کد خبر: ۹۳۲۵۹
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۲۴ دی ۱۳۹۴ - 2016January 14
شفا آنلاین>سلامت>براساس پیش‌نویس اولیه بیانیه جدید کارگروه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده، تمامی افراد در معرض خطر بیماری قلبی‌عروقی که 40 تا 75 سال سن داشته باشند، باید از دوزهای کم تا متوسط استاتین‌ها استفاده کنند.
به گزارش شفا آنلاین، شواهد بالینی کنونی به اندازه کافی قوی نیستند که استفاده از استاتین‌ها در این دسته از افراد که 76 سال و بالاتر سن داشته باشند نیز توصیه شود.

       این کارگروه می‌افزاید که گرید I به توصیه‌های خود برای این گروه مسن‌تر می‌دهد، بدان معنا که این بیماران باید بدانند و درک کنند سوال‌ها در مورد مزایا و معایب بالقوه یک خدمت، پیش از اینکه بوسیله یک پزشک توصیه شود، همچنان باقی است.

       فقدان شواهد همچنین این کارگروه را از توصیه به انجام یا عدم انجام تست‌های غربالگری برای اختلالات لیپید، در کودکان و نوجوانان کمتر از 20 سال سن، برحذر داشته و گرید I به آن داده است.

       معاون کارگروه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده، تاکید می‌کند که گریدهای I بدان معنا نیستند که پزشکان را در استفاده از آنها در بالین یا تجویز دلسرد کنند. در صورتی که شاهدی وجود داشت، کارگروه به آنها گرید D می‌داد. به جای آن، آژانس فقط متذکر می‌شود که شواهدی وجود ندارد.

       همیشه این نکته وجود دارد که قضاوت پزشکان در کار بالین با عدم قطعیت روبرو بوده است. حال محققان به دنبال آن هستند تا با انتشار توصیه‌هایی که گریدهای مختلفی هم به آنها می‌دهند، کمی خیال پزشکان را در مورد شواهد موجود راحت کنند، نه اینکه کلا روش یا دارویی را از جاده تجویز خارج کنند.

       یکی از محققان جانز هاپکینز در این رابطه می‌گوید: «نگرانی بزرگی که در مورد این توصیه وجود دارد، آن است که شاید تشخیص هیپرکلسترولمی فامیلیال خیلی دیر تشخیص داده شود.» وی امیدوار است، پزشکان دریابند که گرید I قضاوت را به پزشکان واگذار می‌کند و اهمیت یافتن هیپرکلسترولمی فامیلیال را زودتر از سن 20 سالگی نشان می‌دهد.

       این پیش‌نویس اولیه و مرور شواهد آن از تاریخ 22 دسامبر 2015 روی وب‌سایت کارگروه خدمات پیشگیرانه قرار گرفته و برای اظهارنظر همگانی تا 25 ژانویه 2016 باز می‌ماند.

       کارگروه خدمات پیشگیرانه در این بیانیه جدید، 18 کارآزمایی بالینی تصادفی شده را بررسی کرده که به ارزیابی اثرات استاتین‌ها روی بزرگسالان مسن‌تر از 40 سال می‌پردازند.

       برای افرادی که کمتر از 76 سال سن دارند، هیچ علامت یا سابقه‌ای از بیماری قلبی‌عروقی ندارند، اما دخانیات مصرف می‌کنند یا دیس‌لیپیدمی، دیابت یا هیپرتانسیون دارند، و حداقل 10 درصد خطر محاسبه شده طی 10 سال آینده در مورد یک حادثه قلبی‌عروقی نشان می‌دهند، مانند استروک ترومبوتیک یا بیماری قلبی‌عروقی علامتدار، این آژانس گرید B برای استفاده از استاتین‌ها توصیه می‌کند. بدین‌معنا که پزشکان باید استاتین‌ها را برای این گروه از افراد فراهم آورده یا توصیه کنند، زیرا شواهد نشان می‌دهند که مزایای متوسط تا قابل توجهی از آنها نصیب این دسته از افراد می‌شود.

       اگر در همین جمعیت بیماران، خطر حادثه بیماری قلبی‌عروقی 10 ساله آنها، بین 7/5 تا 10 درصد باشد، کارگروه مذکور گرید توصیه‌ها را به C تقلیل داده است. این تغییر گرید نسبت به سال 2008، بدین معنا است که استاتین‌ها باید براساس قضاوت حرفه‌ای پزشک و تمایل بیمار، به‌طور انتخابی برای بیماران تجویز شود.

       به‌طور کلی، کارگروه خدمات پیشگیرانه شواهد کافی دریافته که مضرات استفاده از دوزهای کم تا متوسط استاتین‌ها در بزرگسالان 40 تا 75 سال اندک است. اما برای بیماران مسن‌تر، تعیین بالانس میان مزایا و معایب استفاده از استاتین‌ها برای پیشگیری از بیماری قلبی‌عروقی قابل بررسی نیست.

       هرچه افراد به پایان دوره زندگی خود نزدیک می‌شوند، سوال‌ها در مورد اینکه آیا مزایای دارودرمانی در آنها به اندازه بیماران جوان‌تر هست یا خیر، بیشتر می‌شوند. این موضوع بدان معنا نیست که تجویز استاتین‌ها برای افراد مسن‌تر کار اشتباهی است، اما آنها باید تشخیص دهند که مرزهای شواهد در کجا قرار گرفته‌اند.

زمانی که این بیانیه نهایی شود، جایگزین توصیه‌های سال 2008 کارگروه در مورد غربالگری بزرگسالان در مورد اختلالت لیپیدی خواهد شد.

       محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: «شواهد تجمعی در مورد نقش استاتین‌ها در پیشگیری ازحوادث قلبی‌عروقی در طول جمعیت‌های مختلف، کارگروه خدمات پیشگیرانه را مجاب کرد تا سوال بالینی خود را با عنوان «چه کسی برای سطوح بالای لیپید غربالگری شود؟» به سوال «برای چه‌کسی درمان با استاتین‌ها تجویز شود؟» تغییر دهد.» به بیان دیگر، با توجه به آنکه غربالگری لیپیدها به کاری گسترده و جهانی تبدیل شده، کارگروه مذکور تصمیم گرفته که بسیاری از پزشکان مایل هستند بدانند برای چه افرادی استاتین‌ها را تجویز کرده یا مصرف آنها را توصیه کنند.

       در مورد کودکان و نوجوانان کمتر از 20 سال سن، آژانس متذکر می‌شود که استدلال رایج برای غربالگری آن است که بتوان کلسترول LDL بالا را هرچه زودتر تشخیص داد و درمان کرد، به این ترتیب توسعه حوادث ایسکمیک قلبی‌عروقی در بزرگسالی کاهش می‌یابد. اما کارگروه خدمات پیشگیرانه در این مورد شواهد کافی در مورد تفاوت کمی در عملکرد تشخیصی میان غربالگری جهانی و انتخابی برای هیپرکلسترولمی فامیلیال یا دیس‌لیپیدمی چندفاکتوری پیدا نکرده است. بنابراین، نمی‌توان توصیه به غربالگری همه کودکان و نوجوانان زیر 20 سال کرد. Medscape
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: