کد خبر: ۹۳۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۰ - ۲۵ دی ۱۳۹۴ - 2016January 15
شفا آنلاین>سلامت>رئیس دبیرخانه آزمایشگاه های همکار سازمان عذا و دارو، ضمن تشریح ضوابط انتخاب آزمایشگاه های برتر، گفت: تعیین سطح آزمایشگاه های مواد غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی به صورت سالانه انجام می شود.
به گزارش شفا آنلاین، دکتر کلثوم خیرالهی اظهار داشت: از آنجا که دبیرخانه آزمایشگاه های همکار و آکرودیته، متولی تایید صلاحیت آزمایشگاه ها همکار و مرجع است و همچنین با توجه به سیاست ارتقاء سطح کیفی این آزمایشگاه ها، تعیین سطح آزمایشگاه های همکار و آکرودیته در بخش مواد غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی به صورت سالانه انجام می شود.


وی با بیان اینکه این سطح بندی ها بر مبنای  بازدید و بررسی آزمایشگاه های کشور انجام می شود تصریح کرد: بازرسی ها از آزمایشگاه های همکار و آکرودیته در گام نخست به منظور بهره برداری و در مراحل بعد به صورت دوره ای انجام می پذیرد تا بر اساس ضوابط، امتیازهای لازم در نظر گرفته شود.

خیرالهی با ارائه تعریفی که از نمونه مجهول به عنوان ماده معیاری که ممکن است توسط مسئولین آزمایشگاه ها ساخته شده و یا نمونه CRM اش خریداری شده باشد اضافه کرد: بررسی نمونه مجهول از دیگر موارد مورد توجه در امتیاز دهی به یک آزمایشگاه است، در این پروسه نمونه مجهول برای همه آزمایشگاه ها ارسال می گردد تا بنا بر پاسخ اخذ شده، دقت و کارآیی آنها در آزمایشات سنجیده شده امتیازت کافی به آنها تعلق گیرد.

وی همچنین عنوان کرد: در سال های پیش، امور اجرایی دبیرخانه آزمایشگاه های همکار به معاونت های غذا و دارو استان ها ارجاع شده بود تا بر اساس  آموزش هایی لازمی که به رابطین معاونت های غذا و دارو در مراکز آزمایشگاه های کنترل داده شده بود، روند انجام فعالیتها تسهیل گردد.

رئیس دبیرخانه آزمایشگاه های همکار سازمان عذا و دارو در ادامه گفت: از عوامل دیگر که در سطح بندی آزمایشگاه ها تاثیر دارند عدم تعلیق و عدم درج اخطار و نمره منفی در سابقه آزمایشگاه و همچنین آموزش و میزان مشارکت آنها در پروژه های مشترک با مرکز آزمایشگاه های کنترل و پروژه های کشوری است.

خیرالهی در پایان گفت: بر همین اساس، تعدادی از آزمایشگاه ها به عنوان آزمایشگاه های برتر اتخاب شده اند که در همایش کشوری که فردا برگزار می شود، از آنها تقدیر خواهد شد.مهر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: