کد خبر: ۹۳۳۵۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۲۵ دی ۱۳۹۴ - 2016January 15
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت> بالاخره سرانجام طرح اورژانس ملی مشخص شد و وزیر بهداشت از موافقت هیات وزیران با اجرای این طرح خبر داد.
به گزارش شفا آنلاین، وزیر بهداشت بعد از جلسه هیئت دولت خبری را مطرح کرد که با آن بسیاری از کسانی که در عرصه اورژانس مشغول فعالیت هستند، به آرزوی چندین ساله که در پی تحقق آن بودند دست یافتند، چرا که معتقدند با این اقدام وضعیت نابسامان اورژانس بهبود می‌یابد.

       آنطور که وزیر بهداشت گفته است، دولت موافقت کرد که در قالب برنامه ششم سازمان فوریت‌های پزشکی کشور تشکیل شود تا به عنوان یک سازمان دولتی وابسته به وزارت بهداشت بتواند انجام وظیفه کند. هاشمی ابراز امیدواری کرد که این برنامه در مجلس تصویب شود تا با این اقدام بتوان اورژانسی قدرتمندتر از اورژانس فعلی از نظر مالی، تجهیزات،ماموریت، نیروی تخصصی بیشتر ،آموزش‌های متمرکز و قوی تر در کشور داشته باشیم.

       وزیر بهداشت صد در صد مطمئن است که طرح اورژانس ملی در مجلس تصویب می شود و بعید می‌داند که نمایندگان با این طرح مخالفت کنند چرا که این موضوع را نیاز اصلی کشور می‌داند.

       برخی از کارشناسان اورژانس‌ خروج از نظارت معاونت درمان و تعیین رییس سازمان توسط وزیر، افزایش چشمگیر بودجه سالانه ، افزایش پست‌های سازمانی مدیریتی، امکان احداث دانشکده اختصاصی، فراهم شدن امکان افزایش دستمزد و مزایا، امکان جذب نیروی بیشتر و ... را از مهمترین مزیت اعتبار سازمانی و استقلال مالی و مدیریتی می‌دانند.

       این مباحث در حالی مطرح می‌شود که در حال حاضر علاوه بر اینکه بسیاری از آمبولانس‌ها فرسوده هستند بلکه امکانات مناسبی نیز در اورژنس‌ها وجود ندارد و از طرفی افزایش ساعات کاری اورژانس‌ها مشکلات زیادی را برای این گروه به وجود آورده است.

اورژانس ملی باعث ساماندهی امور می‌شود
       علی کائیدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس طرح اورژانس ملی را مثبت ارزیابی کرد و در این زمینه توضیح داد: «در صورتی که این موضوع محقق شود رسیدگی به بیماران و از همه مهمتر برنامه‌ریزی‌ و ساماندهی به امور بهتر می‌شود. اینکه مدیریت حوادث در کشور یکی شود بسیار بهتر است.»

       وی در پاسخ به این سوال که با توجه به محدود بودن منابع، آیا این اقدام در شرایط فعلی ضروری است، می‌افزاید: «مجلس منابع خوبی برای وزارت بهداشت در نظر گفته است. در بودجه 94 ، 16 هزار میلیارد تومان مصوب شده که حدود 12 میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرده است. بودجه در نظر گرفته شده بسیار خوب است که با مدیریت خوب می‌توان اقدامات را انجام داد. بار دیگر تاکید می‌کنم که با مدیریت خوب می‌توان اورژانس هماهنگ و ملی را به وجود آورد.»

       کائیدی با تاکید بر اینکه این مصوبه نیاز به بررسی کارشناسانه دارد، می‌گوید: «وزارت بهداشت باید در خصوص جزئیات اقداماتی که قرار است در این خصوص انجام دهد به مجلس توضیح دهد تا مجلس با اقدامات کارشناسی این موضوع را مورد بررسی قرار دهد.»

       وی در پاسخ به این سوال که آیا این اقدام به معنای افزایش تصدی‌گری دولت است، ادامه می‌دهد: «اعتقاد بنده بر این است که هنوز در برخی موارد باید وابسته به دولت باشیم. اورژانس مساله‌ای است که فعلا نمی‌توانیم به طور کلی در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم چرا که مردم در این زمینه با مشکلاتی روبرو هستند. در واقع باید گفت که بخش خصوصی در این زمینه چندان موفق نبوده.این موضوع وابسته به سلامت مردم است. اعتقادم بر این است که تا زمانی که به نتیجه و هدفمان در بخش خصوصی دست نیافته‌ایم این اقدام را انجام دهیم.ما باید در اورژانس با مدیریت و نظارت خوب اقدامات را انجام دهیم.»

       امین صابری‌نیا، رئیس اورژانس کشور در گفتگو با ما تنها به این موضوع بسنده کرد که وقتی وزیر تصمیم می‌گیرد که اورژانس ملی را تشکیل دهد حتما به صلاح مملکت بوده که این تصمیم گرفته شده است. وی می‌گوید: «بنده امیدوارم که هر تصمیمی که گرفته می‌شود به نفع مردم باشد.وقتی این تصمیم در هیئت وزیران به تصویب رسیده است حتما با دلایل و توجیه خوبی بوده است.»

روی تاکید می‌کند: «اینکه این طرح با موفقیت اجرا شود بستگی به پیاده‌سازی اهداف اورژانس دارد. به عنوان مثال تامین نیروی اورژانس همواره یکی از مشکلات اورژانس و وزارت بهداشت است که در صورت رفع آن بسیاری از مشکلات موجود کاهش می‌یابد.»

مدیریت چند صدایی در اورژانس حاکم است
       عباس نظریان، کارشناس امور فوریت‌های پزشکی در خصوص جزئیات طرح اورژانس ملی می‌گوید: «زمانی که این موضوع مطرح شد در ذهن عموم این تصور ایجاد شد که سازمان اورژانس، آتش‌نشانی و هلال‌احمر با هم تلفیق شوند در حالی که اصلا این مباحث مطرح نیست. در واقع آن چیزی که در جلسه هیئت وزیران مطرح شد بحث سازمانی شدن اورژانس زیر نظر وزیر بهداشت و چیزی شبیه به سازمان غذا و دارو است.»

       وی ادامه داد: «اورژانسی که تا به امروز در حال فعالیت است کاملا زیر نظر معاون درمان است.یعنی رئیس اورژانس کشور توسط معاون درمان وزیر و رئیس اورژانس استان‌ها توسط معاون درمان دانشگاه مربوطه انتخاب می‌شوند. یعنی شخص وزیر به طورمستقیم اعمال نظری در اورژانس ندارد.در این شرایط گاهی مشاهده می‌شد فردی به عنوان رئیس اورژانس انتخاب می‌شود که مهارت کافی را در این زمینه ندارد. مساله مهم اینکه در اورژانس مدیریت چند صدایی حاکم بود یعنی مدیریت مستقیمی وجود نداشت.مدیریت مستقیم به این معناست که یک نفر به عنوان رئیس اورژانس کشور روسای اورژانس 56 دانشگاه را انتخاب و بر روی کیفیت کارشان اعمال‌نظر و نظارت کند.ولی این موضوع تا به امروز اینگونه بود که معاون درمان 56 دانشگاه علوم پزشکی، رئیس اورژانس را انتخاب می کردند و اولین مشکل زمانی بود که در برگزاری مانور عملیاتی و منطقه‌ای هم افزایی و هماهنگی‌ها بسیار پایین بود.»

       کارشناس امور فوریت‌های پزشکی با تاکید بر اینکه در شهرهای مختلف چند صدایی در بحث اورژانس وجود دارد، توضیح داد: «در شرایطی که اکنون وجود دارد اگر بخواهیم مانوری برگزار کنیم و یا بحرانی در کشور به وجود بیاید و استان‌های مختلف نیرو مستقر کند، شکل تجهیزات آمبولانس‌ها، فرم استانها، پروسه عملیاتی، فراکانس بی‌سیم،زیرساخت‌ها و حتی دریافتی پرسنل هم متفاوت است. این موضوع علاوه بر اینکه باعث می‌شود هماهنگی در پروسه عملیاتی کاهش یابد، بلکه پرداختی و مسائل رفاهی باعث بی عدالتی ، تبعیض و نارضایتی کارکنان می‌شود.»

       وی بیان کرد: «در صورتی که این مصوبه در مجلس تصویب شود، اورژانس از زیرمجموعه معاونت درمان خارج می‌شود. اولین و مهمترین اتفاق این است که بودجه اورژانس کاهش نمی‌یابد. اگر اورژانس مستقیما زیر نظر وزیر باشد،بحث استخدام نیرو و مباحث مالی مستقل می‌شود.به عنوان مثال در شرایط فعلی در استخدام‌ها، تقسیم‌بندی نیرو به صورت عادلانه انجام نمی‌شود.»

       وی در خصوص اینکه آیا با این اقدام هلال احمر نیز وارد این پروسه می‌شود، گفت: « در حال حاضر سازمانی با این حجم مدنظر نیست و اصلا این موضوع شدنی نیست چون هلال احمر یک سازمان مردم نهاد است که غیر دولتی بوده و کارکرد و حوزه کاریش کاملا متفاوت است.ماهیت کاری هلال احمر امداد و نجات است لذا این اتفاق نخواهد افتاد.»

برون سپاری خدمات سلامت در شرایط فعلی شدنی نیست
       نظریان با تاکید بر اینکه در الگوهای جهانی اورژانس پیش بیمارستانی، تمام کشورها به سمت مستقل شدن پیش رفته است، افزود: «وزیر بهداشت وزیر شجاعی است که از نزدیک مشکلات تکنسین‌ها را دید و به این نتیجه رسید که تمام مشکلات اورژانس در بحث سازمانی شدن خلاصه می‌شود. این لایحه برنامه ششم است و باید در مجلس تصویب شود.مجلس نظر مثبتی در این خصوص دارد و مطمئنا این لایحه تصویب و ابلاغ می شود که در طی برنامه ششم باید چارت سازمانی سازمان اورژانس کشور تدوین و بازنگری و زمینه‌ها فراهم شود تا اورژانس تبدیل به سازمانی شبیه به سازمان غذا و دارو شود.»

       کارشناس امور فوریت‌های پزشکی در خصوص کاهش تصدی‌گری نیز گفت: «در بحث سلامت، متخصصین حتی در دولت و مجلس به این نتیجه رسیدند که برون سپاری خدمات سلامت به خصوص خدمات اورژانس در شرایط اداری فعلی شدنی نیست به خصوص اینکه بحث فوریت‌ها در این شرایط حساسیت صد چندان پیدا می کند و بنده عقیده دارم که دولت هر بخشی را می‌تواند کوچک کند ولی در بحث سلامت چون خدمات تخصصی است این اقدام شدنی نیست.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: