کد خبر: ۹۳۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۰ - ۲۵ دی ۱۳۹۴ - 2016January 15
شفا آنلاین>اجتماعی>مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به جزئیات شرایط پیوستن به باشگاه گروه خونی O منفی، گفت: راه‌اندازی این باشگاه سبب کاهش کشته‌های ناشی از حوادث رانندگی می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین،علی‌اکبر پورفتح‌الله در رابطه با باشگاه گروه خونی O منفی که چند روز پیش در حاشیه دومین همایش روز ملی خون‌های نادر رونمایی شد، اظهار داشت: گروه خونی O یک دهنده خون همگانی به شمار رفته و نقش مهمی بر نجات بیماران به ویژه در حوادث و بحران‌ها دارد و اگر در شرایط بحرانی این گروه خونی به وفور در دسترس باشد بسیاری از مصدومان می‌توانند از مرگ نجات پیدا کنند.

وی افزود: کسی که دارای گروه خونی O است بدون اینکه بخواهد برای سازگاری خون خود با خون‌های دیگر آزمایشی دهد می‌تواند نسبت به اهدای خون به بیماران نیازمند اقدام کند. بنابراین این مسئله برای کمک به مصدومان ناشی از تصادفات بسیار حائز اهمیت است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه سالانه 20 هزار نفر در سوانح رانندگی کشته می‌شوند، گفت: راه‌اندازی باشگاه گروه خونی O منفی می‌تواند از مرگ بسیاری از مصدومان جلوگیری کند.

وی در رابطه با جزئیات پیوستن به این باشگاه اظهار داشت: شناسایی دارندگان گروه خونی O منفی از طریق فراخوان و واحدهای جذب، آموزش و حفظ اهداکنندگان سازمان در تمام کشور انجام می‌گیرد که این واحدها مسئولیت ساماندهی و هدایت اهداکنندگان خون را برعهده دارند.

پورفتح‌الله اظهار داشت: سازمان انتقال خون تلاش می‌کند تا یک سازمان مردم نهاد از سوی اهدا کنندگان خون تشکیل شود و این افراد دارای گروه خونی O را شناسایی و جدب کند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون خاطر نشان کرد: شیوع گروه خونی O منفی در جمعیت کشور حدود 3 تا 4 درصد است لذا باید این افراد را شناسایی و ساماندهی کنیم تا بتوانیم تعداد اهدا کنندگان را افزایش دهیم و در گام بعد پایش گروه‌های خونی را مورد توجه قرار داده تا بتوانیم صورت وقوع بحران یا حادثه مانع از کمبود گروه‌های خون مورد نیاز شویم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: گروه خون O مثبت با منفی تفاوت چشمگیری داشته و گروه خونی O مثبت را نمی‌توان برای زنان و دختران تزریق کرد چرا که بارداری این افراد با مشکل مواجه می‌شود لذا مناسب‌ترین خون، گروه O منفی است که باید ذخیره مناسبی از آن در کشور وجود داشته باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: