کد خبر: ۹۳۵۰۸
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۲۶ دی ۱۳۹۴ - 2016January 16
شفا آنلاین>اجتماعی>شاید همه ما برای یک بارهم که شده تصادف با خودرو را تجربه کرده و برای انجام امور کارشناسی صحنه تصادف، پرداخت و دریافت خسارت یا طرح دعوا مجبور به صرف وقت و هزینه زیادی در دفاتر بیمه و مراجع قضایی شده باشیم حتی برخی نیز به علت مشکلات بی‌شمار در نهایت مستأصل و بی‌نتیجه از ادامه راه منصرف شده‌اند.
به گزارش شفا آنلاین،  با توجه به وقوع روزانه چند صد تصادف رانندگی در کشور، اداره کل پیشگیری‌های قضایی قوه قضائیه به منظور کاهش مشکلات مردم در پرونده‌های تصادف رانندگی اقدام به راه‌اندازی مجتمعی کرده است که فقط مختص رسیدگی به تصادفات رانندگی و امور بیمه‌ای  است. در این زمینه و برای آگاهی از فعالیت‌ها و اهداف این مجتمع قضایی  با علی افتخاری مدیرکل پیشگیری‌های قضایی قوه قضائیه گفت‌وگوی کوتاهی انجام داده ایم.


به عنوان نخستین سؤال هدف از تشکیل مجتمع قضایی تصادف‌های رانندگی چیست؟
با توجه به توسعه روز افزون تولید و استفاده از وسایل نقلیه موتوری، شاهد وقوع تصادف‌ها، خسارت‌های جانی و مالی و در نتیجه تحمیل هزینه‌های کلان اقتصادی و انسانی بر کشور و نظام مقدس اسلامی هستیم که موجب افزایش بی‌رویه آمار ورودی پرونده‌های حقوقی و کیفری به دستگاه قضایی شده است.

در این راستا اداره کل پیشگیری‌های قضایی یکی از برنامه‌های سال 1394 خود را به استناد بند یک چشم‌انداز پنج ساله برنامه دوم توسعه قضایی، بند 3 اهداف کلان برنامه دوم توسعه قضایی، ماده 130 قانون برنامه توسعه کشور، ماده 4 اصلاحیه قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب، بند 4 سیاست‌های کلی قضایی و دستورالعمل تشکیل مجتمع‌ها و شعب تخصصی رسیدگی به جرایم و تخلفات رانندگی مصوب 1387، «تشکیل مجتمع قضایی تصادفات رانندگی و امور بیمه‌ای» قرار داده است. در این خصوص نیز جلسات متعددی با نهادهای مربوطه تشکیل شده و تا پایان سال نیز ان‌شاءالله در استان‌های تهران، قم، قزوین، البرز و اصفهان این مجتمع‌ها راه‌اندازی خواهند شد.

  البته این مجتمع به صورت نمونه از سال 1390 در استان خوزستان تشکیل شده و هم اکنون درحال بازخوردگیری و تکمیل مراحل رسیدگی به پرونده‌های مربوطه است تا در سایر استان‌های ذکر شده نیز تشکیل ‌شود.

مهم‌ترین ضرورت‌های  تشکیل این مجتمع‌ها چه بوده است؟
از جمله این  ضرورت‌ها می‌توان به افزایش وقوع تصادف‌ها و ورود پرونده‌های مربوط به آنها در مراجع قضایی، آثار زیانبار و خسارات ناشی از جرایم و تخلفات رانندگی، نبود استقرار نهادهای مرتبط با موضوع در کنار واحدهای قضایی رسیدگی‌کننده، پراکندگی واحدهای قضایی رسیدگی کننده به جرایم و تخلفات رانندگی، حجم روزافزون وسایل نقلیه در شهرهای بزرگ، محدودسازی و ترمیم سریع آلام و دردهای مالی، جانی و روحی مردم،  ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی بین نهادهای مسئول در این موضوع از حیث تعامل ارزنده با یکدیگر از طریق سامانه‌های الکترونیکی، تأمین نیروی خدمات، ساختمان و تأسیسات برای مجتمع، تأمین کادر اداری اشاره کرد.

در این مجتمع دوایر شوراهای حل اختلاف ویژه راهنمایی و رانندگی، شعب قضایی دادسرا و جزایی و سازمان پزشکی قانونی، سازمان ثبت اسناد و املاک، سازمان زندان‌ها، نیروی انتظامی، کلانتری و راهنمایی و رانندگی نیز مستقر  هستند.

از جمله نهادهای حمایت‌کننده از زیان‌دیده نیز می‌توان به  دفاتر شرکت‌های بیمه و صندوق تأمین خسارات بدنی و کمیسیون‌های حل اختلاف در راستای ماده 17 قانون اصلاح قانون بیمه اجباری اشاره کرد که در این مجتمع حضور دارند.

مهــم‌ترین دسـتاوردهای ایــن مجتمع‌های قضایی چه خواهد بود؟
بهترین و ارزشمندترین دستاورد ایجاد این مجتمع‌ها رضایت مردم است البته آموزش قضات رسیدگی کننده به پرونده‌های مطروحه در مجتمع، تصویب قوانین و دستورالعمل‌های مربوطه نیز  از عواملی است که در این رضایتمندی تأثیرگذار است. علاوه بر این می‌توان به تسریع در رسیدگی، ایجاد وحدت رویه در آرا، جلوگیری از سردرگمی مراجعان، پیشگیری از جرایم و تخلفات رانندگی، پیشگیری از جرایم جعل، تبانی و... علیه شرکت‌های بیمه، استفاده از تمامی ظرفیت نهادهای مرتبط، حفظ حقوق و تکریم شأن بیمه‌گذاران، رسیدگی تخصصی به جرایم و تخلفات رانندگی، متمرکز شدن پرونده برای سهولت رسیدگی و حضور نماینده شرکت بیمه در جلسات رسیدگی اشاره کرد.ایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: