کد خبر: ۹۴۱۲۴
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۳۰ دی ۱۳۹۴ - 2016January 20
شفا آنلاین>سلامت>امروزه سرطان به مشکل بزرگ قرن تبدیل شده به طوری که آمار‌ها نشان می‌دهد سرطان دومین عامل شایع مرگ و میر در کشور‌های توسعه یافته و سومین عامل تهدید‌کننده در کشورهای در حال توسعه محسوب می‌شود.
 به گزارش شفا آنلاین، حتی سازمان بهداشت جهانی بر این باور است که طی سال‌های آینده آمار ابتلا به سرطان افزایش خواهد یافت.

از این‌رو توجه به عوامل بروز سرطان و راهکارهای مبارزه با آن بسیار مهم به نظر می‌رسد. در میان راهکار‌های مبارزه با این بیماری زمان تشخیص یکی از مهم ترین موارد است. در حقیقت در برخی از انواع سرطان‌ها تشخیص بموقع می‌تواند درمان را آسان‌تر کند و به کیفیت زندگی بیفزاید.

دکتر فرح فرزانه  می‌گوید: می توان برخی از سرطان‌ها را با تشخیص در زمان طلایی و درمان بموقع ریشه کن کرد. درحقیقت دسته‌ای از سرطان‌ها مانند سرطان رحم یا سرطان دهانه رحم اگر بموقع تشخیص داده شود، درمان قطعی می‌شود

دکتر فرح فرزانه با اشاره به اینکه در سرطان‌های رحم می‌توان با خارج کردن رحم، بیمار را نجات داد، ‌می افزاید: اگر بموقع این سرطان تشخیص داده شود و رحم بیمار خارج شود او طول عمری معمولی خواهد داشت و بیماری دیگر عود نخواهد کرد.

دبیر علمی نخستین کنگره بین‌المللی چالش‌های بالینی در زنان و مامایی و نازایی خاطرنشان می‌کند: می‌توان این سرطان را در مراحل اولیه و با تغییر وضعیت سیکل ماهانه تشخیص داد. به عبارت دیگر اگر فردی با خونریزی‌های نامنظم یا لکه بینی به پزشک مراجعه کرد، می‌توان با انجام بیوبسی از داخل رحم که کار بسیار ساده‌ای است، بیماری را بموقع تشخیص داد.

این متخصص زنان و زایمان در مورد حفظ باروری در مبتلایان به سرطان رحم بیان می‌کند: بیمارانی که مبتلا به سرطان رحم می‌شوند و مایل به حفظ باروری خود هستند، نیز اگر بموقع مراجعه کنند و در مراحل بسیار اولیه بیماری آنها تشخیص داده شود، می‌توان با دارو بیماری را به مدت سه ماه کنترل کرد.

اگر در این مدت بیماری به دارو درمانی پاسخی مناسب و قابل قبول داد، نیازی به خارج کردن فوری رحم بیمار نیست. بنابراین به او فرصت داده می‌شود تا بارداری‌اش صورت بگیرد و پس از تولد فرزند تحت نظر پزشک متخصص رحم بیمار خارج خواهد شد.

به گفته دکتر فرزانه در علم نازایی، حتی در صورت خارج کردن رحم، می‌توان برای حفظ بارداری اقداماتی را انجام داد. برای مثال اگر تخمدان‌های بیمار سالم باشد، می‌توان از رحم اجاره‌ای استفاده یا تخمک و بافت تخمدان را فیریز کرد. بنابراین علاوه بر اینکه سرطان رحم و دهانه رحم را می‌توان در مراحل اولیه تشخیص داد، می‌توان با انجام اقداماتی، باروری بیمار را حفظ کرد و فقط نیاز به افزایش سطح آگاهی عموم مردم دارد.

دبیر علمی کنگره چالش‌های بالینی زنان و مامایی و نازایی در ادامه تصریح می‌کند: متأسفانه در برخی از سرطان‌ها مانند سرطان تخمدان نمی‌توان بیماری را در مراحل ابتدایی تشخیص داد و در بیشتر مواقع تشخیص آن بسیار اتفاقی و تصادفی است و این موضوع مخصوص کشور ما نیست و در پیشرفته‌ترین مراکز دنیا نیز نمی‌توانند این بیماری را در مراحل اولیه تشخیص دهند.

وی می‌افزاید: به هر صورت اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، حتی می‌توان یک تخمدان را خارج و تخمدان دیگر را حفظ کرد تا فرد باروری خود را از دست ندهد.

دکتر فرزانه با تأکید بر اینکه همیشه پیشگیری بهتر از درمان است می‌گوید: اگر بتوان با افزایش سطح آگاهی‌ها مانع بروز سرطان شد بسیار عالی است که البته در مورد سرطان دهانه رحم این اتفاق در کشورهای پیشرفته دنیا در حال جریان است اما اگر نتوان از بروز این بیماری پیشگیری کرد، می‌توان با تشخیص بموقع در کنترل و درمان و حتی باروری بیمار موفق بود.

فلوشیپ آنکولوژی زنان توصیه می‌کند: زنانی که هنوز یائسه نشده‌اند، باید هر تغییری در سیکل ماهانه را با پزشک متخصص در میان بگذارند. در چنین شرایطی با انجام بررسی‌های لازم می‌توان این بیماری را در مراحل اولیه تشخیص داد و کنترل کرد.ایران
 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: