کد خبر: ۹۴۰۳۹
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۳۰ دی ۱۳۹۴ - 2016January 20
شفا آنلاین>سلامت>محققان در مقاله‌ای که در شماره اخیر نشریه JAMA منتشر کردند، ابزار آنلاینی را معرفی کرده‌اند که با استفاده از دو معادله خطر نارسایی کلیه می‌تواند به‌طور دقیق احتمال نارسایی کلیه را در 2 و 5 سال آینده، در افرادی که مبتلا به بیماری مزمن کلیوی هستند، پیش‌بینی کند.
 به گزارش شفا آنلاین، این ابزار در طیف گسترده‌ای از مناطق جغرافیایی و جمعیت‌های مختلف قابل استفاده هستند. محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: «این ابزار به پزشکان اجازه می‌دهد با بیمارانشان بنشینند و توضیح دهند که چقدر احتمال دارد کلیه‌های آنها در آینده نزدیک دچار نارسایی شود.»

       در حالی که این ابزار می‌تواند در مدیریت بیماری و پیشگیری از بدتر شدن آن کمک کننده باشد، بسیاری از بیماران نتایج آن را قابل اعتماد و اطمینان‌بخش خواهند یافت. شما می‌توانید به بسیاری از بیماران نگران اطمینان دهید که میزان خطر آنها درواقع بسیار اندک است. اکثر قریب به‌اتفاق بیماران نیازی به دیالیز نخواهند داشت.

       ابزار مذکور که از معادله‌های 4 و 8 متغیره استفاده می‌کند، در ابتدا با استفاده از اطلاعات 3449 بیمار که مبتلا به مرحله 3 تا 5 بیماری مزمن کلیوی بودند، توسعه یافته و با کمک بیماران دیگری از یک مطالعه دیگر، آنها را اعتباردهی کردند. معادله 4 متغیره نیاز به سن، جنس، میزان فیلتراسیون گلومرال تخمین زده شده و نسبت آلبومین به کراتین ادراری دارد. معادله 8 متغیره، علاوه بر موارد بالا، به اندازه کلسیم، فسفات، بی‌کربنات و آلبومین هم نیاز دارد. به این ترتیب، اگر نیاز به دقت بیشتری باشد، استفاده از آن عاقلانه‌تر و مفیدتر است.

       محققان کانادایی در مطالعه حاضر، این ابزار را در یک متاآنالیز مشترک، متشکل از 721 هزار و 357 فرد شرکت کننده که مبتلا به مراحل 3 تا 5 بیماری مزمن بوده و از 31 مطالعه کوهورت انتخاب شده و به‌طور میانگین 4/2 سال پیگیری شده بودند، ارزیابی کردند.

       در مجموع، محققان نشان دادند که معادله‌های 4 و 8 متغیره، در افتراق افراد مانند معادلات اصلی عمل می‌کند و می‌تواند به خوبی برای پیش‌بینی احتمال 2 و 5 ساله نارسایی کلیوی در بیماران عمل کند. البته معادله خطر 8 متغیره کمی بهتر از معادله 4 متغیره در مطالعات کوهورت عمل می‌کند.

       استفاده از معادله 4 متغیره با گایدلاین «پیامدهای جهانی بهبود بیماری کلیه» یا KDIGO مطابقت دارد که در آن به ادغام پیش‌بینی خطر در ارزیابی و مدیریت بیماری مزمن کلیوی توصیه شده و همسو با شواهد قوی‌ای است که بر اهمیت میزان فیلتراسیون گلومرولی تخمین زده شده و آلبومینوری در پیش‌بینی پروگنوز تاکید دارند.

Medical Xpress

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: