کد خبر: ۹۴۱۴۹
تاریخ انتشار: ۰۶:۴۵ - ۳۰ دی ۱۳۹۴ - 2016January 20
شفا آنلاین>سلامت> آزمایشگاه سیتوژنتیک یکی از آزمایشگاه‌های اصلی مرکز شریعتی است که در سال 85 در مرکز تحقیقات خون و آنکولوژی و پیوند سلول‌های بنیادی با حمایت استاد قوام زاده، رییس این مرکز و بنیانگذار خون و آنکولوژی ایران به عنوان اولین مرکز دولتی ارایه‌دهنده این خدمت به بیماران سرطانی آغاز به کار کرده است.
 در این آزمایشگاه بررسی کروموزومی بیماران مبتلا به سرطان انجام می‌شود. تست‌های ژنتیکی که ناهنجاری‌های کروموزومی را در بیماران سرطانی بررسی می‌کند، ارزش تشخیصی و ارزش پیشگویی‌کننده جهت تعیین میزان بقای بیمار و از جهت نوع درمانی که بیمار دریافت می‌کند و همچنین ارزیابی پاسخی که بیمار به درمان می‌دهد، دارند.

در آزمایشگاه خون و آنکولوژی این مرکز سایر تست‌های مولکولار ژنتیک، HLA Typing، فلوسیتومتری، بانک بند ناف و بانک سلول‌های غیر خویشاوند و آزمایشگاه هماتولوژی خدمات تخصصی را به بیماران سرطانی ارائه می‌دهد.

در بانک دهندگان غیرخویشاوند بیمارستان شریعتی بیمارانی که دهنده جور از نظر HLA نداشته باشند، از دهنده‌های غیر خویشاوند موجود در این بانک که با HLA آنها جور باشد، استفاده می‌کنند. افراد غیر خویشاوند سالم، عضو این بانک شده‌اند و HLA یا آنتی ژن‌های سطحی سلول‌ها که در پیوند بسیار مهم هستند، تعیین شده است. افرادی که دهنده‌های جور ندارند در این بانک و بانک‌های جهانی جست‌وجو می‌شوند، تا دهنده مناسب برای آنها پیدا شود. با توجه به اینکه حجم نمونه بانک ما هنوز محدود است، درصد خیلی زیادی از بیماران ما از بانک‌های جهانی به ویژه از دهنده‌های آلمانی استفاده کرده‌اند. اما استفاده از بانک‌های سلولی سایر کشورها بسیار برای بیماران هزینه‌بر است از سویی چون روش‌های آزمایشگاهی ما اتوماتیک نیستند، نمی‌توانیم روزانه شناسنامه ژنتیک افرد زیادی را که عضو بانک می‌شوند تعیین کنیم و به همین علت هم در این زمینه تبلیغ زیادی صورت نگرفته است. امیدواریم با تربیت نیروهای متخصص ژنتیک و ایمونولوژیست در این زمینه و همچنین به روزآوری تکنیک‌های موجود و با حمایت ارگان‌های دولتی شاهد گسترش بانک دهندگان غیر خویشاوند جهت خدمت رسانی به بیماران سرطانی باشیم. یکی از فعالیت‌هایی که در مرکز تحقیقات خون و آنکولوژی بیمارستان شریعتی برای برخی از بیماران مبتلا به تالاسمی انجام می‌شود، سلول‌درمانی است.

 یکی از مشکلات اصلی این بیماران سرباری آهن است که باعث مشکلات کبدی جدی در این بیماران می‌شود. در مرکز خون و آنکولوژی سلول‌های بنیادی بیمارستان شریعتی همراه با سلول‌های بنیادی، سلول‌های مزانشیم نیز به عنوان سل‌تراپی همزمان در این بیماران استفاده می‌شود.
مرجان یغمایی رییس آزمایشگاه خون و آنکولوژی بیمارستان شریعتی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: