ندارد. اثرگذاری رفع تحریم در حوزه بهداشت و درمان نسبت به سایر حوزه‌ها کمتر است وما همین حالا هم جزو سرآمدهای دنیا هستیم، پس نگرانی چندانی نداشتیم که الان با رفع تحریم‌ها بگوییم چقدر تغییر ایجاد شده‌است.»

       اگرچه تلاش فراوان فعالان حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در تولید و ورود مواد مورد نیاز حوزه سلامت غیر قابل انکار است، اما این به معنای نبود تفاوت میان شرایط تحریم و شرایط عادی نیست و امیدواریم با برنامه‌ریزی درست و دقیق در این حوزه، از فرصت‌های پیش‌ رو به بهترین شکل استفاده کنیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: