کد خبر: ۹۳۰۹۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۲۳ دی ۱۳۹۴ - 2016January 13
شفا آنلاین>اجتماعی>یک‌میلیون نفر در نتیجه مخاصمات در سوریه و یمن و عراق در سال گذشته میلادی، از مناطق جنگی فرار کرده و خود را به مرزهای اروپا رساندند.
به گزارش شفا آنلاین،ترکیه با اسکان بیش از 2میلیون آواره سوری و 230هزار آواره از کشورهای دیگر، بزرگ‌ترین جمعیت پناه‌جویان را در خود جای داده است.

       در نوامبر 2015، اتحادیه اروپا و ترکیه موافقت‌نامه‌ای را برای بهبود وضعیت انسانی پناه‌جویان امضا کردند. گزارش عفو بین‌الملل حاکی از آن است که بازداشت و بازگرداندن اجباری پناه‌جویان از ترکیه در همان زمان امضای توافق‌نامه هم صورت می‌گرفته است. اگرچه که انتشار این گزارش که برپایه مصاحبه از 50 پناهجو و پناهنده استوار بود، حرکتی را در ارائه شهادت درباره رفتار با این افراد به راه انداخت، اما این حکایت‌ها تنها از زبان جمع کوچکی از پناهجویان نقل شد.

 در هر صورت، بی‌تردید وضعیت در ترکیه اصلا مطلوب نیست و تنها درصورت همکاری این کشور و اتحادیه اروپا است که می‌توان به تحقق فهرستی که در توافقنامه ذکر شده است، امیدوار بود. برای مثال، اتحادیه اروپا تصمیم دارد تا کمک‌های مالی و انسانی برای پناهندگان فراهم کند، درعوض دولت ترکیه می‌خواهد سطح سلامت و بهداشت این افراد را ارتقا بخشد که با توجه به ورود آنها به مرزهای اروپا می‌تواند ازجمله اولویت‌های اول باشد.

       یونیسف نیز در گزارش خود می‌گوید، در سال 2015، 16میلیون نوزاد در مناطق جنگی و در شرایط بسیار حاد و غالبا بدون دسترسی به مراقبت‌های درمانی متولد شده‌اند. وضعیت با شروع زمستان بدتر شده است. تنها کلید حل این بحران، همکاری کشورهای پناهنده‌پذیر برای صیانت از حقوق انسانی پناهندگان است.Lancet

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: