کد خبر: ۹۳۱۱۶
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۲۳ دی ۱۳۹۴ - 2016January 13
شفا آنلاین>سلامت>شیمی‌درمانی بر پایه پلاتین، استاندارد درمان بدخیمی غیرسلول کوچک ریوی پیشرفته است و یک نئواجوانت یا تسهیل‌کننده در زیر گروه‌های مهمی از بیماران محسوب می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین،بنابراین بیومارکرهای پیش‌بینی‌کننده حساسیت به ترکیبات پلاتین از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. بیان ژن‌هایی که درگیر مسیرهای تقسیم هستند، مخصوصا ژن‌هایی که در ترمیم نوکلئوتیدها درگیرند، نقش بسیار مهمی در پیشگویی پاسخ به شیمی‌درمانی بر پایه پلاتین دارند.

       در نتیجه بیماران با قابلیت پایین ترمیم DNA باید پاسخ مطلوبی به شیمی‌درمانی جمسیتابین (Gemcitabine) همراه کربوپلاتین (Carboplatin) بدهند درحالی که آنها می‌توانند نسبت به دوستاکسل (Docetaxel) ارجح باشند. البته سیس پلاتین (Cisplatin) می‌تواند سطح mRNA مربوط به Ercc1 را افزایش داده و به‌عنوان دلیل اصلی حساسیت به عوامل پلاتین مطرح باشد. کمپلکس‌های BRCA1 در پاسخ ترمیمی DNA اصلی‌ترین موارد هستند و تاثیر بیان PAP80 همزمان با بیان BRCA1 هم اکنون در فاز سوم مطالعات بالینی در شیمی‌درمانی‌های دستکاری شده مورد بررسی است.

       در بیماران با بدخیمی سلول کوچک ریه که امکان جراحی وجود ندارد، کارایی شیمی‌درمانی می‌تواند در ابتدای دوره درمان با مقادیر سرمی پایه نوکلئوزوم‌ها (به‌عنوان پارامتر مستقل) قابل پیش‌بینی باشد.

       در سرم‌های جمع‌آوری شده از بیماران با عود بدخیمی غیرسلول کوچک ریه که در مرحله شیمی‌درمانی درجه دوم قرار دارند، مقدار نوکلئوزوم‌ها، فراگمنت‌های سایتوکراتین (CEA) ،CYFRA، انولاز ویژه نورون و پپتید رهاکننده پروگاسترین مورد بررسی قرار گرفته و با پاسخ‌های درمانی، مرتبط شناخته شده‌اند. سطوح بالای نوکلئوزوم‌ها و CYFRA تشخیص زودهنگام بیماری پیشرونده را امکان‌پذیر می‌سازد. نوکلئوزوم و CYFRA در بررسی‌ها و کنترل انفرادی بیماران با عود بدخیمی غیرسلول کوچک ریه ارزشمند هستند.

       در این راستا باید بیومارکرهای دیگر در بیمارانی که به شیمی‌درمانی پاسخ می‌دهند شناسایی شده و نیاز به آزمایشات بالینی برای معتبرسازی فواید شیمی‌درمانی دستکاری شد و تبدیل آن به یک عامل بهسازی در نتایج درمانی مبتلایان به بدخیمی غیرسلول کوچک ریه لازم است.
PRNewswire


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: