کد خبر: ۹۳۵۲۰
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۲۶ دی ۱۳۹۴ - 2016January 16
شفا آنلاین>اجتماعی>پژوهشگران دانشگاه میه در کشور ژاپن موفق به ساخت نوعی ماده ضد آتش سبک ، مقاوم و ارزان شده اند که در آن از نوعی پلیمر طبیعی موجود در الیاف گیاهی با نام لیگنین استفاده شده است .

به گزارش شفا آنلاین،ساخت ماده مقاوم در برابر آتش ، همواره یکی از دغدغه های پژوهشگران بوده و سال ها است که دانشمندان در تلاش هستند تا بتوانند ماده ای مقاوم در برابر حرارت آتش تولید کنند که دارای ویژگی های مطلوب جهت استفاده در مصارف گوناگون صنعتی ، علمی و ایمنی باشد .

به تازگی دانشمندان ژاپنی موفق به ساخت یک ماده سبک ، با دوام و ضد آتش شده اند که دارای خواص فوق العاده مناسبی بوده و نکته جالب درباره این ماده ، استفاده از سلول های گیاهی و صمغ های طبیعی  به عنوان ماده اولیه ساخت آن است . بر اساس اظهارات سازندگان این ماده ضد آتش ، از این ماده می توان در حوزه های مختلفی مانند صنایع خودرو سازی ، راه آهن و خدمات ریلی ، صنایع هوا و فضا و هواپیما سازی است .

از این ماده می توان در حوزه های مختلفی مانند صنایع خودرو سازی ، راه آهن و خدمات ریلی ، صنایع هوا و فضا و هواپیما سازی است .

گفتنی است این کشف جدید در پی پژوهش های چند ساله تیمی از محققان و دانشجویان دانشگاه میه Mie University در مناطق مرکزی ژاپن به دست آمده و این پژوهشگران در مطالعات خود بر ساختار و خواص ماده لیگنین که یک پلیمر ارگانیک است ، تمرکز کرده بودند . لیگنین یک پلیمر با وزن مولکولی بیشتر از 10 هزار در درختان کاج و احتمالاً کمتر از 5 هزار در درختان برگ ‌ریز است که سه منومر اصلی آن کونیفریل الکل ، ایزواوژنول و سیرنژیل الکل هستند .

لیگنین به صورت طبیعی در الیاف گیاهی و به صورت یک لایه مخلوط با هولو سلولز ، در اطراف سلولز وجود داشته و در ساختار گیاهان آلی چوبی به وفور دیده می شود . این ماده به عنوان یک نوع چسب طبیعی در ساختار گیاهان عمل کرده و استحکام آن را افزایش می دهد . چوب و پوست درختان که از صنایع الواری به‌جای می‌مانند و همچنین فضولات کشاورزی می‌توانند مقدار بسیار زیادی لیگنین در خود داشته باشند . منبع کوچک ‌تر ولی در دسترس ‌تر لیگنین خمیر کاغذ و صنایع چوب است . محتویات لیگنین در گونه‌های مختلف چوب از یک درخت به درخت دیگر و حتی در یک منطقه از یک درخت نسبت به منطقه دیگر از همان درخت متفاوت است . سرپرستی این تیم تحقیقاتی بر عهده ماسامیتسو فونااوکا  Masamitsu Funaoka قرار دارد .

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: