کد خبر: ۹۳۸۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۲۷ دی ۱۳۹۴ - 2016January 17
شفا آنلاین>سلامت>رئیس انجمن پیوند مغز استخوان ایران از ایجاد هسته اولیه کمیته سلول درمانی و پیوند اعضا در وزارت بهداشت خبر داد.

 به گزارش شفا آنلاین، دکتر اردشیر قوام زاده افزود: خوشبختانه در زمان حاضر در وزارت بهداشت، اساسنامه کمیته سلول درمانی تدوین و در پی آن هسته اولیه کمیته پیوند و سلول درمانی ایجاد شده است.
قوام زاده افزود: این کمیته کار نظارت بر مراکز انجام دهنده سلول درمانی را انجام می دهد و صلاحیت این مراکز را ارزیابی می کند؛ در صورتیکه این کمیته راه اندازی شود هر مرکزی بدون شرایط لازم جهت سلول درمانی، نمی تواند به فعالیت خود ادامه دهد و حتما باید شرایط لازم را احراز کند.
عضو هیات مدیره انجمن پیوند مغز استخوان آسیا - اقیانوسیه تاکید کرد: همچنین کمیته یاد شده تمام موارد سلول درمانی اعم از واجدین گرفتن سلول و نیز تجهیزات این کار را کنترل می کند.
وی خاطرنشان کرد: سرطان خون حاد و پس از آن تالاسمی ماژور
از جمله بیماری هائی به شمار می آیند که که با پیوند سلول های بنیادی در کشور درمان می شوند. سرطان های مزمن، بیماری های اختلالات ایمنی، اختلالات متابولیکی و ژنتیکی، فنیل کتونوری و کم خونی نیز از دیگر بیماری های درمان شونده با با استفاده از روش پیوند سلول های بنیادی به شمار می آیند.
عضو هیات مدیره انجمن پیوند مغز استخوان آسیا - اقیانوسیه تصریح کرد: با استفاده از روش پیوند سلول های بنیادی ، ام .اس ، بهتر درمان می شود؛ البته این روش برای آن دسته از بیماران ام اس جواب می دهد که بلافاصله برای درمان با این روش مراجعه کنند؛ نه اینکه این بیماران بعد از پیشرفت بیماری و نشستن روی صندلی برای سلول درمانی مراجعه کنند.
قوام زاده ادامه داد: در عین حال موفقیت درمان بیماری ام اس به این بستگی دارد که با پیوند معمولی یا سلول های مزن کایمال درمان کنیم.
رئیس انجمن پیوند مغز استخوان در عین حال اظهار کرد که البته هیچ درمانی صد در صد ندارد، ممکن است بیمار به درمان جواب دهد یا اینکه دچار عوارضی شود.
قوام زاده در تشریح مزایای پیوند سلول های بنیادی گفت: اگر بیمار، پیوند بگیرد امکان برگشت بیماری برای وی خیلی کم است. اگر کسی با دارو درمان می شود تا موقعی که زنده است باید دارو مصرف کند؛ اما اگر پیوند بگیرد و عوارض هم نداشته باشد دیگر دارو نمی خواهد اما اگر عوارض ایجاد شود آن وقت است که مشکل زا است که در این راستا از پزشکی ترمیمی استفاده می شود.
رئیس انجمن پیوند مغز استخوان در توضیح این اظهارات افزود: پزشکی ترمیمی از سلول هائی استفاده می کند که بیمار دچار عوارض نشود.
**هزینه های سلول درمانی چگونه است؟
رئیس مرکز تحقیقات هماتولوژی و انکولوژی بیمارستان شریعتی گفت: هزینه های سلول درمانی بستگی به آن دارد که چند دفعه می خواهیم سلول را تزریق کنیم و چه مقدار سلول قرار است بگیریم، چه نوع سلولی می خواهیم استفاده کنیم ، آیا می خواهیم از سلول معمولی لنفوسیت استفاده کنیم یا می خواهیم سلول ها را از مغز استخوان یا از خون محیطی بگیریم.
قوام زاده افزود: برای سلول ها باید حدود سه هفته کشت انجام دهیم و قیمت مواد لازم برای کشت ، حدود سه میلیون تومان است.

** پیوند سلول در بیمارستان شریعتی
وی اظهار کرد: در زمان حاضر 66 نوع بیماری را در این بیمارستان می توانیم با پیوند سلول های بنیادی درمان کنیم. غیر از این بیمارستان، 9 بیمارستان دیگر از جمله بیمارستان های طالقانی تهران، شیراز، کرمان و مشهد کار پیوند سلول را انجام می دهند.
رئیس مرکز تحقیقات هماتولوژی و انکولوژی بیمارستان شریعتی افزود: به ازای هر 10 میلیون تن در دنیا در برخی کشورها از صفر تا 50 مورد در برخی دیگر 290 مورد و در کشورهای پیشرفته بیش از 300 مورد پیوند سلول انجام می شود البته در برخی کشورهای عقب مانده ، اصلا این روش درمانی استفاده نمی شود.
قوام زاده خاطرنشان کرد: در کشور حدود 80 میلیونی در مجموع 650 تا 700 مورد پیوند سلولی در سال انجام می شود که این رقم باید دست کم به دو برابر افزایش یابد.
به گفته وی در ایران به ازای هر 10 میلیون تن بین 50 تا 290 پیوند سلول های بنیادی انجام می شود؛ در حالی که در برخی کشورها مانند هلند و سوئیس بیش از 300 پیوند به ازای هر 10 میلیون تن انجام می شود.

**وضعیت بیماران بعد از پیوند سلول چگونه است؟
رئیس مرکز تحقیقات هماتولوژی و انکولوژی بیمارستان شریعتی گفت: بطور کلی 70 درصد بیمارانی که برای آنان پیوند سلول های بنیادی انجام می شود، زنده می مانند؛ یعنی بعد از پنج سال 70 درصد این بیماران باقی می مانند اما بدون انجام پیوند سلول های بنیادی بعد از پنج سال، 15 درصد آنان می مانند.
قوام زاده افزود: صرفه جوئی ارزی، صرفه جویی داروئی، کاهش هزینه بستری و افزایش طول عمر از مزایای سلول درمانی به شمار می رود به طور مثال بیمار تالاسمی باید تمام عمر خون بگیرد اما با یک نوبت هزینه برای پیوند سلول، بیمار دیگر درمان نمی خواهد و همچون فرد عادی زندگی می کند.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: