کد خبر: ۹۴۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۲۹ دی ۱۳۹۴ - 2016January 19
شفا آنلاین>سلامت>همه چیز از یک خبر کوتاه در کانال‌ها و گروه‌ها تلگرام شروع شد: «توجه فرمایید و به همکاران اطلاع دهید که بخشی از آمپول‌های هپارین تولید یک شرکت داخلی اشتباها در جعبه رانیتیدین بسته‌بندی شده است.»
 به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  خبر کوتاه به همراه یک عکس از فراخوان عودت دارو به سرعت دست به دست چرخید و چه در گروه‌ها و کانال‌های پزشکی و سلامت و چه در گروه‌های دیگر پخش شد. عکس همراه با این خبر یک خطی، فرم اطلاعات فراخوان محصول بود که نوع فراخوان را بحرانی اعلام کرده و تاریخ درج شده روی آن ساعت 15 روز 27 دی ماه را نشان می‌داد.

 اینکه تصویر این فراخوان چطور و به وسیله چه کسی منتشر شده است، خودش جای سوال دارد. چرا که در بالای این برگه شماره شرکت تولیدکننده دیده می‌شود و به نظر می‌رسد برگه فراخوان محصول توسط یکی از شرکت‌های پخش منتشر شده باشد. اتفاقی که جدا از چگونگی انجام، منجر به دامن زدن دوباره موج بی‌اعتمادی در جامعه نسبت به سیستم سلامت کشور شده است.

       به موجب این فراخوان بحرانی، داروی هپارین سدیم با شماره پچ 130 که به صورت آمپول عرضه شده بود با دوزاژ دارویی 5000 واحد و اندازه و شکل بسته‌بندی 10 عدد آمپول 1 سی‌سی در جعبه مقوایی و 48 جعبه در کارتن، به علت بسته‌بندی در جعبه‌های آمپول رانیتیدین باید جمع‌آوری و عودت داده شود. تاریخ ساخت این محصول اکتبر 2015 و تاریخ انقضای آن اکتبر 2017 درج گردیده و گویا به مقدار 89310 آمپول و در تاریخ 30 مهر ماه 94 برای پخش به شرکت توزیع تحویل شده است.

       موضوع به حاشیه جلسه سخنگوی وزیر بهداشت هم کشیده شد و خبرنگاری از ایرج حریرچی در این خصوص سوال کرد که حریرچی در پاسخ گفت: «دستور جمع‌آوری آمپول رانیتیدین که در بسته‌بندی در جعبه‌های آمپول هپارین قرار گرفته بود صادر شده است و لازم است گروه‌های بیمارستانی در استفاده از دارو دقت و نسبت به برگشت اقلام اشاره شده اقدام کنند.» وی افزود: «شرکت‌ها نیز باید در اسرع وقت با مشتریان کالا تماس گرفته و نسبت به عودت و جمع‌آوری کالا اقدام لازم را انجام دهند.»

       مدیرکل نظارت بر دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو نیز در مورد این موضوع به ایرنا گفت: «این داروها مختص یکی از شرکت‌های دارویی است که به اشتباه، دارویی در بسته داروی دیگر قرار گرفته و جابه‌جایی دارو صورت گرفته است.» اکبر عبدالهی‌اصل افزود: «این خطاها از نوع خطاهای معمول در شرکت‌های دارویی بوده و عمدی در کار نیست، بلکه سهوا اتفاق افتاده است.»

       عبدالهی‌اصل ادامه داد: «هنگام بروز این خطاها، نهادهای ناظری مانند سازمان غذا و دارو متولی هستند که اینگونه اشتباه‌ها را اطلاع‌رسانی و با آن شرکت برخورد کنند.»

       مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو گفت: «اگر تزریق اشتباهی این دارو برای بیماران صورت گیرد، برای سلامت بیمار خطرناک است. بنابراین از طریق تمام مراجع اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت گرفته و نسبت به جمع‌آوری این دارو از داروخانه‌ها، اقدامات لازم صورت گرفته است.» وی افزود: «به کادر درمانی مراکز درمانی و بیمارستان‌ها به ویژه افرادی که کار تزریقات را انجام می‌دهند در خصوص اشتباه جابه‌جایی دارو در بسته‌ها، اطلاع‌رسانی شده است.»

       در این رابطه فاطمه دولت‌آبادی، مسئول فنی بیولوژیک شرکت تولیدکننده دارد هم گفت: «طبق برگه عودتی که منتشر شده است، احتمال وجود برخی مشکلات تخصصی و فنی است و فعلا در حال جمع‌بندی در همین رابطه هستیم.» دولت‌آبادی با ذکر این نکته که در حال حاضر مجاز به اعلام جزییات مشکل نیست، افزود: «این درخواست عودت به دلیل احتمال وجود چنین مشکلی انجام شده است و نتیجه بعد از انجام بررسی‌ها طی روزهای آینده به سازمان غذا و دارو اعلام خواهد شد.»

       دولت‌آبادی در خصوص این موضوع که تحویل دارو به شرکت‌های پخش در تاریخ 30 مهر ماه بوده و حالا بعد از گذشت چند ماه این موضوع اعلام شده است، اظهار نظری نکرد و گفت: «هنوز در این رابطه جمع‌بندی نشده است و باید همه موارد بررسی شود تا گزارش شرکت به سازمان غذا و دارو آماده شود.» وی افزود: «تلاش می‌کنیم سریع‌تر این بررسی‌ها انجام شود. چرا که موظفیم به سازمان غذا و دارو گزارش کنیم.»

       هرچند به نظر می‌رسد گزارش این اتفاق فقط از طرف یک شرکت پخش به شرکت تولید رسیده است و این شرکت فراخوان عودت محصول را اعلام کرده است تا جلوی هرگونه مشکلی گرفته شود. با این حساب شاید بهتر باشد شرکت تولید این دارو نسبت به بررسی محتویات دارو هم اقدام کند. در هر حال باید منتظر گزارش شرکت داروپخش به سازمان غذا و دارو ماند تا از جزییات این اتفاق و چرایی آن مطلع شد. هرچند موج منفی ایجاد شده در شبکه‌های اجتماعی را تا زمان اعلام این گزارش نمی‌توان به سادگی کنترل کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: