کد خبر: ۹۳۳۵۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۰ - ۲۵ دی ۱۳۹۴ - 2016January 15
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>مطالعات اخیر نشان می‌دهد که 70 درصد از تصمیم‌گیری‌های حوزه سلامت، تشخیص و پایش بیماری، درمان و حتی استفاده از اکثر داروها بدون انجام آزمایش امکان پذیر نیست.
به گزارش شفا آنلاین، به نقل از سپید آزمایشگاه‌ها نقش مهمی در نظام سلامت دارند و می‌توانند با ارائه خدمات خود کمک بزرگی به سلامت کشور کنند. با این‌حال آزمایشگاه‌های کشورمان در شرایط بحرانی مالی به سر می‌برند و بسیاری از آن ها در آستانه ورشکستگی هستند.

کاهش تعرفه‌های خدمات آزمایشگاهی
       ابلاغ کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات سلامت اگرچه تحولات ساختاری در تعرفه‌های خدمات بسیاری از گروه‌ها ایجاد کرد، در برخورد با جامعه آزمایشگاهی اما برخورد دوگانه‌ای داشت. آزمایشگاه‌های کوچک با روش تعرفه‌گذاری موجود، آسیب می‌بیند چرا که آنها تجهیزات مورد نیاز برای انجام بسیاری از خدمات را نداشتند و همین مساله باعث انتقال بسیاری از مشتری‌ها به سمت آزمایشگاه‌های بزرگ می‌شود.

       رئیس انجمن علمی دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران نیز همین نظر را دارد و معتقد است که آزمایشگاه ها با مشکلات جدی تعرفه‌ای مواجه هستند. بهزاد پوپک، آزمایشگاه‌ها را یکی از پایه‌های مهم سلامت می داند و معتقد است که آن ها نباید با این حجم از مشکلات مالی مواجه باشند. او می‌گوید: «تجهیزات آزمایشگاهی – صرف نظر از تجهیزات پایه- از خارج از کشور تهیه می‌شوند یا مواد آنها از کشورهای مختلف وارد می‌شود و موادی که در آزمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، اعم از کیت و غیر آن، از کشورهای دیگر وارد می‌شود و در کشور بسته‌بندی شده تا مورد استفاده آزمایشگاه‌ها قرار گیرد. این نشان می‌دهد که ارز در همه امور آزمایشگاه‌ها تاثیر مهمی دارد.»

       مساله دیگر این‌گروه افزایش 3 برابری نرخ ارز در سال 1390 است که بر حجم مشکلات مالی آزمایشگاه‌ها افزود. رئیس انجمن علمی دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران می‌گوید: «اگر نگاهی به افزایش نرخ ارز داشته باشیم، متوجه می‌شویم که تعرفه‌های آزمایشگاه‌ها نسبت به این افزایش نرخ، تغییر لازم را نکرده است.» سال گذشته و با اجرای طرح تحول نظام سلامت و ارزش‌گذاری نسبی خدمات سلامت به گفته پوپک قرار بود K علوم آزمایشگاهی 20 هزار تومان باشد اما در عمل این ضریب به 17 هزار تومان تقلیل یافت. او معتقد است که در حال حاضر تاسیس آزمایشگاه‌ها از نظر اقتصادی و ادامه آن به دلیل نامتناسب بودن تعرفه‌ها مقرون‌به‌صرفه نیست.

باز هم تاخیر بیمه‌ها دردسرساز شد
       پوپک با گلایه دیرکرد 8 ماهه بیمه‌ها می‌گوید: «آخرین پرداختی بیمه به آزمایشگاه‌ها اردیبهشت‌ماه بوده و هیچ برنامه‌ای برای پرداخت به ما داده نشده است.» اما مصوبات بیمه‌ها نشان می دهد که آنها باید تا 60 درصد پرداخت به آزمایشگاه‌ها را در ماه بعد انجام دهند ولی متاسفانه نه تنها پرداخت مناسبی ندارند بلکه مسئولان آن پاسخ معینی نمی‌دهند. آنها می‌گویند که مشکلات مالی دارند. یکی دیگر از مسائلی که موجب نارضایتی آزمایشگاه‌ها شده است برخورد ناعادلانه در خصوص پرداخت‌ها است. او با تاکید به نقش آزمایشگاه‌ها در نظام سلامت می‌گوید: «باید به تمامی گروه‌های پزشکی در یک زمان مشخص پرداخت‌ها صورت گیرد اما سازمان‌های بیمه‌گر آزمایشگاه‌ها را جزو گروه‌های آخر پرداختی خود گذاشته‌اند.»

       پوپک با ابراز نگرانی درباره توسعه آزمایشگاه‌ها می‌گوید: «چرا مردم ما نباید از تکنولوژی‌های روز استفاده کنند. سال گذشته نگران توسعه آزمایشگاه ها بودیم ولی امروز نگران بقاء فعالیت مطلوب آنها هستیم. امیدواریم با نظارت عالیه وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دستور عالمانه ایشان در راستای تهیه قیمت تمام شده و ابلاغ تعرفه پیشنهادی از سوی مجمع انجمن‌های تشخیص آزمایشگاهی ایران شاهد برطرف‌شدن مشکلات در این حوزه و ارائه خدمات بهتر از گذشته به مردم شریف کشورمان باشیم.»

کشتی نظام سلامت به گل نشسته
       سروش احمدی، دبیر انجمن علمی پاتولوژی خراسان معتقد است که تاکنون در هیچ‌یک از تعرفه‌های خدمات سلامت، کاهش قیمت وجود نداشته و تنها در تعرفه خدمات آزمایشگاهی است.

       او با انتقاد از میزان تعرفه‌ خدمات آزمایشگاهی، درباره تاثیرات منفی آن بر سلامت توضیح می‌دهد: «آیا مردم نیاز به خدمات آزمایشگاهی دارند یا خیر؟در این روزها به 40 سال گذشته برگشته‌ایم که مردم برای درمان به کشورهای دیگر می‌رفتند. در این سال‌ها با تلاش فراوان توانستیم شرایطی را به وجود آوریم که دیگر مردم برای درمان خود به بیمارستان های کشور مراجعه می‌کنند و تحت درمان قرار می‌گیرند.»

       احمدی می‌گوید: «آزمایشگاه‌ها با وجود شرایط حاضر به سمتی حرکت می‌کنند که متناسب با رشد دیگر گروه‌های نظام سلامت نیست. از آنجا که تشخیص بیماری بر دوش آزمایشگاه‌ها است، آنها باید بتوانند همگام یا حتی پیشروتر از بقیه گروه‌های پزشکی رشد کنند، اما به دلیل مشکلات تعرفه‌ای نمی‌توانند خود را به روز کنند.» دبیر انجمن علمی پاتولوژی خراسان هزینه‌های تهیه تجهیزات و مواد آزمایشگاه‌ها را بسیار بالا می‌داند و می‌گوید: «بسیاری از آزمایشگاه‌ها نمی‌توانند پاسخگوی نیازهای مردم باشند و خدمات مورد نظر آنها را ارائه بدهند، زیرا این خدمات هزینه بالایی برای آنها دارد که مقرون به صرفه نیست.»

       این پاتولوژیست معتقد است که پایین بودن تعرفه خدمات آزمایشگاهی معضلی برای کل نظام سلامت است، نظام سلامت می‌خواهد پیشرفت کند اما آزمایشگاه‌ها به عنوان لنگری افتاده‌اند و مانع رشد نظام سلامت کشور می‌شوند.

       او از آزمایشگاه‌ها به عنوان پاشنه آشیل یاد می‌کند و می‌گوید: «نظام سلامت می خواهد به سمت رشد حرکت کند اما آزمایشگاه ها مانند سدی نمی‌گذارند این حرکت اتفاق بیفتد.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: