کد خبر: ۹۳۶۹۴
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۲۷ دی ۱۳۹۴ - 2016January 17
شفا آنلاین>جامعه پزشکی >سلامت >محققان ایرانی با بهره‌گیری از تکنولوژی بومی روشی را ابداع کرده‌اند که به‌طور قابل توجهی از انجام جراحی‌های زیبایی غیر ضروری می‌کاهد.

به گزارش شفا آنلاین،این جراحی‌ها برای برخی جنبه تنوع و تفنن دارد و برای عده‌ای دیگر که در اثر تصادفات شدید یا ابتلا به سرطان دچار آسیب در ناحیه صورت می‌شوند، ضروری است.البته در بیشتر موارد افرادی که جراحی‌های زیبایی انجام می‌دهند ممکن است آنگونه که می‌خواهند از کار جراح رضایت نداشته باشند.

مهندس سروش ولی‌نیا، محقق و طراح اصلی متد قالب‌های کنترلی ویژه جراحی‌های فک و بینی در این زمینه می‌گوید: بیشتر پزشکان این حوزه با روش‌های سنتی مبادرت به انجام جراحی زیبایی می‌کنند که این روشها معمولاً از دقت کمتری برخوردار هستند.

در هنگام جراحی‌های زیبایی صورت، موارد زیادی پیش می‌آید که جراح باید چک کند که آیا قسمت‌های مختلف صورت را بدرستی شکل داده یا خیر. در واقع تمام تصمیمات توسط جراح گرفته می‌شود و درستی همه مراحل جراحی فقط توسط چشم جراح کنترل می‌شود. بنابراین احتمال خطا از سوی جراح وجود دارد که می‌تواند منجر به نتایج نامطلوبی شود. بنابراین بیمار مجدداً به انجام جراحی‌های زیبایی روی می‌آورد.

برای حل این مشکل و کاهش نارضایتی بیمار از نتیجه جراحی زیبایی، محققان ایرانی با بهره‌گیری از تکنولوژی بومی روشی را ابداع کرده‌اند که به‌طور قابل توجهی از انجام جراحی‌های زیبایی غیر ضروری می‌کاهد.
به گفته ولی‌نیا، بعد از سالها تحقیقات در زمینه جراحی‌های صورت متوجه شدیم که سه مشکل عمده در جراحی‌های زیبایی متداول وجود دارد:
 1)نبود فهم مشترک بین بیمار و جراح در خصوص فرم ایده آل بعد از جراحی
 2) امکان بروز خطا از سوی جراح برای فرم دهی درست اجزای صورت
 3) تعداد بالای جراحی‌های زیبایی غیرضروری.
وی در ادامه می‌افزاید: برای حل این مشکلات با اتکا به تکنولوژی بومی در داخل کشور و با همکاری تیم‌های پزشکی و مهندسی، متد جراحی جدیدی با استفاده از قالب‌های کنترلی ارائه کردیم که از بروز مشکلات فوق جلوگیری می‌کند و وابستگی به پزشکان خارجی و خروج ارز از کشور را بشدت کاهش می‌دهد، در این متد با استفاده از مدرن‌ترین اسکنر سه بعدی چهره متقاضی جراحی به صورت سه بعدی اسکن و مدل سه بعدی رایانه‌ای از چهره وی تهیه می‌شود. جراح می‌تواند با بهره‌گیری از نرم افزارهای پیشرفته، چهره متقاضی را آنالیز کند و عمل جراحی را به صورت مجازی روی چهره فرد انجام دهد تا بیمار قابلیت‌های واقعی تغییرات چهره بعد از عمل خود را ببیند.

چنانچه فرد از فرم بعد از جراحی خود در نرم افزار ناراضی باشد درباره تغییراتی که مایل به آن است با جراح مشورت کرده و در صورت امکانپذیر نبودن اعمال تغییرات، شخص از عمل زیبایی منصرف شده و در نتیجه از انجام عمل جراحی که ذاتاً اشتباه است جلوگیری می‌شود. در واقع در این مرحله فهم مشترکی بین متقاضی جراحی و جراح در مورد چهره ایده آل و قابل دستیابی شخص به وجود می‌آید. این فهم مشترک منجر به رضایت متقاضی جراحی زیبایی خواهد شد.     
این محقق یادآور می‌شود: برای حصول اطمینان از رسیدن به نتیجه مطلوب بعد از جراحی و کاهش بروز خطای انسانی، جراح، مجسمه بینی بعد از عمل را با استفاده از پرینتر سه بعدی ساخته و بر اساس فرم نهایی ایده آل بیمار که توسط نرم افزار طراحی شده است اقدام به ساخت قالب‌های کنترلی برای هر یک از مراحل جراحی می‌کند که به وی اجازه می‌دهد تا از صحت فرایند درمان در هنگام جراحی اطمینان حاصل کند. به عنوان مثال در جراحی بینی 5 قالب به منظور رسیدن به فرم مطلوب بیمار ارائه می‌شود تا دقیقاً آنچه مد نظر بیمار است به دست بیاید و در نتیجه دیگر نیازی به جراحی‌های زیبایی بعدی نباشد.

در طی جراحی، جراح قالب‌ها را روی بینی شخص قرار می‌دهد تا تفاوت میان قالب‌ها و بینی مشخص گردد و جراح به اصلاح قسمت‌هایی که با قالب‌ها هماهنگی ندارد می‌پردازد و این اصلاح تا زمانی که فرم بینی دقیقاً مطابق فرم قالب‌ها نشود ادامه خواهد داشت.

ولی نیا ادامه می‌دهد: در انتها با قراردادن SPLINT (قالب) از پیش طراحی شده روی بینی، نواحی شکسته شده و اصلاح شده در موقعیت قطعی برای مدت یک هفته ثابت قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است که به دلیل وجود تورم در هنگام جراحی 3 سری قالب با اندازه‌های مختلف ساخته می‌شود که جراح با توجه به میزان تورم و شرایط بیمار در هنگام عمل انتخاب می‌کند که از کدام سری از قالب‌ها استفاده کند.

با این روش، دستیابی به فهم مشترک میان متقاضی و جراح تسهیل می‌شود و همچنین کنترل چشمی جراح به کنترل ابزاری و قابل اندازه‌گیری تبدیل شده و درستی انجام تمامی مراحل جراحی توسط قالب‌ها بررسی می‌گردد تا میزان خطا در هنگام عمل بشدت کاهش یابد که در نهایت منجر به رضایت متقاضی از جراحی می‌شود.

سروش ولی نیا در خاتمه خاطرنشان می‌کند: درحال حاضر استفاده از متد‌های مدرن جراحی با استقبال جراحان مواجه شده و ما امیدواریم که با فراهم کردن مدرن‌ترین تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری در کشور بتوانیم گام مهمی در راستای افزایش کیفیت جراحی‌های زیبایی برداریم و خدمات بهتری به بیماران و متقاضیان جراحی زیبایی و همچنین جراحان ارائه دهیم.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: