کد خبر: ۹۳۰۶۶
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۲۲ دی ۱۳۹۴ - 2016January 12
شفا آنلاین>سلامت>بدخیمی ریه (سلول کوچک و غیر سلول کوچک)، شایع‌ترین سرطان در کل دنیاست و بدخیمی غیرسلول کوچک ریه، بیش از 85 درصد تمام بدخیمی‌های ریه را شامل می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین، این نوع بدخیمی به سرعت پیشرفت کرده و شانس بقای 5 ساله آن در مراحل پیشرفته بیماری از 5 درصد هم کمتر است. بدخیمی غیرسلول کوچک ریه، براساس سلول‌های سرطانی رویت شده در پاتولوژی، به 2 نوع اسکواموس سل و غیراسکواموس سل (از جمله آدنوکارسینوم) تقسیم‌بندی می‌شود.

 بیماران اغلب پاسخ‌دهی نسبی تومور را به ارلوتینیب، آفاتینیب و جفیتینیب که مهارکننده‌های نسل اول و دوم EGFR هستند، تجربه کرده‌اند.

متاسفانه اغلب بیماران درمان شده با این داروهای نسل اول و دوم، عود می‌کنند. در ادامه، به داروهایی که در سال میلادی گذشته پتانسیل آنها در درمان مراحل مختلف بدخیمی‌های ریوی مورد بررسی قرار گرفتند، اشاره می‌شود.

       بریگاتینیب: در سال میلادی گذشته، نتایج به دست آمده در مورد داروی در دست تحقیق بریگاتینیب (Brigatinib)- یک مهارکننده تیروزین کیناز با نام تحقیقاتی AP26113 مورد استفاده در درمان بدخیمی پیشرفته غیرسلول کوچک آناپلاستیک لنفوما کیناز مثبت (ALKمثبت)- منتشر شد.

 مطالعه بالینی مذکور از نوع فاز2 بوده و طی آن 98 بیمار تحت درمان با دوزهای 90 میلی‌گرم در روز در هفته اول (18نفر)، سپس افزایش دوز تا سقف 180 میلی‌گرم در روز (32 نفر) و بقیه بیماران با حداکثر دوز یعنی 180 میلی‌گرم در روز (48 نفر) شرکت داشتند. تمام بیماران دریافت‌کننده این دوزها، از نظر ایمنی و بیماران بدخیمی پیشرفته غیرسلول کوچک آناپلاستیک لنفوما کیناز مثبت از نظر ایمنی و اثربخشی درمان ارزیابی شدند.

بریگاتینیب در بیماران با بدخیمی پیشرفته غیرسلول کوچک آناپلاستیک لنفوما کیناز مثبت مقاوم به کریزوتینیب (Crizotinib)، فعالیت ضدتوموری خوبی داشته است.

       تارکستوماب: نتایج مطالعه روی پاسخ‌دهی درمانی و ایمنی مطالعه بالینی فاز 1b روی داروی تارکستوماب (Tarextumab)، در بیماران خط اول بدخیمی سلول کوچک ریه نشان داد که فعالیت ضدسرطانی وابسته به دوز ترکیب درمانی تارکستوماب و شیمی‌درمانی، از نظر ایمنی و تحمل‌پذیری قابل‌قبول بوده است. در مطالعه فاز 1b، در مجموع 27 بیمار با بدخیمی گسترش یافته سلول کوچک ریه که قبلا درمانی را برای بیماری خود دریافت نکرده بودند شرکت داشتند. بیماران با دوزهای افزایش یابنده تارکستوماب درمان شدند. این دوز دارو هر 3 هفته یک بار با اتوپوزاید و نیز سیس پلاتین یا کاربوپلاتین (رژیم بر پایه پلاتینوم) تجویز می‌شد. نمونه تومور از تمام بیماران شرکت‌کننده در مطالعه جمع‌آوری شد و بیومارکرهای آنها برای ارزیابی میزان بروز ژن ناچ3، به‌عنوان یک بیومارکر قابل استفاده برای پیش‌بینی اثربخشی درمانی اندازه‌گیری شد. بیان بیش از حد ناچ3 در برخی از تومورهای جامد، با بقای اندک و نیز مقاومت نسبت به رژیم شیمی‌درمانی مرتبط است.

       روسیلتینیب: درخواست بررسی داروی جدید برای روسیلتینیب (Rociletinib) در درمان مبتلایان به بدخیمی ریه غیرسلول کوچک با موتاسیون گیرنده فاکتور رشد اپیدرمال (EGFR) که قبلا تحت درمان هدفمند بوده‌اند و دارای موتاسیون EGFR T790Mهستند، در سال میلادی گذشته به سازمان غذا و داروی آمریکا فرستاده شد. روسیلتینیب یک داروی خوراکی مهارکننده انتخابی، هدفمند و برگشت‌ناپذیر گیرنده فاکتور رشد اپیدرمال است که برای درمان مبتلایان به بدخیمی ریه غیرسلول کوچک که موتاسیون EGFR فعال دارند و موتاسیون T790Mآنها مثبت است، ارائه خواهد شد.

       آلکتینیب: سازمان غذا و داروی آمریکا درخواست بررسی داروی جدید این شرکت آلکتینیب (Alectinib)- که مهارکننده آناپلاستیک لنفوما کیناز خوراکی است-را برای درمان انواع آناپلاستیک لنفوما کیناز (ALK) مثبت و پیشرفته محدود به موضع یا متاستاتیک بدخیمی غیرسلول کوچک ریه که روی کریزوتینیب (Crizotinib) عود کرده‌اند یا نسبت به آن عدم تحمل پیدا کرده‌اند، مطرح کرد. آلکتینیب از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا در ژوئن 2013 میلادی برای درمان مبتلایان به انواع غیرسلول کوچک بدخیمی ریه که ALK مثبت بودند و بیماری‌شان روی کریزوتینیب عود کرده بود، مورد حمایت قرار گرفته بود.

       پمبرولیزوماب: سازمان غذا و داروی آمریکا پمبرولیزوماب (Pembrolizumab) با نام تجاری کیترودا (Keytruda) برای درمان مبتلایان به بدخیمی پیشرفته و متاستاتیک غیرسلول کوچک ریه که بیماری آنها با وجود دریافت درمان‌های دیگر عود کرده، مورد تایید قرار داد. کیترودا با هدف قرار دادن مسیر سلولی با نام PD-1/PD-L1 (پروتئین‌های موجود در سلول‌های سیستم ایمنی و برخی از سلول‌های سرطانی) عمل می‌کند. با مسدود شدن این مسیر، کیترودا به سیستم ایمنی در مبارزه با سلول‌های بدخیم کمک می‌کند. در سال 2014 میلادی، کیترودا برای درمان مبتلایان به ملانومای بدخیم و پیشرفته پس از درمان با ایپیلیموماب (Ipilimumab) که یک نوع مونوتراپی است، تاییدیه گرفت.

       نیوولوماب: سازمان غذا و داروی آمریکا نیوولوماب (Nivolumab) با نام تجاری اپدیوو (Opdivo) را برای درمان مبتلایان به بدخیمی پیشرفته و متاستاتیک غیرسلول کوچک ریه که بیماری آنان طی شیمی‌درمانی با رژیم‌های حاوی پلاتینوم یا پس از آن عود کرده، مورد تایید قرار داد. اپدیوو، با هدف قرار دادن مسیر سلولی که با نام PD-1/PD-L1 شناخته می‌شود، عمل می‌کند. با بلوک شدن این مسیر، اپدیوو به سلول ایمنی بدن در مبارزه با سلول‌های سرطانی کمک می‌کند. در اوایل سال 2015 میلادی، سازمان غذا و داروی آمریکا اپدیوو را برای درمان مبتلایان به نوع اسکواموس بدخیمی غیرسلول کوچک ریه که بیماری آنها طی شیمی‌درمانی با رژیم‌های حاوی پلاتینوم یا پس از اتمام آن عود کرده، مورد تایید قرار داده بود.

       نسیتوموماب: سازمان غذا و داروی آمریکا نسیتوموماب (Necitumumab) با نام تجاری پورترازا (Portrazza) را برای ترکیب درمانی با 2 شکل دیگر داروی شیمی‌درمانی برای مبتلایان به بدخیمی پیشرفته (متاستاتیک) ریه از نوع غیرسلول کوچک اسکواموس که قبلا داروهای ویژه برای درمان بدخیمی پیشرفته ریه دریافت نکرده‌اند، مورد تایید قرار داد. تومورهای ریوی متنوع هستند؛ در نتیجه گزینه‌های درمانی براساس هر نوع بدخیمی تعیین می‌شوند. پورترازا، یک آنتی‌بادی مونوکلونال است که فعالیت EGFR را بلوک می‌کند. EGFR، پروتئینی است که به‌طور معمول در تومورهای بدخیمی پیشرفته غیرسلول کوچک اسکواموس ریه یافت می‌شود.

       آلستینیب: سازمان غذا و داروی آمریکا آلستینیب (Alectinib) با نام تجاری آلسنزا (Alecensa) را برای درمان مبتلایان به بدخیمی غیرسلول کوچک ریوی که بیماری آنها پیشرفته و ALK مثبت است و پس از درمان با کریزوتینیب (Crizotinib) با نام تجاری زالکوری (Xalkori) بیماری آنها وخامت یافته یا نسبت به درمان با این دارو عدم تحمل دارویی داشته‌اند، مورد تایید قرار داده است.

 موتاسیون ژن ALK (آناپلاستیک لنفوما کیناز) ممکن است در انواع مختلفی از بدخیمی‌ها نظیر بدخیمی سلول ریه رخ دهد. موتاسیون‌های ژن ALK در حدود 5درصد از بیماران با بدخیمی غیرسلول کوچک ریه گزارش شده است. در بدخیمی متاستاتیک، بیماری به بخش‌های جدیدی از بدن گسترش می‌یابد. آلسنزا، داروی خوراکی است که فعالیت پروتئین ALK را بلوک می‌کند؛ چنین اثری ممکن است در جلوگیری از گسترش بدخیمی غیرسلول کوچک ریه مفید باشد. US.Pharmacist,2015
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
غلامحسن جوادزاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
0
0
با سلام ، همسر اینجانب دچاراین بیماری است و با هزار مصیبت السنزا یا همان الکتینیب را از کانادا تهیه کردیم ظرف مدت یک ماه تومور مارکر از 140 به 30 رسیده است ولی تحمل هزینه سرسام آور تهیه دارو تقریبا غیر ممکن است .
غلامحسن جوادزاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
0
0
با سلام ، پس از دو دوره مصرف الکتینیب ، دارو پاسخگو نبود و با نظر و صلاحدید آنکولوژ و مشاوره و در نظر گرفتن فاکتور های موجود در نمونه خون ، داروی زالکوری یا همان کریزوتنیب تجویز گردید ( روزانه دو عدد کپسول 250mg ) با کنترلهای آنزیمهای کبدی وبیلوروبین توتال و WBC بعد از گذشت یک سال از مصرف دارو ، فعلا ریه غیر از ندول حدود یک سانتی کاملا پاکسازی شده است .
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: