کد خبر: ۹۳۹۶۹
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۲۹ دی ۱۳۹۴ - 2016January 19
شفا آنلاین>اجتماعی>در دو هفته اخیر حاشیه بزرگراه‌ها و عرشه پل‌ها در تهران به تسخیر بیلبوردهایی درآمده بودند که از سلامتی مردم سخن می‌گفتند و تغذیه مناسب را ترویج می‌کردند.
به گزارش شفا آنلاین،بنرهایی که در هر گوشه از پایتخت به شهروندان از خوردن غذاهای کم نمک  و کم چرب و خطر ابتلا به سرطان تا پیشگیری از بیماری ایدز هشدار می‌دادند. «عادت به مصرف شیرینی ریشه در کودکی دارد،  مصرف نمک در ایران بیش از دو برابر حد مجاز است، تحرک کم موجب افزایش وزن و چاقی می‌شود، برای پیشگیری از سرطان وزن خود را کنترل کنیم، بهتر است دو سوم مواد غذایی در هر وعده گیاهی باشد، نمکدان را از سفره یا میز غذا حذف کنیم. فست فود = روغن، خطر ابتلا به ایدز با مصرف مواد مخدر بیشتر می‌شود» و ده‌ها شعار تبلیغاتی حاوی پیام‌های سلامت تنها بخشی از این پیام‌ها است که  به مدت 15 روز میهمان بیلبوردهای پایتخت بود.

  این طرح که  با عنوان فراخوان «شهروند سالم» با همکاری  وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان زیباسازی شهرداری تهران و گروهی از هنرمندان گرافیست از 14 دی ماه برای پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر با هدف تغذیه سالم و اطلاع‌رسانی در زمینه اعتیاد،ایدز و سرطان کلید خورد بازخوردهای متفاوتی داشت. عده‌ای آن را با تغییر سبک زندگی و تغذیه سالم و افزایش دانش و آگاهی مردم گره زدند و عده‌ای هم پرداختن به ایدز و راه‌های انتقال آن را در سطح شهر بر نتابیدند تا همچنان تابوی ایدز در جامعه شکسته نشود. با این وجود برخی از کارشناسان و صاحبنظران حوزه آسیب‌های اجتماعی یکی از مهم ترین فعالیت‌های فراخوان  شهروند سالم را  اطلاع‌رسانی درباره پیشگیری از بیماری ایدز عنوان کردند. بیماری‌ای که بیش از 90 هزار ایرانی مبتلا به آن هستند و سن ابتلا به آن هر سال نسبت به سال دیگر کاهش می‌یابد. این فراخوان در شاخه دیگری از اطلاع‌رسانی‌اش تغذیه سالم را تبلیغ کرد.  آگاهی‌بخشی که کمبود آن سال‌ها حس می‌شد و در سایه فراخوان شهروند سالم از عوارض استفاده بیش از حد روغن و نمک و قند  با مردم سخن گفته شد و به  آنها هشدار داد که سکته قلبی و مغزی در کمین افرادی است که تغذیه ناسالم دارند.

  ایده از وزارت بهداشت، اجرا از شهرداری

دکتر «شهرام رفیعی فر» سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت که مسئولیت انتخاب پیام‌های آموزشی فراخوان شهروند سالم در وزارت بهداشت با او بود در  پاسخ به این پرسش که نخستین بار ایده فراخوان شهروند سالم چگونه طرح شد  گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسات مشترکی که با سازمان زیباسازی شهرداری تهران داشت پیشنهاد داد که این سازمان در کنار سایر فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی که در سطح شهرتهران اجرا  می‌کند با توجه به اهمیت ویژه سلامت به موضوع سلامت شهروندان بیشتر بپردازد.

 از این رو به دنبال راه‌اندازی فراخوان شهروند سالم با هدف پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و دیابت، مجموعه شعارهایی  که به بحث رفتارهای ناسالم و افزایش  مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر مربوط می‌شد، استخراج شد  و البته به بیماری ایدز به طور ویژه نگاه کردیم.

دکتر رفیعی فر در مورد مخالفت عده‌ای  در مورد تبلیغ  پیام‌های هشدار ایدز در سطح شهر اظهار داشت: وزارت بهداشت سعی کرد در محتوای پیام‌های ابتلا به ایدز بسیاری از ملاحظات را مد نظر قرار دهد و در نهایت پس از  مشورت، مجموعه پیام هایی را که قابلیت تبلیغ شان در سطح شهر وجود داشت، پیشنهاد داد.

 سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه فراخوان شهروند سالم بازخورد فوق العاده‌ای در بین مردم داشت عنوان کرد: با توجه به افزایش رفتارهای پرخطر، وزارت بهداشت از هر فرصتی برای آموزش همگانی استفاده می‌کند و اینکه فضای تبلیغاتی شهر از 14 دی تا 28 دی در اختیار شعارهای حاوی پیام‌های سلامت محور قرار داده شد  را فرصت خوبی ارزیابی می‌کنیم. او با بیان اینکه  فراخوان شهروند سالم به زودی  در سطح کشور نیز توسعه می‌یابد گفت: وزارت بهداشت با همکاری سازمان زیباسازی شهرداری تهران قرار است این بیلبوردها و سازه‌ها را در اختیار  دانشگاه‌های علوم پزشکی سطح کشور قرار دهد.

  3 نکته مهم درباره بنرها

همچنین عیسی علیزاده مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران درباره جزئیات و چگونگی اجرای طرح فراخوان شهروند سالم به روزنامه ایران گفت: با هماهنگی وزارت بهداشت شعارهایی در پنج موضوع نمک، قند، چربی، سرطان و ایدز انتخاب شد و متن و تصویر‌سازی    150جمله مرتبط با موضوع سلامت و پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر توسط 80 گرافیست، طراحی شد و 15 درصد بیلبوردهای پایتخت که  کارکرد فرهنگی دارد، در اختیار این پیام‌های آموزشی قرار گرفت.

علیزاده با اشاره به اینکه  بیش از 400بیلبورد سطح شهر برای نصب پیام‌های بهداشتی  انتخاب شد  و  از امروز جمع‌آوری خواهند شد در مورد اهداف فراخوان شهروند سالم افزود: در طراحی بنرهای سلامت سه نکته مد نظر قرار گرفت. پرداختن به بیماری هایی که شهروندان خودشان در بروز آن مؤثر هستند مثل مصرف نمک، قند و چربی که به کمبود مراکز درمانی و دارو ربطی ندارد، هدف ما ارائه راهکار درمانی نبود بلکه حساس کردن شهروندان  به تغذیه مناسب و پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر بود و اینکه بیلبوردهای شهری نوعی رسانه اجباری در سطح شهر هستند و دیدن آن بر افزایش آگاهی تأثیر دارد برای رسیدن به نتیجه بهتر باید این فراخوان ملی شود.

 مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران با اشاره به اینکه خروجی و پیام فراخوان شهروند سالم بازخورد خوبی در میان نماینده‌های مجلس، اعضای شورای شهر، هنرمندان و بازیگران  داشته است اظهار داشت: ما آمادگی داریم این بیلبوردها را در اختیار دانشگاه‌‌ها، مدارس و مراکز درمانی شهرهای دیگر قرار دهیم.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: